Nie działa jeden ze spryskiwaczy? Naprawa może być banalna. Oto triki kierowców

Sprawne spryskiwacze to klucz do bezpiecznej jazdy w zimowych warunkach. Jeśli działa tylko jeden, to wycieraczki nie działają prawidłowo, a kierowca naraża się nawet na mandat. Jak naprawić spryskiwacze?

Niezamarznięty płyn do spryskiwaczy, sprawne spryskiwacze i porządne wycieraczki to klucz do bezpiecznej jazdy późną jesienią i zimą. Często pada lepki śnieg, na szybę trafia też błoto spod kół innych pojazdów. Bez wycieraczek trudno mówić o dobrej widoczności. Szyba musi być czysta zwłaszcza teraz, kiedy słońce wschodzi grubo po 7 rano, a zachodzi w okolicach 15. Większość czasu jeździmy teraz po zmroku. Co robić, kiedy nie działają spryskiwacze? Czasem wystarczy poprawić wężyk lub użyć igły.

Zobacz wideo

Nie działają spryskiwacze - co się stało? Najgorszy scenariusz

Najgorszy scenariusz to uszkodzona pompka napędzająca krążenie płynu w układzie. Jednak, kiedy to się dzieje to w większości przypadków nie działać będą obydwie dysze. Jeśli macie problem tylko z jedną, to rozwiązanie problemu powinno być proste. Jak rozpoznać niedziałającą pompkę?

Użyjecie manetki do spryskiwaczy i... nie stanie się nic. Brak charakterystycznego dźwięku to znak, że problem jest poważniejszy. Naprawa bywa skomplikowana. Pompka jest bowiem często umieszczana w zbiorniku z płynem. A do tego nowa potrafi kosztować od 100 do nawet 300 czy 400 zł. Nie chcemy jednak was straszyć. W takich warunkach powody problemów ze spryskiwaczami są zwykle dużo mniej poważne.

Naprawiamy spryskiwacz - od czego zacząć?

Kiedy z dwóch spryskiwaczy nie działa jeden, to prawdopodobnie winna jest jedna z dysz. Mogła się czymś zapchać. Albo coś do niej wpadło, albo po latach zaśniedziała. Jeśli zamarzł w niej płyn do spryskiwaczy, to najskuteczniejszym sposobem będzie pojechanie do centrum handlowego. Ciepło rozwiąże problem. Jak oczyścić dyszę? Polecamy dwa sposoby:

  • Po pierwsze. Odłącz przewód zasilający od dyszy i przedmuchaj ją sprężonym powietrzem. Warto zrobić to w dwóch kierunkach. Powietrze powinno sobie bez problemu poradzić z brudem, powodującym zator.
  • Po drugie. Dyszę można przeczyścić mechanicznie, używając np. igły albo miękkiego drutu. Oczywiście robimy to delikatnie i z wyczuciem, żeby niczego nie uszkodzić. Cienki drucik powinien przepchnąć zanieczyszczenia.

W skrajnym przypadku kierowca może zdecydować się na wymianę dyszy. To prosta operacja i można ją wykonać samodzielnie. Nie jest też kosztowna. Nowa dysza kosztuje zazwyczaj od kilku do jakiś 20 zł.

Nie działa spryskiwacz - naprawa, co robić?

Innym błahym powodem problemów ze spryskiwaczem może być przewód doprowadzający do niego płyn. Dlatego warto podnieść maskę i rzucić okiem. Może się bowiem okazać, że od dyszy natryskującej płyn na szybę odpiął się przewód. W takim przypadku należy go ponownie połączyć z dyszą i upewnić się, że został ciasno zadokowany. Czasem rurka po prostu gdzieś się zagnie i dlatego do spryskiwacza nie dociera płyn.

Problemy ze spryskiwaczami - czy można dostać mandat?

Jak najbardziej kierowca może zostać ukarany za brudne szyby, a właśnie do tego prowadzi jazda w taką pogodę bez sprawnych spryskiwaczy. Kiedy policjant uzna, że mamy niebezpiecznie ograniczoną widoczność, to może sięgnąć po mandat. W przypadku problemów ze spryskiwaczami najczęściej podajee się mandat od 20 do 500 złotych. Na jakiej podstawie? Art. 66 ust.1 pkt 1 i 5 stanowi m.in., że pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu i nie narażało kogokolwiek na szkodę oraz zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy.  

Więcej o:
Copyright © Agora SA