1. Zimą opony zimowe zwiększają bezpieczeństwo jazdy. Dlatego ważne jest, aby kierowcy zakładali opony zimowe jesienią, żeby być przygotowanym na zimę. Zaleca się zmianę ogumienia, gdy średnia temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza.
2. Według ekspertów samochód jadący po pokrytej śniegiem nawierzchni na oponach letnich z prędkością 50 km/h ma drogę hamowania o 23 metry dłuższą niż auto na oponach zimowych.
- Jest kilka głównych różnic technologicznych, dzięki którym opony zimowe osiągają lepsze wyniki w niskich temperaturach, m.in.: typ oraz skład użytej mieszanki bieżnika, specjalne technologie rowkowania, kształt obszaru styku opony z nawierzchnią oraz różne profile bieżnika. Opracowanie specjalnych mieszanek zimowych jest niezwykle ważnym oraz jednym z najtrudniejszych zadań dla naszych zespołów badawczo-rozwojowych. - mówi Bodo Ahrens, specjalista Goodyear ds. rozwoju opon zimowych.
3. Na rynku dostępne są opony zimowe do wszystkich typów samochodów, wybór zależy od użytkownika samochodu, jego kieszeni i upodobania. Należy jedynie pamiętać o dobraniu właściwego rozmiaru opon.
4. Opony zimowe można już na pierwszy rzut oka odróżnić od opon letnich. Mają one zawsze odpowiednie oznaczenia: "śnieżynkę" lub "M+S" (z angielskiego Mud and Snow, czyli błoto pośniegowe i śnieg).
5. Opony zimowe radzą sobie w niskich temperaturach lepiej od letnich przede wszystkim ze względu na specjalną mieszankę gumy, z której zostały zrobione. Mieszanka przeznaczona do produkcji opon zimowych sprawia, że opony te zachowują elastyczność w niskich temperaturach. Letnie opony pod wpływem zimna twardnieją i ślizgają się jak łyżwy. Jednak sama elastyczność mieszanki, choć ważna, nie załatwia wszystkiego. Projektanci zimowych opon dbają też o charakterystyczną rzeźbę bieżnika z dużymi, mocnymi klockami i szerokimi rowkami, które ułatwiają odprowadzanie wody i błota pośniegowego zmniejszając przy tym ryzyko aquaplaningu, czyli ślizgania się po cieniutkiej warstwie wody. Taki bieżnik umożliwia też jej szybsze wgryzanie się w powierzchnię pokrytą śniegiem lub lodem i docieranie do twardego podłoża.
- Opony zimowe muszą zapewnić doskonałą przyczepność i krótką drogę hamowania na błocie pośniegowym, śniegu i lodzie, podczas podjeżdżania i zjazdu, hamowania i przyśpieszania oraz podczas pokonywania zakrętów. Dlatego bieżnik opony zimowej musi umożliwiać odprowadzanie błota i wody najszybciej i najefektywniej, jak to tylko możliwe. - podkreśla Bodo Ahrens.
6. Ciśnienie w oponach ulega zmianie, dlatego przynajmniej raz w miesiącu należy sprawdzać ciśnienie w kołach. Zawsze należy napełniać opony tylko taką ilością powietrza, jaką rekomenduje producent pojazdu. Taka informacja powinna znajdować się w podręczniku użytkownika, na krawędzi drzwi kierowcy lub wewnątrz schowka po stronie pasażera. Ciśnienie należy sprawdzać tylko gdy opony są zimne , albo po przejechaniu nie więcej niż dwóch kilometrów lub też po 1-godzinnym postoju.
7. Nie należy obniżać ciśnienia w kołach, w celu rzekomego poprawienia przyczepności do nawierzchni. Prowadzi to jedynie do szybszego zużycia opon.
8. Opony zimowe należy zakładać na wszystkie koła. Używanie zimowych opon tylko na przedniej lub tylnej osi jest niebezpieczne i może spowodować, że samochód będzie się zachowywał nieprzewidywalnie.
9. Opona zimowa nie zapewni bezpieczeństwa, jeśli jej bieżnik zużył się do 4 milimetrów. Zgodnie z obowiązującym prawem, minimalna wysokość bieżnika może wynosić 1,6 milimetra, ale należy pamiętać, że w warunkach zimowych taka opona ma znacznie gorszą przyczepność. Najprostszym sposobem sprawdzającym wysokość bieżnika, który można przeprowadzić w warunkach domowych jest test, wymagający jedynie monety dwugroszowej. Jeśli cała korona orła jest widoczna, oznacza to, że trzeba odwiedzić serwis z oponami.
10. Wymieniając opony należy korzystać z autoryzowanych serwisów ogumienia, w których pracują fachowcy zajmujący się wyłącznie oponami i wykorzystujący specjalistyczny sprzęt.
11. Coraz popularniejsze opony ekologiczne dzięki niższym oporom toczenia oszczędzają paliwo, a według deklaracji producentów są trwalsze od klasycznych. W dotychczasowych niezależnych testach wypadają jednak gorzej pod względem własności trakcyjnych od klasycznych opon. Na rynku dostępne są już pierwsze modele ekologicznych "zimówek".
12. Mam w samochodzie opony typu run flat . Czy mogę kupić takie "zimówki"? Tak, dostępne są opony zimowe w technologii run flat . Ten typ opon pozwala dzięki specjalnej konstrukcji na kontynuacje jazdy mimo przebicia opony i dojechanie bezpiecznie do serwisu ogumienia.
13. Czy bez opon zimowych grozi mi utrata odszkodowania w razie wypadku? Należy wnikliwe czytać OWU. W przypadek niektórych towarzystw ubezpieczeniowych brak opon zimowych to podstawa do zaniżenia lub niewypłacenia odszkodowania. Ubezpieczyciele odmawiają wypłaty odszkodowania także wtedy, gdy ich zdaniem klient dopuścił się rażącego niedbalstwa. Może to być jazda z oblodzonymi szybami lub nadmierna prędkość na śliskiej drodze.
Bezpieczeństwo w stylu retro - WIDEO - ZOBACZ WIĘCEJ