Podstawę dla tego materiału stanowią przepisy ruchu drogowego. Kluczowe są konkretnie trzy zapisy. Dwa z nich wskazują na warunki ruchu samochodów pogotowia. Dopiero trzeci z nich odnosi się do pytania zadanego w tytule tego materiału.
Zacznijmy jednak od początku. Czy karetka może być samochodem uprzywilejowanym w ruchu? Oczywiście, że tak. Pojawia się bowiem na liście wskazanej w art. 53 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Nie uzyskuje jednak uprzywilejowania zawsze i wszędzie. Aby mogła otrzymać ten status, musi spełnić kilka warunków. Według art. 2 pkt 38 ustawy PoRD powinna:
Karetka jedzie na miejsce wezwania. Ma włączone sygnały świetlne i dźwiękowe. Jest zatem pojazdem uprzywilejowanym. Czy w takim przypadku może wjechać w drogę pod prąd? Jak najbardziej tak. Powiem więcej, może nie stosować się także do innych przepisów. Jej kierowca może przekraczać ograniczenie prędkości, nie stosować się go sygnałów świetlnych wydawanych przez sygnalizator czy częściowo ignorować zasady pierwszeństwa. Takie uprawnienia daje bowiem art. 53 ust. 2 ustawy PoRD.
Kierowca pojazdu uprzywilejowanego ma szerokie uprawnienia. Temu nie można się dziwić. Kierując np. karetką walczy się z czasem i jedzie, aby udzielić innej osobie pomocy. Czas może zatem decydować o życiu lub śmierci. Uprawnienia te nie są jednak bezwarunkowe. Bo kierujący rzeczywiście może nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów. Musi jednak zachować szczególną ostrożność. Szczególna ostrożność dotyczy przede wszystkim pierwszeństwa. Kluczowe jest to, że: