Zwykle zwracamy uwagę na fotoradary i odcinkowe pomiary prędkości. Trudno się dziwić, skoro takich urządzeń jest bardzo dużo przy drogach w całej Polsce. Najwięcej jest fotoradarów (ponad 500). Znacznie mniej jest kosztownych zestawów OPP do odcinkowego pomiaru prędkości (32 OPP). Jeszcze w tym roku uruchomione zostaną jednak kolejne (w planach przewidziano 36 nowych urządzeń OPP). Wszystkie są odpowiednio oznakowane (znaki D-51, D-51a i D-51b), więc trudno je przeoczyć, nawet gdy kierowca nie korzysta z aplikacji ostrzegającej o kontrolach prędkości.
Znacznie łatwiej przeoczyć urządzenia rejestrujące przejazd na czerwonym świetle. Zgodnie z obowiązującymi przepisami nie stosuje się dodatkowych tablic informacyjnych o prowadzonej kontroli. Aktualnie obowiązujące przepisy nie wymagają oraz nie dopuszczają oznakowania - czytamy w publikacji Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Okazuje się, że wciąż nie ustalono wzoru znaków dla urządzeń rejestrujących przejazd na czerwonym świetle.
Co grozi za zignorowanie czerwonego światła na sygnalizatorze? Na pewno rośnie ryzyko poważnego wypadku. A nawet jeśli go unikniemy, to pozostaje jeszcze dotkliwa kara, czyli mandat w wysokości 500 zł oraz 15 punktów karnych. Ponadto ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania z tytułu polisy AC i powołać się na wyłączenie odpowiedzialności z powodu rażącego naruszenia przepisów przez kierowcę (warto sprawdzić warunki wyłączenia odpowiedzialności w dokumencie OWU dołączonym do polisy).
W Polsce obecnie zainstalowano ponad 20 zestawów (to łącznie ponad 200 kamer wysokiej rozdzielczości) na skrzyżowaniach (pierwsze urządzenia rozpoczęły pracę w lutym 2015 r.). Uznano, że to za mało i w 2021 r. ogłoszono przetarg na nowy sprzęt. Docelowo w Polsce sieć urządzeń rejestrujących wykroczenia niestosowania się do sygnalizacji świetlnej obejmie 50 skrzyżowań w całym kraju. Zależnie od lokalizacji w istniejących kompletach wykorzystano czujniki zatopione w nawierzchni i kamery lub rozbudowany zestaw kamer (bez sensorów w drodze).
Znamienne, że urządzenia rejestrujące wykroczenia niestosowania się do sygnalizacji świetlnej nie są przyrządami pomiarowymi. Nie wymagają zatem odpowiedniej homologacji. Sprzęt działa na podstawie wideodetekcji, czyli analizy obrazu. Zestaw rejestruje światło na sygnalizatorze oraz w tym samym czasie ruch pojazdu na skrzyżowaniu. Dokumentacja fotograficzna obejmuje zatem zdjęcie sygnalizatora, pojazdu z obu stron (tył i przód) oraz twarz kierowcy. Wszystko po to, by udokumentować popełnione wykroczenie i sprawcę (tradycyjnie wezwanie do wskazania sprawcy wysyłane jest do właściciela pojazdu). Cała procedura jest taka sama jak w przypadku zdjęć z fotoradaru czy odcinkowego pomiaru prędkości.
Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia: W postępowaniu mandatowym, w sprawach, o których mowa w art. 96 § 3 Kodeksu wykroczeń, można nałożyć grzywnę w wysokości do 8000 zł.
Kodeks wykroczeń: Tej samej karze podlega, kto wbrew obowiązkowi nie wskaże na żądanie uprawnionego organu, komu powierzył pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie.