Pas rozbiegowy to jedynie potoczna nazwa. Oficjalnie jest to pas włączający do ruchu. Rozwiązanie to jest tak stare jak autostrady, jednak wciąż nie każdy dokładnie wie, jak z niego korzystać. Ten specjalny rodzaj pasa umożliwia kierowcom rozpędzenie się do odpowiedniej prędkości, zanim wjadą na autostradę lub drogę szybkiego ruchu. Często możemy go spotkać w sąsiedztwie np. stacji benzynowych.
Pas włączania na autostradzie, mimo swojej nazwy, w świetle prawa nie służy do formalnego "włączania się do ruchu." Kiedy wjeżdżamy na autostradę pasem rozbiegowym, jedynie potocznie "włączamy się do ruchu", ale faktycznie byliśmy już uczestnikami ruchu drogowego, skoro dotarliśmy do tego miejsca. O definicji wyraźnie mówią przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym, szczególnie art. 17, który stanowi:
Włączanie się do ruchu następuje przy rozpoczynaniu jazdy po postoju lub zatrzymaniu się niewynikającym z warunków lub przepisów ruchu drogowego oraz przy wjeżdżaniu:
Kiedy pojazd wjedzie więc na pas włączania, przestaje być na drodze podporządkowanej. Podporządkowany jest tylko sam wlot, np. ślimak prowadzący do pasa włączania. Włączenie się z pasa włączania na autostradę to po prostu zmiana pasa ruchu, a nie "włączanie się do ruchu," jak niektórzy błędnie uważają. W tym przypadku obowiązują więc te same przepisy co na każdym pasie ruchu. Kierowca przy zmianie pasa musi ustąpić pojazdom już na nim jadącym. Należy również pamiętać o stosowaniu się do ogólnych przepisów dotyczących zmiany pasa ruchu. Określone są w art. 23 ust. 4 Prawa o ruchu drogowym:
Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony.