LPG dla TSI | Eksploatacja

Zwykłe instalacje autogazu sprawdzają się w prostych silnikach, zwłaszcza starszych generacji. Dla wyrafinowanych jednostek trzeba tworzyć specjalne konstrukcje

Do niedawna właściciele aut z bardzo nowoczesnymi silnikami TSI w naszym kraju nie mieli szans korzystania z zasilania LPG, które pozwoliło by obniżyć koszty eksploatacji a jednocześnie zapewniło by bezawaryjną pracę układu i odpowiednio wysoką trwałość elementów silnika. W ubiegłym roku Skoda i firma Landi Renzo zaprezentowały system zasilania autogazem dla silników koncernu Volkswagena z bezpośrednim wtryskiem benzyny, wyjaśniając przy okazji techniczne niuanse tego niezwykle skomplikowanego przedsięwzięcia. Pod koniec 2010 r. do polskiej oferty Skody wprowadzono wersję 1.4 TSI z fabryczną instalacją gazową. Teraz opracowano zasilanie autogazem dla kolejnej jednostki napędowej spod znaku Volkswagena - 1.2 TSI. Samochód z takim właśnie silnikiem trafił do oferty Seata i jest dostępny w modelu Ibiza.

Szykują się ciężkie czasy dla posiadaczy aut na gazSzykują się ciężkie czasy dla posiadaczy aut na gaz LPG, Skoda

Samo użycie LPG jako paliwa dla silnika TSI nie stanowi żadnego problemu. Wyzwaniem jest jednak precyzyjne sterowanie procesami spalania i zapewnienie odpowiedniej trwałości wtryskiwaczom benzynowym, które muszą być chłodzone intensywniej niż w tradycyjnych jednostkach napędowych. Zabudowa takiej instalacji opiera się na ściśle dedykowanym zestawie montażowym, a kalibracja na odpowiedniej konfiguracji zaawansowanego sterownika gazowego. Trwałość wtryskiwaczy benzynowych podczas eksploatacji auta na autogazie zapewnia strategia uruchamiania wtryskiwaczy benzynowych w różnych sekwencjach i z różną częstotliwością. Zależy ona między innymi od aktualnego obciążenia silnika, zasilanego LPG. Podczas pracy silnika na biegu jałowym zrezygnowano z zasilania gazem ze względu na zbyt wysokie ciśnienie benzyny w szynie wtryskowej. Trzeba jeszcze dodać, że przejścia z zasilania benzynowego na zasilanie gazowe oraz dodatkowe wtryski benzyny pozostają niezauważone, gdyż przełączanie odbywa się stopniowo, cylinder po cylindrze. Zastosowanie najwyższej klasy komponentów oraz starannie dobrana kalibracja systemu zapewnia bardzo dobre osiągi przy zasilaniu autogazem.

Ze względu na konieczność zapewnienia częstszego niż w tradycyjnych silnikach przepływu benzyny przez wtryskiwacze oraz rezygnację z zasilania autogazem podczas biegu jałowego  korzyści finansowe wynikające z zasilania LPG w silnikach TSI nie są tak duże jak przy zwykłych układach. W zależności od tego, jak eksploatowany jest samochód pobór benzyny może sięgać od 20 do 50 %. W trasie autogaz wykorzystywany jest nawet w 80 %, w mieście od 50 do 60 %. Taka struktura zużycia paliw oczywiście wydłuża okres amortyzacji instalacji LPG dedykowanych silnikom 1.4 TSI i 1.2 TSI, kosztujących odpowiednio 6350 i 4555 zł. Ale nie ulega wątpliwości, że montaż zasilania gazowego wciąż pozwala zaoszczędzić sporo pieniędzy. Zwłaszcza tym, którzy jeżdżą dużo a większość czasu za kierownicą spędzają w długich trasach.

Dariusz Dobosz

ZOBACZ TAKŻE

Ile czeka się na montaż instalacji LPG?

Rdza wciąż groźna

Autotrader.pl - bezpłatne ogłoszenia motoryzacyjne

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.