Jaka kara za gapiostwo w 2025 roku? Kierowcy płacą nawet 1000 zł za sekundę spóźnienia

30 dni i ani sekundy dłużej. Dokładnie tyle czasu mają kierowcy na przerejestrowanie pojazdu po zakupie. Spóźnienie oznacza obecnie murowaną karę w każdym przypadku. Także po nabyciu pojazdu, który jest już zarejestrowany w Polsce.

Baza pojazdów wymaga aktualizowania. Kluczowym elementem tego procesu są dane dotyczące zmian właścicieli. Przepis mówiący o obowiązkowej rejestracji auta i zgłoszeniu sprzedaży w ciągu 30 dni obowiązuje od zawsze. Początkowo nie był jednak obwarowany sankcją karną. W efekcie szybko stał się martwy.

Zobacz wideo 7 tys. złotych kary dla pirata drogowego z BMW

Rejestracja auta w ciągu 30 dni od zakupu została obwarowana pewną karą

Sytuacji postanowili coś zaradzić legislatorzy. Skutek? Początkowo pojawiła się kara w wysokości nawet do 1000 zł, jednak dotyczyła wyłącznie przypadku, w którym kierowca nie zarejestrował po raz pierwszy pojazdu w kraju lub nie zgłosił zakupu auta, które w CEPiK już widnieje. To oznaczało obowiązkową rejestrację, ale tylko samochodów z importu. W przypadku reszty wystarczyło jedynie poinformować urząd o zmianie właściciela. Poinformować, a więc zmiany nie trafiały do bazy pojazdów.

W 2024 r. przepisy w tym zakresie zmieniły się po raz kolejny. Od tego momentu kierowca ma maksymalnie 30 dni na wykonanie następujących czynności:

  • zarejestrowanie pojazdu, który nie był jeszcze rejestrowany w Polsce, a więc jest nowy lub używany i pochodzi z importu.
  • przerejestrowania po zakupie samochodu używanego zarejestrowanego przez poprzedniego właściciela w Polsce.
  • zgłoszenie sprzedaży auta używanego.

Jeżeli nie dopełni tych obowiązków, otrzyma od starosty karę. I kara ta będzie już nieuchronna.

rejestracja pojazdu, wydział komunikacji
rejestracja pojazdu, wydział komunikacji Fot. Rafał Mądry

Ile wynosi kara za brak przerejestrowania auta?

Kary dla kierowców za niedochowanie obowiązku rejestracji pojazdu warto podzielić na cztery bloki – wskazuje na to art. 140mb ustawy "Prawo o ruchu drogowym", który mówi, że:

  • osoba prywatna, która kupi auto na własne potrzeby i nie zarejestruje go w ciągu 30 dni, otrzyma 500 zł kary.
  • jeżeli pojazd nie zostanie zarejestrowany w ciągu 180 dni od transakcji, wysokość kary wzrośnie do 1000 zł.
  • przedsiębiorca działający w zakresie obrotu pojazdami, który nie zarejestruje pojazdu w ciągu 90 dni, dostanie 1000 zł kary.
  • gdy powyższy termin sprzedawca aut przekroczy o 180 dni, wysokość karny wzrośnie do 2000 zł.
  • kierowca, który nie zawiadomi starosty o zbyciu pojazd, dostanie 250 zł kary.

Bardzo ważne jest to, że powyższe kary będą solidarnie płacone przez wszystkich współwłaścicieli pojazdu.

Jakie jeszcze zmiany dla kierowców pojawiły się w 2024 r.?

Nowelizacja dotycząca zasad rejestrowania pojazdów i kar w tym zakresie to dopiero pierwszy z punktów, które pojawiły się w 2024 r. Warto bowiem pamiętać jeszcze m.in. o tym, że:

  • w Polsce pojawiła się pierwsza strefa czystego transportu. Działa od lipca 2024 r. w Warszawie. Do centrum nie wjadą w efekcie auta z silnikami benzynowymi i normą niższą niż Euro 2 oraz dieslami i nową niższą, niż Euro 4.
  • przewóz osób może być realizowany w Polsce tylko z polskim prawem jazdy. Taki dokument muszą mieć np. kierowcy taksówek czy autobusów. Koniec zatem z zagranicznymi kierującymi, którzy mieli zagraniczne dokumenty i nie zdobywali punktów karnych za swoje przewinienia.
  • pijany kierowca może stracić pojazd lub oddać państwu jego równowartość w gotówce.
  • prawo jazdy po zatrzymaniu uprawnień na 3 miesiące za zbyt szybką jazdę w mieście jest zwracane automatycznie z urzędu. Nie trzeba już składać wniosku w tej sprawie.
Więcej o: