Raport TUV 2024. Niemcy wybrali najgorsze auta. Są niespodzianki

Niemcy po raz kolejny podsumowali rok przeglądów technicznych. I na liście nie brakuje niespodzianek. Zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. W zestawieniu wybija się np. BMW, ale nie bezawaryjnością, a raczej awaryjnością.

O awaryjności pojazdów opowiadamy również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.

TÜV po raz kolejny podsumował wyniki okresowych przeglądów samochodów w Niemczech. I dane wydają się więcej, niż mocno miarodajne. Zwłaszcza że na liczbę rekordów składa się 10,2 mln badań technicznych przeprowadzonych między lipcem 2022 a czerwcem 2023 r. Wnioski? Pierwszy jest mało optymistyczny. Jedna piata pojazdów nie zdobyła pieczątki od diagnosty. Drugi jest dobry dla Grupy Volkswagena. To ona dominuje w większości kategorii wiekowych.

W Niemczech nieco ponad 20 proc. pojazdów nie przeszło badania technicznego. Dla porównania w Polsce wskaźnik wynosi 2,26 proc. I to wcale nie oznacza, że samochody jeżdżące po naszym kraju znajdują się w lepszym stanie technicznym...
Zobacz wideo 35 punktów karnych i mandaty na 2500 zł, a bus w złym stanie i bez badań technicznych

TÜV 2024 oraz samochody 2- i 3-letnie

TÜV podzielił swój raport na sześć kategorii wiekowych. W pierwszej pojawiły się samochody 2- i 3-letnie. Ciekawostka w tym punkcie jest taka, że nawet takie auta potrafią nie przejść przeglądu w Niemczech. A do tego najmniej usterkowym modelem wcale nie została kolejny raz z rzędu Dacia. Ten tytuł odebrała jej... Tesla Model 3. Blisko 15 proc. wszystkich elektryków z USA zakończyło badanie z wynikiem negatywnym. Dla porównania w przypadku Dacii odsetek wyniósł już "tylko" 11,4 proc.

Najmniej awaryjnym samochody w raporcie TÜV 2024 w kategorii 2- i 3-latków to VW Golf Sportsvan (2,0 proc. negatywnych wyników), Audi Q2 (2,1 proc.) i Audi TT (2,5 proc.). Do tej listy warto dodać np. to, że najmniej awaryjnym kompaktem został elektryczny e-Golf. Odsetek negatywnych przeglądów w jego przypadku wyniósł tylko 2,6 proc. To zasadniczo mniej od Tesli.

Raport TÜV 2024 i auta starsze

W przypadku samochodów 3- i 5-letnich TÜV ponownie ogłosił sukces Grupy Volkswagena. Liderem został Volkswagen Golf Sportvan i T-Roc. Odsetek negatywnych przeglądów w przypadku tych modeli wyniósł tylko 4,2 proc. Druga lokata przypadła T-Crossowi (4,6 proc.), a trzecia Audi A6 i A7 (4,7 proc.). Najgorsze modele? Listę zamykają aż trzy BMW i jeden Volkswagen. Pozycję 113. zajmuje BMW serii Active i Gran Tourer (17,6 proc.), 114. Sharan (17,7 proc.), a 115. BMW X5 (17,9 proc.).

Najlepsze 6- i 7-letnie samochody według TÜV:

  • Mazda CX-3 (6,5 proc.),
  • Audi TT (7,2 proc.),
  • VW Golf Sportsvan (7,3 proc.).

Najgorsze 6- i 7-letnie samochody według TÜV:

  • Dacia Duster (24,6 proc.),
  • BMW serii 5 i 6 (24,8 proc.),
  • Dacia Dokker (25,9 proc.).

Najlepsze 8- i 9-letnie samochody według TÜV:

  • Mercedes klasy B (10,5 proc.),
  • Suzuki SX4 (10,8 proc.),
  • VW Golf Sportsvan (10,9 proc.).

Najgorsze 8- i 9-letnie samochody według TÜV:

  • Dacia Logan (29,1 proc.),
  • Fiat Punto (29,7 proc.),
  • Dacia Dokker (32,2 proc.).

Najlepsze 10- i 11-letnie samochody według TÜV:

  • Audi TT (12,3 proc.),
  • Mercedes klasy B (14,6 proc.),
  • VW Touareg (15,6 proc.).

Najgorsze 10- i 11-letnie samochody według TÜV:

  • Renault Clio (34,6 proc.),
  • Dacia Logan (35,5 proc.),
  • Renault Twingo (36,2 proc.).

Najlepsze 12- i 13-letnie samochody według TÜV:

  • Audi TT (15 proc.),
  • VW Golf Plus (20,7 proc.),
  • Toyota RAV4 (21,3 proc.).

Najgorsze 12- i 13-letnie samochody według TÜV:

  • Nissan Qashqai (38,8 proc.),
  • Renault Twingo (39,9 proc.),
  • Dacia Logan (40,9 proc.).

Dominuje Volkswagen. Na przeciwnym biegunie Dacia i... BMW

Na 18 czołowych lokat na listach w poszczególnych kategoriach wiekowych aż 13 przypadło autom produkowanym przez Grupę Volkswagena. Wyraźnie dominuje Volkswagen, ale Audi również ma mocną pozycję. Miejsce dla pojazdów innych producentów pojawiło się głównie w grupie modeli starszych. Odnaleźć można Suzuki z nieśmiertelnym SX4, Mercedesa z klasą B czy Toyotę z modelem RAV4. Jeżeli chodzi o najbardziej awaryjne modele, w ujęciu ilościowym o pozycję anty-lidera Dacia bije się w tym roku z... BMW. Na 18 lokat rumuńskiej firmie przypadło 7. BMW "wstawiło" na listy z kolei pięć aut.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.