Funkcjonariusze cenią akcje mobilizacyjne. W tegorocznym kalendarzu policyjnego stowarzyszenia Roadpol zaplanowano aż 10 skoordynowanych ogólnoeuropejskich akcji kontrolnych. Do tej przeprowadzono zmasowane kontrole ciężarówek i autobusów (Truck & Bus – luty 2024 r.) oraz pomiary prędkości (Speed Marathon – kwiecień 2024 r.). W marcu 2024 r. skoncentrowano się zaś na zmotoryzowanych, którzy nie zapinają pasów bezpieczeństwa. W marcowej akcji zmobilizowano drogówki aż z 31 krajów.
Wreszcie poznaliśmy statystyki zmasowanej policyjnej akcji. Okazało się, że w trakcie 7 dni zmasowanych kontroli sprawdzono ponad 1,2 mln samochodów. Wbrew pozorom nie skupiono uwagi tylko na kierowcach, ale i pozostałych podróżujących. Nie jest bowiem tajemnicą, że i pasażerom zdarza się zapomnieć o pasach.
Ile osób przyłapano na jeździe bez pasów? Z ponad 1,2 mln. zatrzymanych samochodów wykryto łącznie 94,7 tys. naruszeń. Niestety nie sprecyzowano jakie udziały w gronie ukaranych mieli kierowcy i pasażerowie (twórcy raportu tłumaczyli się, że w poszczególnych krajach występują różnice w rejestrowaniu wykroczeń). Czy ponad 94 tys. mandatów to dużo? Według Roadpol, pod względem ilościowym to wynik porównywalny z akcją przeprowadzoną rok wcześniej. Zastrzeżono jednak, że w ubiegłorocznej akcji brało aż o 10 krajów mniej. A to już znacząca różnica.
Pozostaje jeszcze jedno. Przypominamy jakie konsekwencje wiążą się z lekceważeniem przepisów. Obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa zapisano w prawie o ruchu drogowym.
Art. 39. prawa o ruchu drogowym
1. Kierujący pojazdem samochodowym oraz osoba przewożona takim pojazdem wyposażonym w pasy bezpieczeństwa są obowiązani korzystać z tych pasów podczas jazdy, z zastrzeżeniem ust. 3, 3b i 3c.
Warto wiedzieć, że choć sam mandat nie jest zbyt wysoki (niekorzystanie z pasów bezpieczeństwa podczas jazdy – 100 zł) to konsekwencją naruszenia są także punkty karne. Co więcej, naliczane są także w sytuacji, gdy pasażer nie stosuje się do obowiązku zapinania pasów.