Jak używać klimatyzacji? Wielu kierowców nie wie jednej rzeczy

Latem ciężko sobie wyobrazić jazdę samochodem bez klimatyzacji. I choć dobrodziejstwo tego mechanizmu jest oczywiste, warto znać zasady korzystania z tego rozwiązania. Niektóre z nich są ważne dla zdrowia.

Kolejne porady dotyczące eksploatacji samochodu publikujemy również w serwisie Gazeta.pl.

Przy obecnych temperaturach panujących w Polsce, klimatyzacja jest prawdziwym błogosławieństwem. Za jej sprawą do kabiny nagrzanej na słońcu wdmuchiwane jest chłodne powietrze. To poprawia komfort podróżowania i sprawia, że redukowany jest np. poziom stresu u kierowcy. W tym punkcie musimy jednak zrobić pewne obostrzenie. Bo klimatyzacja to dar, z którego należy korzystać umiejętnie.

Zobacz wideo Policja ścigała galopujące... kuce. Nietypowy pościg ze szczęśliwym zakończeniem

Zanim ruszysz, przewietrz kabinę pasażerską. To ważne!

Przede wszystkim kierujący powinien wiedzieć jak zwiększyć efektywność pracy klimatyzacji. W sytuacji, w której samochód był zaparkowany na słońcu i nadwozie nagrzało się, warto "upuścić" nieco temperatury. W tym celu na minutę lub dwie należy otworzyć drzwi lub okna w pojeździe. Okna mogą być też otwarte przez pierwszych kilka minut jazdy. Wentylowanie kabiny sprawi, że uwięzione w aucie gorące powietrze wydostanie się. Dzięki temu schładzacz uruchomiony zaraz po odpaleniu silnika dużo szybciej przyniesie zauważalną ulgę.

Dobrze ustaw klimatyzację w aucie. Liczy się temperatura i nawiew

Druga i niewiele mniej ważna zasada dotyczy sposobu ustawienia klimatyzacji. Przede wszystkim nie należy wskazywać zbyt niskiej temperatury. W czasie upałów w kabinie wcale nie musi panować 18 stopni Celsjusza (bo i osiągnięcie tej temperatury nie jest po prostu realne w pełnym słońcu). Wystarczy 21 stopni. Chłód i tak będzie wyraźnie wyczuwalny i przyniesie ulgę. A ustawiając klimatyzację na zbyt intensywną pracę, kierowca naraża się na dużą różnicę temperatury po wyjściu z auta i ryzyko przeziębienia. To raz. Dwa schładzacz cały czas będzie pracował na maksymalnych obrotach. A to odbije się na spalaniu.

Jeżeli chodzi o nawiewy, najlepiej aby powietrze było wdmuchiwane do wnętrza w okolicy szyb. Korzystanie z nawiewów w konsoli sprawia, że chłód trafia bezpośrednio na twarz kierującego i siedzącego obok niego pasażera. Tak, to daje ulgę, ale może też doprowadzić np. do przeziębienia nerwu twarzowego. Skutek? W skrajnym przypadku dojdzie do przypominającego udar porażenia części twarzy. I scenariusz jest o tyle tragiczny, że do przywrócenia sprawności konieczna jest długotrwała i specjalistyczna rehabilitacja.

Pamiętasz o zasadzie 5 minut w klimatyzacji?

Bardzo ważna w przypadku klimatyzacji jest również zasada 5 minut. Oznacza ona, że na 5 minut przed dotarciem do celu i zgaszeniem silnika schładzacz warto wyłączyć - nie nawiew ogólnie, a samą klimę. Dzięki temu zmrożony podczas pracy układu parownik będzie miał czas na podwyższenie swojej temperatury. Co więcej, pracujący wentylator sprawi, że chłód i para wodna zostaną odebrane z parownika. I w ten sposób mniejsza ilość wilgoci pozostanie w układzie. A mniejsza ilość wilgoci, to też mniejsza ilość bakterii i drobnoustrojów, które zaczną się rozwijać w kanałach wentylacyjnych.

Więcej o: