Koła wyważone, a kierownica drży. Wulkanizator twierdzi, że jest dobrze. Gdzie tkwi problem?

Dlaczego trzęsie kierownicą podczas jazdy? To problem, który może spotkać każdego, szczególnie po wymianie opon. Wystarczy rozpędzenie się do większej prędkości i pojawiają się drgania kierownicy. Gdzie może leżeć problem?

Żaden kierowca nie lubi, gdy jego kierownica zaczyna się trząść. To pewny znak, że coś jest nie tak z pojazdem, a także może sprawić, że jazda stanie się niepotrzebnie stresująca. Czekanie, aż problem sam się rozwiąże, tylko pogorszy sprawę, dlatego warto podjąć działania tak szybko, jak to możliwe.

Zobacz wideo The Best of Moto 2024

Dlaczego trzęsie kierownicą podczas jazdy? Są opony, których nie da się "po prostu" wyważyć 

Wibracje odczuwalne na kierownicy to objaw uciążliwej usterki, która może przyczynić się do szybszej eksploatacji samochodu. Przyczyna może leżeć w niedoskonałości opon. Należy również wziąć pod uwagę prawdopodobny błąd mechanika podczas ich montażu i wyważania. Warto więc znaleźć warsztat z odpowiednimi narzędziami i wiedzą, aby rozwiązać problem.

Problem niektórych opon polega na nierównomiernej sztywności promieniowej. Czym jest to spowodowane? Chodzi o twardszy punkt w miejscu połączenia jej warstw konstrukcyjnych w porównaniu do innych, znajdujących się na obwodzie opony. Co więcej, większe egzemplarze są trudniejsze do wyważenia. Wibracje odczuwa się szczególnie przy wyższych prędkościach, gdyż po obciążeniu ogumienia ciężarem samochodu w miarę obrotu koła zaczyna ono "podskakiwać". 

Wymiana kół w samochodzie
Wymiana kół w samochodzie Fot. Małgorzata Kujawka / Agencja Wyborcza.pl

Od czego mogą być drgania na kierownicy? Przyczyny wibracji mogą być banalne

Źródło drgań kierownicy to nie tylko problem z kołami. Przyczyna może leżeć zupełnie gdzie indziej.

  • Opona źle osadzona na feldze w wyniku zbyt małej ilości pasty montażowej lub braku oczyszczenia felgi.
  • Różnice w sztywności na obwodzie opony, widoczne dopiero pod obciążeniem auta.
  • Błędy w montażu ciężarków, np. przez kamyki w bieżniku.
  • Przesunięcie opony na feldze.
  • Niecentryczne dokręcenie koła. Możliwe przez zużyte felgi, pierścienie centrujące lub nieprawidłowy montaż.
  • Zanieczyszczenia piasty lub felgi. Kurz, rdza lub niewłaściwe środki smarne mogą uniemożliwić prawidłowe dokręcenie.
  • "Kwadratowa" opona, czyli deformacje spowodowane długim postojem lub złym przechowywaniem.
  • Krzywa obręcz, czyli odkształcenia po uderzeniu w krawężnik, szczególnie w tanich podróbkach felg.
  • Uszkodzenie opony widoczne jako "gula" na bieżniku, wymagające natychmiastowej wymiany.
  • Niska jakość opon lub felg, czyli tanie produkty mogą być bardziej podatne na opisane problemy.
Więcej o: