Kierowcy wpadają jeden po drugim. Sekunda nieuwagi i szykuj nawet 4000 zł

Przejazd kolejowo-drogowy to miejsce, w którym liczy się odpowiednie zachowanie i ostrożna jazda. Kierowcy jednak masowo popełniają wykroczenia, policja ma dzięki temu pełne ręce roboty. Liczy się każda sekunda.

Przejazdy kolejowe dziś są wyposażone w system urządzeń monitorujących, które masowo rejestrują wykroczenia. Nawet setki miesięcznie. Aby dostać mandat, wcale nie trzeba kontroli drogowej. Zachowanie kierowców na przejazdach kolejowych wciąż pozostawia wiele do życzenia.

Zobacz wideo Od 1 stycznia 2025 r. mogą podrożeć nie tylko nowe auta. Także używane! [MATERIAŁ WYDAWCY MOTO.PL]

Ile punktów karnych za przejazd na przejeździe kolejowym? Obowiązuje zasada prostego kąta

Niecierpliwi kierowcy muszą liczyć się z mandatem, który wynosi od 2 do nawet 4 tys. zł (recydywa w ciągu 2 lat). Do ich konta doliczane są również punkty karne. I to nie mało, bo aż 15. Kierujący często zapominają, że szlaban czy też zapora przed przejazdem kolejowym musi być pod odpowiednim kątem, aby móc ruszyć w dalszą drogę. Obowiązuje zasada kąta prostego. Rogatki muszą być w położeniu całkowicie pionowym (90 stopni względem podłoża). Dodatkowo zgasnąć muszą migające czerwone światła na sygnalizatorze (są one nadrzędne względem szlabanów). Dopiero wtedy kierowca może wjechać na torowisko. Jeśli wykroczenie zarejestruje kamera lub policja, kierowca musi liczyć się z dotkliwymi konsekwencjami.

Czego nie wolno robić na przejeździe kolejowym? Zachowanie kierowcy w świetle przepisów

W Ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym możemy znaleźć art. 28, w którym znajdziemy obowiązki kierowcy podczas zbliżania się i przejazdu przez przejazd kolejowy. Kierujący ma obowiązek zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory musi upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności. Co więcej, ma obowiązek prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy. Następnie w art. 28.3 czytamy, jakich zachowań kierowca powinien się wystrzegać.

  • objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
  • wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
  • wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
  • omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
Więcej o: