Aby móc ustąpić pierwszeństwa, warto wiedzieć, jakie pojazdy są uprzywilejowane. Definicja pojazdu uprzywilejowanego zawarta została w Ustawie Prawo o ruchu drogowym.
Artykuł 2 wspomnianej wyżej ustawy mówi, iż pojazd uprzywilejowany to:
'pojazd wysyłający sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, jadący z włączonymi światłami mijania lub drogowymi'.
Oznacza to, że pojazd uprzywilejowany musi spełniać jednocześnie trzy warunki:
Jeśli któryś z tych warunków nie jest spełniony, nie można wówczas mówić o pojeździe uprzywilejowanym. Ustawodawca rozszerza jednak pojęcie pojazdu uprzywilejowanego na pojazdy jadące w kolumnie:
określenie to obejmuje również pojazdy jadące w kolumnie, na której początku i na końcu znajdują się pojazdy uprzywilejowane wysyłające dodatkowo sygnały świetlne w postaci czerwonego światła błyskowego.
W tej sytuacji cała kolumna powinna być traktowana przez kierującego w ten sam sposób, co pojazd uprzywilejowany.
Ustawodawca w artykule 53 wspomnianej ustawy precyzuje, jaki pojazd może być pojazdem uprzywilejowanym. Może więc być nim pojazd samochodowy:
Pojazdem uprzywilejowanym może być też pojazd samochodowy innej jednostki, jeśli używany jest w związku z ratowaniem zdrowia lub życia ludzkiego, na podstawie zezwolenia ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
Wiedza o tym, jak ustępować pierwszeństwa pojazdom uprzywilejowanym, jest bardzo ważna i może przyczynić się do uratowania czyjegoś zdrowia lub życia. Warto pamiętać, że pojazdy uprzywilejowane pierwszeństwo mają wówczas, gdy wynika to z zasad ruchu drogowego. W pozostałych przypadkach, choć pierwszeństwa nie mają, uczestnicy ruchu drogowego zobowiązani są ułatwić im przejazd. O tym, jak powinni zachować się kierowcy, gdy na drodze pojawi się pojazd uprzywilejowany, mówi artykuł 9 Ustawy Prawo o ruchu drogowym:
Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się.
Czasem więc wystarczy zredukować prędkość i zjechać do prawej krawędzi jezdni, innym razem najlepiej jest zjechać z drogi i zatrzymać się. W warunkach zwiększonego natężenia ruchu konieczne może się okazać utworzenie tzw. korytarza życia.
Należy też pamiętać, że niedozwolone jest korzystanie przez kierującego z utworzonego korytarza życia czy też utrudnianie przejazdu pojazdu uprzywilejowanego korytarzem życia. W terenie zabudowanym zabronione jest także wyprzedzanie pojazdu uprzywilejowanego. Zgodnie z najnowszym taryfikatorem mandatów:
Choć kierujący pojazdem uprzywilejowanym zobowiązany jest stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem, Ustawa Prawo o ruchu drogowym określa sytuację, gdy kierowca pojazdu uprzywilejowanego może się nie stosować do przepisów ruchu drogowego. Kierujący pojazdem uprzywilejowanym musi zachować szczególną ostrożność i muszą być spełnione jednocześnie następujące warunki:
Zobacz też: Zmieniam pas na środkowy, kierowca jadący lewym też. Kto ma pierwszeństwo?