Czy tak gigantycznemu odsetkowi niezdających winne są nowe testy na prawo jazdy, które zaczęły obowiązywać od stycznia tego roku? A może to zły system szkoleń w ośrodkach egzaminacyjnych albo nieodpowiedni sposób nauki prawa drogowego przez kandydatów na kierowców? Bez względu na przyczyny, egzaminu na prawo jazdy w pierwszych dniach po zmianach nie zdawała zdecydowana większość potencjalnych kierowców. Co robić, by zdać egzamin na prawo jazdy? Czego się na nim spodziewać i jak wystrzec się błędów? W naszym poradniku dowiesz się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć, jeśli chcesz się ubiegać o prawo jazdy.
19 stycznia weszła w życie nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami. To właśnie przez nią (albo dzięki niej) dotychczasowy kształt egzaminu na prawo jazdy uległ zmianie - nowela wprowadziła m.in. nowe kategorie prawa jazdy , nowy system egzaminów i elektroniczny obieg dokumentów.
Największe zmiany objęły część teoretyczną egzaminu na prawo jazdy. Dawniej, by uzyskać prawo jazdy kategorii B, odpowiadało się na 18 wylosowanych pytań. Było ich w sumie 500, a podchodzący do egzaminu kursant miał do nich wgląd już na kursie przygotowawczym. Teraz egzaminowany odpowiada na 32 pytania z puli, która docelowo ma zawierać około 3 tys. pytań. To wymusza na ubiegających się o prawo jazdy rzetelnego przygotowania się do egzaminu.
Najważniejszą zmianą nie jest jednak liczba pytań, a ich forma. Po części zastąpiły je klipy wideo z symulacją konkretnych zdarzeń, które mogą się przytrafić przyszłemu kierowcy. Mają one lepiej odzwierciedlać sytuacje na drodze. Obecnie na egzamin teoretyczny składa się: - 20 pytań multimedialnych, na które odpowiadamy TAK lub NIE; czas na każde z pytań: 45 sekund (20 sekund na zapoznanie się z pytaniem, 10 sekund na wyświetlenie filmu i 15 sekund na udzielenie odpowiedzi), - 12 pytań z odpowiedziami A, B i C; Każde pytanie ma tylko jedną poprawną odpowiedź; czas odpowiedzi do 50 sekund.
Co ważne, nie ma możliwości powrotu do pytania, na które się wcześniej odpowiedziało. Raz udzielona odpowiedź nie może być już zmieniona.
W przypadku prawa jazdy kategorii B, część praktyczna w dalszym ciągu składa się z zadań na placu manewrowym (m.in. włączenie odpowiednich świateł, wskazanie płynów eksploatacyjnych, jazda po łuku, ruszanie na wzniesieniu) oraz jazdy po mieście łączonej z parkowaniem.
Nowości na egzaminie praktycznym dotyczą głównie kategorii motocyklowych - pojawiły się nowe zadania na placu manewrowym, takie jak slalom ze średnią prędkością 30km/h czy ominięcie przeszkody przy prędkości 50km/h. Zmieniły się też motocykle używane do szkolenia i egzaminowania.
Przed zmianą przepisów wystarczyło "wykuć na blachę" 500 odpowiedzi, które znajdowały się w książkach wliczonych w cenę kursu przygotowawczego. Zdanie egzaminu teoretycznego nie oznaczało wcale, że ubiegający się o prawo jazdy kursant zna przepisy. I to właśnie miała zmienić nowa forma egzaminu i obszerniejsza baza pytań.
By zdanie egzaminu na prawo jazdy przyszło łatwo, warto pamiętać o kilku prostych zasadach, powtarzanych przez samych instruktorów. Wydają się banalne, ich realizacja nie przysporzy problemów, a - jak powtarzają egzaminatorzy - są skuteczne.
1) Żeby zdać egzamin, musisz zrezygnować z założenia, że na kurs prawa jazdy idziesz po to, by zdać egzamin. Brzmi dziwnie? Nie do końca. Kierowanie pojazdem w ruchu drogowym to odpowiedzialne zadanie. Właśnie dlatego Twoja nowa dewiza powinna brzmieć: "Idę na kurs, żeby poznać przepisy i nauczyć się jeździć jak najlepiej". Egzamin na prawo jazdy zweryfikuje jedynie, czy Ci się to udało. Jeśli nie zdasz, to najprawdopodobniej masz jeszcze jakieś braki, które musisz uzupełnić przeglądając książkę z przepisami ruchu drogowego lub biorąc kilka godzin jazd doszkalających. A może po prostu miałeś pecha?
2) Nie przejmuj się niepowodzeniami. Nie jesteś jedynym, któremu nie udało się zdać za pierwszym razem. Liczba prób, które musisz podjąć, by zdobyć upragnione prawo jazdy, nie zawsze świadczy o Twoich umiejętnościach. To tak jak z maturą - nie zawsze ten, kto zdaje ją wzorowo, jest geniuszem. I nie zawsze ten, kto ledwo przekroczył próg zaliczeniowy, nie jest inteligentny.
3) Bądź zrelaksowany i pewny swoich umiejętności. Uda Ci się to, jeśli naprawdę dobrze przygotujesz się do egzaminu na prawo jazdy. Podchodzenie pod presją do próby zdobycia wymarzonego dokumentu jest znacznie trudniejsze. Dlatego warto pamiętać o podpunkcie nr 2.
4) Pamiętaj o radach instruktora nauki jazdy. On wie, na co zwracają uwagę egzaminatorzy. Późniejsze doświadczenie pozwoli Ci odpowiednio przefiltrować wiedzę, ale na egzaminie nie staraj się udowodnić, że wiesz coś lepiej. Podczas parkowania nie korzystaj z techniki "mydełka" - to wygodne, ale egzaminatora takie wyjaśnienia nie będą interesować.
5) Wyświetlane na monitorze klipy wideo zawsze oglądaj do końca. Nie udzielaj odpowiedzi wcześniej. Nie wiesz, jak rozwinie się przedstawiona sytuacja. To bardzo ważne, bo wielu kursantów w pośpiechu zaznacza błędne odpowiedzi, a do wcześniejszych pytań nie ma już powrotu. I to bez względu na to, jak szybko rozwiążesz test na prawo jazdy.
- Część teoretyczna egzaminu państwowego - 30 zł - Część praktyczna egzaminu państwowego dla prawa jazdy kategorii AM - 140 zł - Część praktyczna egzaminu państwowego dla prawa jazdy kategorii A1, A2 lub A - 180 zł - Część praktyczna egzaminu państwowego dla prawa jazdy kategorii B - 140 zł - Część praktyczna egzaminu państwowego dla prawa jazdy kategorii B1, C1, D1 lub T - 170 zł - Część praktyczna egzaminu państwowego dla prawa jazdy kategorii C, D lub B+E - 200 zł - Część praktyczna egzaminu państwowego dla prawa jazdy kategorii C1+E, C+E, D1+E lub D+E - 245 zł
zobacz inne pozostałe akcesoria motoryzacyjne w