Zatkane lub zamarznięte spryskiwacze - co robić? Każdy kierowca powinien to wiedzieć

Zima oznacza problemy z akumulatorem, ale także i spryskiwaczami. Co powinien zrobić kierowca w sytuacji, w której okaże się, że płyn do spryskiwaczy zamarzł, ewentualnie zatkała się jedna z dysz? Rozwiązania na ogół są proste i tanie.

Porady w zakresie eksploatacji samochodów znajdziesz również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.

Ciężko powiedzieć, że niskie temperatury mocno zaskoczyły kierowców w tym roku. To jednak nie zmienia faktu, że część z nich mogła zapomnieć o zmianie płynu do spryskiwaczy na zimowy. A skutek takiej sytuacji jest jeden. Gdy po mroźnej nocy kierowca chce odpalić spryskiwacz, ten nie działa. Powód? Zamarzł płyn.

Zobacz wideo 19-latek driftował na rondzie. Dostał mandat na 3000 zł

Jak rozmrozić spryskiwacz szyby w samochodzie?

W sytuacji, w której płyn do spryskiwaczy zamarzł w układzie, kierowca może zrobić tak naprawdę trzy rzeczy.

  • Po pierwsze musi przestać używać spryskiwaczy! W przeciwnym razie może spalić pompkę napędzającą przepływ cieczy w układzie.
  • Po drugie musi rozgrzać płyn tak, aby ten rozmarzł i aby pojawiła się możliwość jego usunięcia z układu. Tu zasada działania jest prosta. Płyn rozgrzeje się w czasie jazdy od temperatury silnika, ewentualnie należy wstawić samochód do garażu. Nie musi być ogrzewany. Ważne, żeby była w nim plusowa temperatura. Absolutnie nie wolno np. dolewać wrzątku do zbiornika. To może być groźne dla układu i jedynie spotęguje marznięcie!
  • Po trzecie kierowca powinien sprawdzić okolice dyszy. Te czasami przestają przepuszczać płyn z uwagi na fakt, że są zatkane lodem, który powstał od zewnętrznej strony. Blokadę może stanowić także gruba warstwa śniegu.

Konieczna jest wymiana płynu do spryskiwaczy na zimowy

Gdy płyn odzyska płynność, kierowca powinien go niezwłocznie "wypsikać". Kolejnym krokiem będzie uzupełnienie zbiorniczka wyrównawczego płynem zimowym. Po dolaniu nowej cieczy warto ponownie uruchomić spryskiwacz w aucie. Tak, żeby ciecz odporna na marznięcia miała okazję dokładnie rozprowadzić się po układzie. Istnieje też możliwość użycia koncentratu. Ten warto jednak zmieszać z wodą przed wlaniem do zbiornika. Tak, aby trafiła do niego ciecz jednolicie odporna na niską temperaturę.

Sam problem z pracą spryskiwacza to tak naprawdę dopiero pierwsze ze zmartwień. Zamarzający płyn letni rozszerza swoją objętość. Po jego rozmarznięciu może się zatem okazać, że np. pękł zbiornik wyrównawczy. Konieczna będzie jego wymiana.

Co zrobić z zatkanym spryskiwaczem szyby?

Zamarznięcie płynu do spryskiwaczy to nie jedyny problem, który może spotkać kierowcę. Bo czasami układ spryskujący szybę w czasie jazdy odmawia posłuszeństwa z uwagi na zapchanie. Dysze mogą zostać zatkane z uwagi na:

  • zabrudzenia zebrane w płynie.
  • kamień wytrącający się z wody, gdy zamiast płynu kierowca w sezonie letnim używa wody.
  • śniedzenie elementów dyszy.

Pojawienie się takiej usterki najczęściej kończy się czyszczeniem układu spryskiwacza oraz wymianą dyszy. Nowe dysze na szczęście nie są drogie. Koszt ich zakupu na ogół ogranicza się do kilku złotych. Co więcej, kierowca może wykonać naprawę samodzielnie.

Więcej o:
Copyright © Agora SA