Kierowco, patrz na kształt. Kwadratowe ograniczenie prędkości ma inne znaczenie niż to okrągłe

Kształt znaku drogowego ma potężne znaczenie. Może sprawić, że ograniczenie wyrażone za jego pomocą nie obowiązuje do skrzyżowania, a na całym osiedlu. Taki przypadek dotyczy właśnie kwadratowego tła wokoło czerwonej obwódki.

Więcej porad związanych z zasadami ruchu drogowego znajdziesz również w serwisie Gazeta.pl.

Kształt znaku drogowego ma większe znaczenie niż mogłoby się wydawać. Zobaczyliście na swojej drodze taką tablicę, jak ta ze zdjęcia powyżej? Nie pomylcie się. Bo choć oznacza ona ograniczenie prędkości, nie jest to takie zwykłe ograniczenie. Kształt znaku, a konkretnie to kwadratowa forma białej obwódki, zmienia wszystko.

Zobacz wideo Wypadek w Fajsławicach. Autobus zjechał do rowu

Kwadratowy znak ograniczenia prędkości, czyli tablica D-43

Tablica ze zdjęcia to znak D-43 "Strefa ograniczonej prędkości". Tak, nadal określa ona dopuszczalną szybkość jazdy. Tyle że na odcinku nie do najbliższego skrzyżowania, a miejsca w którym zostanie odwołana znakiem D-44 "Koniec strefy ograniczonej prędkości". Strefy takie powołuje się w miejscach, w których występuje duże natężenie ruchu pojazdów i pieszych. Mowa zatem np. o centrach miast, ewentualnie osiedlach mieszkaniowych. Nie ma jednego wzoru obowiązującej prędkości w strefie. Ta jest dobierana przez zarządcę drogi.

O czym pamiętać w strefie ograniczonej prędkości?

Pomijając permanentne ograniczenie prędkości, w strefie wyrażonej za pomocą znaku B-43 obowiązuje jeszcze kilka zasad. Mowa o tym że:

  • drogowcy w jej ramach powinni zastosować rozwiązania, które niejako wymuszają ograniczenie szybkości. Mowa np. o progach spowalniających czy miejscowych przewężeniach jezdni.
  • jeżeli drogowcy zastosują rozwiązania ograniczające prędkość, a do tego ograniczenie jest nie wyższe niż 30 km/h, o ich obecności nie trzeba ostrzegać za pomocą znaków drogowych.
  • nie zaleca się regulowania pierwszeństwa na skrzyżowaniach. Najlepiej, aby były one równorzędne.

Bardzo analogiczny sposób działania dotyczy jeszcze dwóch znaków. Mowa o tablicy D-40 "Strefa zamieszkania" i D-42 "Obszar zabudowany". Obowiązują one do miejsca, w którym zostaną odwołane. Nie ma zatem znaczenia czy kierowca napotka na drodze skrzyżowanie oraz w jakim kierunku planuje na nim skręcić. Porusza się w strefie, w której obowiązują zmienione zasady ruchu drogowego.

Ograniczenie prędkości i jego zasięg to ważne kwestie

Pamiętanie o powyższych regułach jest niezwykle kluczowe. Bo gdy kierowca będzie myślał, że za skrzyżowaniem nie obowiązuje już ograniczenie prędkości, a wjechał do strefy, ryzykuje mandatem. I to naprawdę wysokim. Dla przypomnienia wklejamy poniżej wartości prezentowane w nowym taryfikatorze.

  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 pkt karny
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 pkt karne
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 pkt karne
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 21–25 km/h – mandat 300 zł i 5 pkt karnych
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 26–30 km/h – mandat 400 zł i 7 pkt karnych
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 31–40 km/h – mandat 800 zł (recydywa 1600 zł) i 9 pkt karnych
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 41–50 km/h – mandat 1000 zł (recydywa 2000 zł) i 11 pkt karnych
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 51–60 km/h – mandat 1500 zł (recydywa 3000 zł) i 13 pkt karnych
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 61–70 km/h – mandat 2000 zł (recydywa 4000 zł) i 14 pkt karnych
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 71 km/h i więcej – mandat 2500 zł (recydywa 5000 zł) i 15 pkt karnych
Więcej o: