Niemieckie tablice rejestracyjne przypominają te, spotykane w Polsce. Mają białe tło, niebieską ramkę oraz niebieskie pole z gwiazdkami europejskimi i literą D oznaczającą Deutschland. Na tym jednak nie koniec. Bo można na nich znaleźć również kolorowe, okrągłe naklejki zwane TÜV-Plakette. Co czego one służą i jaką informację przekazują kierowcy?
Okrągła naklejka mocowana mniej więcej na środku tablicy rejestracyjnej ma prosty cel. Ma stanowić graficzne czy też wizualne przypomnienie o terminie badania technicznego pojazdu. Tak, żeby kierowca nie musiał sprawdzać go np. w dokumentach pojazdu. W dokumentach pojazdu, a konkretnie w dowodzie rejestracyjnym w części pierwszej.
Czemu okrągła naklejka może stanowić ważną informację dla kierowcy z Polski, który kupuje auto używane w Niemczech? Z prostego powodu. Wskaże już podczas ogólnych oględzin czy pojazd posiada ważne badanie techniczne. Kupujący nie będzie musiał sprawdzać tego faktu w dokumentach pojazdu. To kluczowe podczas podróży powrotnej do Polski po zakupie pojazdu. Kierujący nie będzie musiał bowiem bać się kontroli drogowej i ewentualnego mandatu. Przy czym po zakupie naklejka straci na znaczeniu, bo... jej nie będzie. Auto przed wywozem z Niemiec musi zostać wyrejestrowane. Poprzedni właściciel odda tablice w urzędzie, a nowy będzie musiał zakupić oznaczenia wywozowe. Niewyrejestrowanego pojazdu w Niemczech nie da się bowiem zarejestrować w Polsce.
W przypadku naklejki kluczowe są tak naprawdę dwie rzeczy. Po pierwsze chodzi o jej kolor. Różne barwy mają przypisany różny rok. Gdy badanie musi zostać wykonane w roku 2023, kolor naklejki jest różowy. Jeżeli termin badania przypadnie w roku 2024, kolor zmieni się na zielony. Rok 2025 ma przypisany kolor pomarańczowy, 2026 niebieski, a 2027 żółty.
Po drugie na naklejce zaznaczony jest także miesiąc, w którym pojazd powinien pojawić się w stacji kontroli pojazdów. To można dostrzec na skali poprowadzonej dookoła naklejki. Tam znajdują się cyfry od 1 do 9 oraz liczby 10, 11 i 12.
Warto pamiętać o tym, że aktualne badanie techniczne w pojeździe lub fakt, że to zostało niedawno wykonane, świadczy również o stanie auta. W Niemczech samochody są poddawane dużo bardziej restrykcyjnym kontrolom niż w Polsce.
Identycznie jak w Polsce, tak i w Niemczech obowiązują ustawowo określone terminy badania technicznego pojazdu. A samych kontroli wykonuje się ponad 30 milionów każdego roku! Generalna zasada mówi o powtórzeniu inspekcji technicznej co dwa lata. Mowa tu o tzw. badaniu generalnym. Wyjątki od tej zasady są trzy: