O wycieraczkach zazwyczaj przypominamy sobie dopiero w okresie jesienno-zimowym. To wówczas częściej włączamy je, by oczyścić szybę z tego, co trafia spod kół innych pojazdów. To nie tylko woda, ale także piasek, pozostałości soli drogowej, śnieg czy pośniegowe błoto. Jest tego sporo przy kiepskiej pogodzie.
W trudnych zimowych warunkach szybciej zużywają się wycieraczki, jak i płyn do układu spryskiwaczy. Stąd nie zaszkodzi mieć w samochodzie odpowiedniego zapasu. Bańkę z kilkoma litrami płynu dostosowanego do warunków zimowych (im niższa temperatura zamarzania, tym lepiej) można przechowywać np. w bagażniku. Na tym nie koniec. Przyda się także ręcznik kuchenny czy rulon papieru warsztatowego (tzw. czyściwo papierowe przemysłowe) oraz niewielka butelka z płynem do mycia szyb (bez rozpuszczalników czy alkoholu). Po co to wszystko? By utrzymać w czystości szybę i wycieraczki. Gdy o nie zadbamy, to wydłużymy żywotność kompletu piór wycieraczek.
Gdy w trakcie podróży samochodem zauważymy, że wycieraczki pozostawiają smugi i coraz trudniej efektywnie oczyścić szybę, to zazwyczaj zjeżdżamy na stację paliw, by przemyć taflę szkła. Przy tej okazji warto także oczyścić pióra wycieraczek. Wystarczy kilka listków papieru, który lekko zwilżamy płynem do mycia szyb. Tak przygotowanym papierem ostrożnie przesuwamy po gumowych piórach wycieraczek. Wykonujemy to do czasu, aż papier nie będzie się już brudził.
Jeśli na papierze zostanie dużo czarnego osadu, to warto powtórzyć czyszczenie z nowym arkuszem. Dzięki temu unikniemy sytuacji, gdy tuż po oczyszczeniu szyby wycieraczki znów pozostawią wyraźne smugi. Warto pamiętać, by wystrzegać się płynów zawierających alkohol czy rozpuszczalniki. Wspomniane składniki przyczyniają się do szybszego zużycia gumy (szybciej staje się porowata i podatna na uszkodzenia).
Ostrożność należy także zachować podczas odchylania ramion. Po zakończonym czyszczeniu najlepiej złożyć ją do standardowej pozycji, gdy jest oparta o szkło. W przeciwnym wypadku istnieje ryzyko uszkodzenia szklanej tafli.
Producenci wycieraczek zalecają w warunkach zimowych regularne spryskiwanie gumy silikonem w spreju (wystarczy kilka razy w roku). Warto także korzystać z podgrzewania przedniej szyby (szczególnie tuż po uruchomieniu silnika i jazdy przy ujemnych temperaturach), by uniknąć pracy sztywnych piórek gumowych. W przypadku gdy guma przymarznie do szyby, nie włączać wycieraczek aż do czasu usunięcia lodu (nie wolno odrywać pióra na siłę, gdyż można rozerwać pióro).