Co to jest benzyna E10? Kto może ją tankować? "Nowa tania benzyna"

Czy polski kierowca powinien się bać benzyny E10? Od razu uspokojamy. Większość nie powinna się obawiać nowej benzyny. Ale co w ogóle oznacza ten skrót?

W Polsce na dystrybutorach na stacjach paliw przy najpopularniejszej benzynie Pb 95 widzimy oznaczenie "E5". Są jednak kraje w Europie, w których już wprowadzono benzynę E10. Także w Polsce w przyszłym roku ma się ona pojawić także na polskich stacjach. Jej wprowadzenie planowane jest na początek 2024 r. Większość kierowców nie ma w ogóle, czym się przejmować.

Zobacz wideo Andrzej Domański: Czynniki ekonomiczne, a nie polityczne kształtują ceny paliw

Benzyna E10 - co to w ogóle jest?

Tu trzeba zadać sobie pytanie co oznaczają symbole na dystrybutorach. W Polsce widzimy "E5" przy benzynie i "B7" przy oleju napędowym. O co chodzi? Benzyna bezołowiowa zawiera maksymalnie 5 proc. biokomponentów, a diesel maksymalnie 7 proc. biokomponentów.

Benzyna E10 ma więcej biokomponentów. Etanol nazywany w tym przypadku biokomponentem ma inne właściwości niż benzyna. Jego zawartość podwyższa liczbę oktanową paliwa, ale wartość opałowa etanolu jest niższa niż benzyny. Takie paliwo jest bardziej ekologiczne. W Polsce w przyszłym roku najtańsza benzyna ma być właśnie E10.

Benzyna E10 - czy trzeba się bać?

Większość samochodów, jeżdżących po polskich drogach jest dostosowana do tego rodzaju paliwa. Najczęściej przyjmuje się, że benzynę E10 można tankować do większości samochodów wyprodukowanych na rynek europejski od 2000 roku wzwyż. Takie stanowisko ma m.in. poważany niemiecki automobilklub ADAC. W nowszych samochodach odpowiedź na to pytanie znajdziecie na klapce od wlewu paliwa, tam producenci umieszczają naklejki z oznaczeniem rodzaju paliwa, na którym dany samochód może jechać. Jeśli macie wątpliwości, to sprawdźcie konkretny model w internecie.

A co jeśli macie w baku już benzynę typu E5, a znajdziecie się na stacji, gdzie jest tylko E10? Bez obaw. Eksperci podkreślają, że E5 i E10 można ze sobą mieszać. Nic się więc nie stanie, jeśli wlejecie takie paliwo do swojego baku. W niektórych krajach zachodu kierowcy już z takiego paliwa korzystają.

Benzyna E10 - w jakich samochodach może być problem?

Powyżej znajdziecie pełną listę. Tutaj wybierzemy tylko te bardziej znane modele. Najważniejsza informacja jest taka, że większość kierowców nie ma się w ogóle czego obawiać. Silniki w samochodach po 2000 r. są przystosowane do pracy na benzynie E10 i nie ma to na nie większego wpływu. Problemy z E10 to wyjątki. Wybraliśmy kilka z nich:

  • Audi A4 2.0 FSI (2003–2004)
  • Ford Mondeo 1.8 SCI z lat 2003 - 2007
  • Mercedes C200 CGI (W203), CLK 200 CGI series (C209) z lat 2002 – 2005
  • S40/V40 z jednostką 1.8 GDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa
  • Volkswagen Golf IV 1.6 FSI 81 kW (11.2001 do 05.2004) oraz Golf IV Variant 1.6 FSI 81 kW (10.2001 do 10.2006)
  • Renault produkowane w latach 1 stycznia 2000 i 31 grudnia 2002 z silnikiem Turbo, m.in. Laguna i Espace
  • Lexus IS250 2.5 V6 4GR-FSE (sierpień 2005 - wrzesień 2007), GS300 3.0 V6 3GR-FSE (styczeń 2005 - wrzesień 2007) oraz LS460 4.6 V8 1UR-FSE (sierpień 2006 - wrzesień 2007).
Więcej o:
Copyright © Agora SA