Asystent skrętu w lewo od BMW

Brak należytej uwagi podczas skręcania w lewo oraz podczas zawracania jest jedną z najczęstszych przyczyn wypadków. BMW stara się walczyć z takimi przypadkami, pracując nad "asystentem skrętu w lewo"

W samochodzie testowym BMW serii 5 asystent skrętu w lewo jest aktywowany automatycznie, gdy tylko czujniki wykryją, że samochód zjeżdża na pas do skrętu w lewo i gdy samochód zarejestruje, że kierowca chce wykonać manewr skrętu. Rozpoznanie pasa do skrętu w lewo przebiega na dwóch poziomach. Funkcja pozycjonowania pojazdu poprzez system nawigacji pozwala ustalić pozycję samochodu na skrzyżowaniu z dokładnością co do metra. Poza tym standardowa kamera porównywalna do tych, jakie są obecnie w użyciu, rejestruje oznaczenia pasa do skrętu w lewo oraz granice pasów drogowych. Przy włączonym asystencie skrętu w lewo, trzy skanery laserowe umieszczone z przodu pojazdu tworzą obraz obszaru do 100 metrów przed samochodem. Skanery wyłapują nie tylko samochody osobowe czy ciężarowe, ale także motocykle.

Jeśli czujnik wykryje pojazdy zbliżające się z przeciwnego kierunku, a nasz samochód wciąż będzie próbował wjechać na skrzyżowanie, asystent skrętu w lewo automatycznie wyhamuje auto (przy prędkości do 10 km/h), aby uniknąć kolizji. W tym samym czasie zostanie wyemitowany dźwięk ostrzegawczy, a na tablicy rozdzielczej oraz na wyświetlaczu na przedniej szybie pojawi się odpowiedni symbol ostrzegawczy, wyjaśniające kierowcy powody wyhamowania pojazdu. Czynność ta jest zapoczątkowywana automatycznie, bez uprzedniego ostrzeżenia, gdyż szybka reakcja jest kluczowa w sytuacji, gdy pojazd próbuje wjechać na skrzyżowanie i stwarza zagrożenie dla ruchu.

Asystent skrętu w lewo to opracowany przez nas system pomocy, który uaktywnia się podczas skręcania w lewo i ostrzega kierowców przed nadjeżdżającymi pojazdami, które mogły zostać niezauważone. Jeśli to konieczne, może on zapobiec kolizji poprzez automatyczne wyhamowanie samochodu - wyjaśnia nadzorujący projekt Arne Purschwitz z BMW

Gdy tylko kierowca sam naciśnie hamulec, asystent skrętu w lewo przestanie sam wyhamowywać samochód i pojazd staje się wtedy ponownie gotowy do kontynuowania normalnej jazdy. Aby zmaksymalizować bezpieczeństwo, kierowca może dezaktywować asystenta skrętu w lewo. Przykładowo, jeśli kierowca musi zjechać na lewą stronę, aby zrobić przejazd dla pojazdu uprzywilejowanego, może wyłączyć asystenta lekko wciskając pedał gazu.

opracował: Marcin Lewandowski źródło: BMW

ZOBACZ TAKŻE:

BMW 328 Hommage | Powrót do przeszłości

MAN nagrodzony przez ADAC za asystenta skrętu w prawo

BMW - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.