Dwa pasy po skręcie na skrzyżowaniu zmieniają się w trzy. To pułapka na nieświadomych kierowców

Po wykonaniu skrętu zamiast dwóch robią się trzy pasy. Co to oznacza z drogowego punktu widzenia? Kierowcy potrafią w takiej sytuacji zgłupieć. A to błąd. Zwłaszcza że zastosowanie w takim przypadku ma podstawowa zasada ruchu drogowego.

Skrzyżowanie kojarzy się z połączeniem czterech dróg, z których każda składa się z dwóch pasów ruchu – po jednym w każdym kierunku. Taki schemat nie jest jednak zawsze właściwy. Bo czasami łączenie szlaków miejskich wymaga większej finezji. Z uwagi na dużą ilość szlaków czy kąt łączenia się dróg.

Zobacz wideo Zielona Góra. 62-latek zignorował czerwone światło i zderzył się z audi

Dwa pasy zamieniają się w trzy. Który zająć po skręcie?

Załóżmy sytuację, w której przed skrzyżowaniem pojawiają się dwa pasy ruchu. Z obydwu można wykonać manewr skrętu. Po wykonaniu manewru pasy ruchu są już trzy. Jak powinien się zachować kierowca w takiej sytuacji? Decydująca musi być zasada prawej dłoni. A tą można rozumieć dwutorowo:

  • Po pierwsze zasada prawej dłoni działa w taki sposób, że gdy jeden pojazd skręca na skrzyżowaniu w lewo, a drugi wykonuje w tę samą drogę prawoskręt, jako pierwszy pojedzie drugi z pojazdów. Ten skręcający w lewo ma tego skręcającego w prawo po prawej stronie. Musi mu ustąpić pierwszeństwa.
  • Po drugie gdyby na dwóch pasach ruchu samochody wykonywały manewr skrętu, większą dowolność w kwestii zajęcia pasa ruchu na jezdni poprzecznej ma ten znajdujący się po prawej stronie. Pojazd startujący z lewego pasa wjedzie na lewy. Bo taki manewr będą dopuszczać pewnie linie prowadzące. Pojazd z prawego będzie mógł wjechać natomiast na środkowy, ale i prawy, bo innego pojazdu z prawej mieć nie będzie i nie będzie musiał ustępować mu pierwszeństwa.

Dwa na trzy i konwencja wiedeńska. Ciekawostkowa interpretacja prawna

Odnośnie powyższej sytuacji drogowej pojawiają się też inne interpretacje prawne. Te dotyczą najczęściej zasad wprowadzanych przez podpisaną przez Polskę konwencję wiedeńską. W głos tych reguł manewr skrętu należy wykonać po możliwie najmniejszej linii. Co to oznacza? Przy układzie dwa na trzy i trzech pojazdach wykonujących manewr, każdy miałby swój pas. W efekcie samochody mogłyby wykonać manewr jednocześnie.

  • Auto wykonujące lewoskręt z lewego pasa, wjechałoby na lewy pas jezdni poprzecznej.
  • Auto wykonujące lewoskręt z prawego pasa, wjechałoby na środkowy pas jezdni poprzecznej.
  • Auto wykonujące prawoskręt, wjechałoby na prawy pas tej samej jezdni poprzecznej.

Warto jednak wiedzieć o tym, że te zapisy konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym nie znalazły bezpośredniego odzwierciedlenia w przepisach prawa o ruchu drogowym. Stosowanie się do nich jest, delikatnie mówiąc, dyskusyjne. Mogłyby ułatwić ruch, ale warto byłoby wyraźniej zaznaczyć ich obowiązywanie. W przeciwnym razie mogą narazić kierowcę na sytuację kolizyjną.

Błąd podczas skręcania. Ile wynosi mandat?

Znajomość zasady prawej dłoni podczas wykonywania manewru skrętu i skomplikowanej konstrukcji skrzyżowania jest kluczowa. Może bowiem uchronić kierowcę przed sprawstwem kolizji drogowej. Ta będzie z kolei oznaczać uszkodzony pojazd, utratę zniżek na OC, co najmniej 1020 zł mandatu i 10 punktów karnych.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.