30 dni i ani sekundy dłużej. Dokładnie tyle czasu mają kierowcy na przerejestrowanie pojazdu po zakupie. Spóźnienie oznacza obecnie murowaną karę w każdym przypadku. Także po nabyciu pojazdu, który jest już zarejestrowany w Polsce.
4
fot. Jakub Ociepa / Agencja Wyborcza.pl
Otwórz galerięNa Gazeta.pl
REKLAMA
REKLAMA
Baza pojazdów wymaga aktualizowania. Kluczowym elementem tego procesu są dane dotyczące zmian właścicieli. Przepis mówiący o obowiązkowej rejestracji auta i zgłoszeniu sprzedaży w ciągu 30 dni obowiązuje od zawsze. Początkowo nie był jednak obwarowany sankcją karną. W efekcie szybko stał się martwy.
REKLAMA
Zobacz wideo 7 tys. złotych kary dla pirata drogowego z BMW
Rejestracja auta w ciągu 30 dni od zakupu została obwarowana pewną karą
Sytuacji postanowili coś zaradzić legislatorzy. Skutek? Początkowo pojawiła się kara w wysokości nawet do 1000 zł, jednak dotyczyła wyłącznie przypadku, w którym kierowca nie zarejestrował po raz pierwszy pojazdu w kraju lub nie zgłosił zakupu auta, które w CEPiK już widnieje. To oznaczało obowiązkową rejestrację, ale tylko samochodów z importu. W przypadku reszty wystarczyło jedynie poinformować urząd o zmianie właściciela. Poinformować, a więc zmiany nie trafiały do bazy pojazdów.
W 2024 r. przepisy w tym zakresie zmieniły się po raz kolejny. Od tego momentu kierowca ma maksymalnie 30 dni na wykonanie następujących czynności:
zarejestrowanie pojazdu, który nie był jeszcze rejestrowany w Polsce, a więc jest nowy lub używany i pochodzi z importu.
przerejestrowania po zakupie samochodu używanego zarejestrowanego przez poprzedniego właściciela w Polsce.
zgłoszenie sprzedaży auta używanego.
Jeżeli nie dopełni tych obowiązków, otrzyma od starosty karę. I kara ta będzie już nieuchronna.
Ile wynosi kara za brak przerejestrowania auta?
Kary dla kierowców za niedochowanie obowiązku rejestracji pojazdu warto podzielić na cztery bloki – wskazuje na to art. 140mb ustawy "Prawo o ruchu drogowym", który mówi, że:
osoba prywatna, która kupi auto na własne potrzeby i nie zarejestruje go w ciągu 30 dni, otrzyma 500 zł kary.
jeżeli pojazd nie zostanie zarejestrowany w ciągu 180 dni od transakcji, wysokość kary wzrośnie do 1000 zł.
przedsiębiorca działający w zakresie obrotu pojazdami, który nie zarejestruje pojazdu w ciągu 90 dni, dostanie 1000 zł kary.
gdy powyższy termin sprzedawca aut przekroczy o 180 dni, wysokość karny wzrośnie do 2000 zł.
kierowca, który nie zawiadomi starosty o zbyciu pojazd, dostanie 250 zł kary.
Bardzo ważne jest to, że powyższe kary będą solidarnie płacone przez wszystkich współwłaścicieli pojazdu.
Jakie jeszcze zmiany dla kierowców pojawiły się w 2024 r.?
Nowelizacja dotycząca zasad rejestrowania pojazdów i kar w tym zakresie to dopiero pierwszy z punktów, które pojawiły się w 2024 r. Warto bowiem pamiętać jeszcze m.in. o tym, że:
w Polsce pojawiła się pierwsza strefa czystego transportu. Działa od lipca 2024 r. w Warszawie. Do centrum nie wjadą w efekcie auta z silnikami benzynowymi i normą niższą niż Euro 2 oraz dieslami i nową niższą, niż Euro 4.
przewóz osób może być realizowany w Polsce tylko z polskim prawem jazdy. Taki dokument muszą mieć np. kierowcy taksówek czy autobusów. Koniec zatem z zagranicznymi kierującymi, którzy mieli zagraniczne dokumenty i nie zdobywali punktów karnych za swoje przewinienia.
pijany kierowca może stracić pojazd lub oddać państwu jego równowartość w gotówce.
prawo jazdy po zatrzymaniu uprawnień na 3 miesiące za zbyt szybką jazdę w mieście jest zwracane automatycznie z urzędu. Nie trzeba już składać wniosku w tej sprawie.