Jeden z najczęstszych błędów kierowców. Czym grozi forsowanie silnika "na zimnym"?

Podczas codziennego korzystania z samochodu niezwykle ważna jest technika jazdy. Dlaczego nie można gazować na zimnym silniku, zanim osiągnie on optymalną temperaturę pracy? Zarówno w przypadku benzynowych jak i diesla liczy się jedna kwestia.

Zimny silnik to nie lada wyzwanie dla każdego kierowcy. Dotyczy to zarówno jednostek benzynowych, jak i diesla. Problem szczególnie zauważalny jest w okresie jesienno-zimowym. Niskie temperatury w połączeniu z nieodpowiednią eksploatacją mogą doprowadzić do kosztownych napraw i wizyt u mechanika.

Zobacz wideo The Best of Moto 2024

Dlaczego nie można gazować na zimnym silniku? Zasadę ograniczania dynamiki jazdy stosuj cały rok 

Zimą wiele osób powtarza ten schemat. Zanim zaczną odśnieżać karoserię, odpalają samochód. Nie zdają sobie bowiem sprawy z konsekwencji. W końcu dłuższa praca zimnego silnika na postoju zwyczajnie mu nie służy. Jednym z sygnałów jest głośniejsza praca. Dzieje się tak z powodu większych luzów między metalowymi elementami. Co się stanie, jeśli notorycznie będziemy powtarzać ten błąd? Ograniczone smarowanie na zimno zwiększa tarcie, szczególnie w turbosprężarce, co może prowadzić do kosztownych napraw (jej regeneracja to koszt średnio 1200 zł).

Sprzęgło, hamulec, gaz. Układ pedałów w samochodzie
Sprzęgło, hamulec, gaz. Układ pedałów w samochodzie Kamonwan Wankaew / Getty Images/iStockphoto

Częstym błędem kierowców jest również przyspieszanie na zimnym silniku. Lepiej się tego wystrzegać, gdyż olej nie osiągnął jeszcze optymalnej temperatury, co zmniejsza jego skuteczność smarowania. Gwałtowne dodanie "gazu" może prowadzić do szybszego zużycia tłoków, cylindrów i wałków rozrządu, co w dłuższej perspektywie powoduje kosztowne uszkodzenia i drogi remont.

Jak prawidłowo rozgrzać silnik na mrozie? Zadbaj o odpowiednie przygotowanie auta przed jazdą

Nowoczesne silniki najlepiej nagrzewają się podczas spokojnej jazdy, a nie na biegu jałowym. Długotrwałe forsowanie samochodu w ten sposób nie tylko nie przyspiesza tego procesu, lecz także skutkuje wyższym zużyciem paliwa. Pamiętaj również, aby nie przeciążać silnika tuż po uruchomieniu pojazdu. Zamiast tego, upewnij się, że pracuje pod najmniejszym obciążeniem, zanim osiągnie odpowiednią temperaturę.

  • Rozpoczynaj jazdę spokojnie i unikaj wysokich obrotów. Pierwsze minuty jazdy wymagają łagodnego przyspieszania i unikania gwałtownego naciskania pedału gazu.
  • W silnikach benzynowych optymalny zakres obrotów podczas rozgrzewania wynosi 2 000–3 000 obr./min. Dla silników diesla zaleca się utrzymywanie obrotów między 1 500 a 2 500 obr./min.

Zapraszamy do udziału w sondzie oraz do komentowania. 

Więcej o: