Co się dzieje, gdy wyłamiemy szlaban kolejowy? Jaki grozi mandat?

Samochód utkną na przejeździe kolejowym. Co dalej? Najlepszym pomysłem jest wyłamanie zapory. Czy to jest trudne? I jaki grozi mandat lub inna kara za uszkodzenie rogatki kolejowej? To pytania często zadawane przez kierowców.

Statystyki w 2023 r. były wprost tragiczne. Urząd Transportu Kolejowego wyliczył bowiem, że doszło do 195 wypadków na przejazdach drogowo-kolejowych. W ich wyniku zginęły 43 osoby, a 22 zostały ciężko ranne. Przypominanie o zasadach obowiązujących na przejazdach jest zatem mocno kluczowe.

Zobacz wideo Dał popis, jak nie należy jeździć. Kierowca utknął między rogatkami

Samochód utknął na przejeździe kolejowym. Co dalej?

W sytuacji, w której zapory na przejeździe zaczynają się zamykać, kierujący nie ma prawa wjechać za nie. Co jednak w sytuacji, w której prowadzący zignoruje ten zakaz, zapory zdążą się zamknąć, a jego pojazd utknie na torach?

Kluczowe jest szybkie działanie. Bo kierujący ma naprawdę niewiele czasu przed nadjechaniem pociągu. Niewiele czasu na walkę o życie... Powinien zatem pominąć rozmyślanie. I zdecydowanie złym pomysłem jest ustawienie pojazdu w taki sposób, aby nie stał na torach. Pociąg jest szerszy od torów. A gdy zahaczy o pojazd, może go przeciągnąć kilkadziesiąt metrów i zrzucić z nasypu kolejowego. Kierowca powinien zatem zareagować instynktownie. Konieczne jest wyłamanie jednej z zapór. Tylko w ten sposób pojazd zostanie uwolniony. Będzie mógł zjechać z torów i uniknąć zderzenia z szynowym kolosem.

Jak wyłamać szlaban na przejeździe?

Wyłamanie szlabanu na przejeździe nie jest trudne. Można to zrobić na dwa sposoby. Po pierwsze taranując zaporę autem. Po drugie zapierając się ciałem i odginając ją na zewnątrz przejazdu. Zapory są projektowane w taki sposób, aby w razie użycia takiej siły, łatwo się uginały. Dlatego m.in. wykonuje się je z tworzyw sztucznych. Ich konstruktorzy przewidzieli sytuacje kryzysowe.

Po zjechaniu z przejazdu kierowca powinien skontaktować się z pracownikami kolei. Na szlabanie na żółtej naklejce znajduje się numer identyfikujący lokalizację konkretnego przejazdu. Należy podać go np. podczas połączenia z numerem alarmowym 112. Choć dziś szlabany są wyposażane też w systemy automatyczne. Wyłamanie rogatki na przejeździe uruchamia system ostrzegania maszynistów w pociągu. Dostają informację o zagrożeniu i np. rozpoczynają manewr hamowania. Tak, aby zatrzymać się lub poważnie wytracić prędkość na przejeździe.

Co grozi za wyłamanie szlabanu na przejeździe kolejowym?

Złamanie szlabanu oznacza dla kierowcy szereg nieprzyjemności. Za samo wjechanie na przejazd w złym momencie kierujący dostanie 2000 zł mandatu i 15 punktów karnych. W razie recydywy drogowej kwota kary wzrośnie do 4000 zł. Poza tym kierujący będzie musiał zapłacić za naprawę szlabanu. Gdy wyłamie go autem, naprawa szkody zostanie pokryta z ubezpieczenia OC pojazdu. I to pomimo faktu, że szkoda w takim przypadku zostanie zrobiona umyślnie. Kierowca zapłaci natomiast za naprawę swojego auta. Choć wyłamanie szlabanu oznacza zazwyczaj wyłącznie drobne rysy.

Problemy i koszty? Być może i tak. W ten sposób kierowca wygra jednak życie. Jeżeli nie będzie reagował odpowiednio szybko i nie wyłamie szlabanu, za cenę zaoszczędzenia kilku tysięcy złotych on i pasażerowie mogą skończyć naprawdę tragicznie. Bo nawet duży SUV nie ma żadnych szans w starciu z pociągiem. Pociągiem, który w wariancie towarowym może ważyć nawet 4000 ton. I jest rozpędzony do kilkudziesięciu km/h.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.