Uważaj co zabierasz do kampera. Wysokie kary dla kierowców

Policyjna drogowa kontrola kampera coraz częściej przypomina inspekcje prowadzone przez GITD wobec kierowców ciężarówek. Funkcjonariusze chętnie sięgają po wagi, by zważyć pojazd. Okazuje się, że nietrudno o przeładowane kampery, co wiąże się z wysoką karą. Stawki mandatów uzależnia się od kilogramów dodatkowego bagażu.

Dla niejednego kierowcy kamper to drugi dom. A to oznacza, że w wakacyjną podróż zabieramy więcej bagażu niż w przypadku popularnego kombi czy SUVa. Niestety wszystko ma swoją cenę. Im więcej rzeczy zabieramy w podróż tym łatwiej o przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej i wysoki mandat. ADAC ostrzega, że przeciążenie kampera wiąże się także z pogorszeniem bezpieczeństwa.

Zobacz wideo Moto Vlog. Byliśmy na zlocie fanów modelu T podczas VW Bus Festival [autopromocja]

Eksperci z niemieckiego automobilklubu apelują, by z rozwagą pakować się na wyjazd (wystarczy sprawdzić masę własną pojazdu i porównać z DMC, by określić, ile można zabrać). Wbrew pozorom bardzo łatwo przekroczyć DMC kampera. Wystarczy zatankować paliwo, wypełnić zbiornik wody, zabrać dodatkowy akumulator i rowery, by przekroczyć dopuszczalny limit. Nie jest także tajemnicą, że im bogatsze opcjonalne wyposażenie pojazdu (np. sprzęt AGD i RTV czy mocowania na rowery i skuter) tym ładowność maleje. A jak zważyć całość przed wyjazdem? Można np. skorzystać z uprzejmości pracownika skupu złomu i skorzystać z wagi wykorzystywanej do sprawdzania ciężarówek i ładunku.

Gorzej jeździ. Gorzej hamuje. Więcej pali

Przeciążenie wiąże się z różnymi konsekwencjami. Nietrudno zgadnąć, że przeładowany samochód prowadzi się gorzej (trudniej manewrować i kontrolować auto na krętych odcinkach). Wydłuża się droga hamowania i pogarszają osiągi. Trudniej się rozpędzić czy utrzymać zadaną prędkość na wzniesieniach. Z pewnością samochód spali więcej paliwa. Wzrośnie jednak nie tylko zużycie oleju napędowego czy benzyny, ale także opon (większe ryzyko przebicia i zużycia bieżnika). ADAC ostrzega, że przeciążenie może spowodować uszkodzenie konstrukcji pojazdu (najbardziej narażone są elementy zawieszenia i konstrukcji ramy).

Przekroczenie DMC ma również swoje konsekwencje prawne. O wysoki mandat bardzo łatwo. W przypadku Włoch funkcjonariusz może nałożyć grzywnę w wysokości nawet do 1,7 tys. euro (ponad 7,6 tys. zł). ADAC ostrzega, że wysokość grzywny jest uznaniowa a im dalej na południe półwyspu, tym większe ryzyko bardziej dotkliwych kar.

Austria

Przeciążenie do 100 kg to mandat w wysokości 85 euro (ok. 380 zł). W przypadku 6 proc. przeciążenia grzywna rośnie do 170 euro. Im większe przeładowanie tym rośnie ryzyko zakazu dalszej jazdy oraz kary określanej indywidualnie (nawet do 5 tys. euro).

Chorwacja

Brak górnej stawki grzywny. Najniższy mandat wynosi 40 euro.

Dania

Stawka wynosi 10 – 20 euro i jest naliczana za każdy punkt procentowy przeładowania. W przypadku przeciążenia o 5 proc. mandat wynosi 50 – 100 euro.

Francja

Stawki kar sięgają od 135 euro do 750 euro. Jeśli przeładowanie przekroczy 5 proc. (brak tolerancji) to wówczas policjant zakazuje dalszej jazdy samochodem.

Hiszpania

Tolerancja sięga 5 proc. Powyżej naliczane są grzywny wg. ściśle określonych stawek. Przeciążenie do 15 proc. oznacza mandat w wysokości do 301 do 400 euro. Najwięcej zapłacą kierujący kamperami, w których poziom przeładowania przekracza 25 proc. Grzywna wynosi wówczas od 3,3 tys. do 4,6 tys. euro.

Szwajcaria

Jeśli zabraliśmy na pokład do 100 kg ponadnormatywnego bagażu to wówczas grzywna jest taka sama jak w Austrii. Kierowca zostanie ukarany mandatem w wysokości 85 euro. W przypadku większego przeładowania mandat rośnie do 170 euro.

Włochy

Grzywny w wysokości od 40 euro do 1,7 tys. euro. Tolerancja przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej kampera wynosi 5 proc. Kary nakładane są uznaniowo.

Jak uniknąć przeciążenia? Eksperci ADAC zalecają, by zbiorniki z wodą napełnić dopiero w miejscu docelowym (to spora oszczędność masy). Warto także wybierać te akcesoria kempingowe (stoliki, krzesełka, kuchenka, itd.), które są najlżejsze. W ostateczności można także zrezygnować z tankowania do pełna i uzupełniać paliwo do połowy pojemności zbiornika. Jeśli zaś nie mamy z czego zrezygnować to można także rozważyć dodatkową przyczepkę jedno- lub dwuosiową (z zabudową z laminatu, aluminium lub pokryte plandeką), na której zmieścimy ponadnormatywny bagaż. Pamiętajmy jednak, że jazda z przyczepą oznacza wyższe koszty (np. opłat autostradowych) oraz odpowiednich uprawnień (kiedy DMC zestawu przekroczy 4,25 t).

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.