Co zrobić, kiedy utkniemy na przejeździe kolejowym? Film nie pozostawia żadnych wątpliwości

Spotkanie samochodu z pociągiem to scenariusz tragiczny. Jak można go uniknąć? Czasami tylko poprzez wyłamanie rogatki. Jest jeden podstawowy przypadek, w którym kierowca ma do tego pełne prawo. Choć sytuacja rodzi też kilka obowiązków dodatkowych.

Przepisy mówią wyraźnie, że kierowca nie może wjechać na przejazd kolejowy w sytuacji, w której rozpoczęte zostało opuszczanie zapór lub półzapór. To jednak model idealistyczny. Jak pokazują kolejne sytuacje rejestrowane w Polsce, nie zawsze się on sprawdza w praktyce. Co zatem powinien zrobić kierowca auta, które utknęło za rogatkami?

Zobacz wideo Dał popis, jak nie należy jeździć. Kierowca utknął między rogatkami

Co zrobić, gdy samochód utknie na przejeździe kolejowym?

Pojawiła się sytuacja awaryjna. Kierowca popełnił błąd i utknął pojazdem na przejeździe kolejowym za zamkniętymi rogatkami. W takiej sytuacji powinien zrobić jedną z kilku rzeczy. Ich podstawą jest jednak zachowanie spokoju i trzeźwa ocena sytuacji. Jeżeli chodzi o działania, kierujący może:

  • postarać się ustawić pojazd w taki sposób, aby pociąg mimo wszystko przejechał. To jest jednak możliwe wyłącznie wtedy, gdy odległość od torów do rogatki jest znaczna, a do tego do przejazdu nie zbliża się pociąg. Manewr wymaga trochę czasu.
  • postarać się skontaktować z numerem alarmowym 112 lub bezpośrednio z operatorem kolejowym. Bo być może pociąg uda się wyhamować przed przejazdem. Konieczne jest wskazanie lokalizacji przejazdu. Jego numer znajduje się na nalepce umieszczonej na skrzynce rogatek lub samej zaporze. Ta opcja też jest możliwa wtedy, gdy pociąg nie zbliża się do przejazdu.

Kiedy można wyłamać rogatkę na przejeździe kolejowym?

Trzeci typ sytuacji dotyczy scenariusza, w którym rogatki są zamknięte, pojazd stoi na przejeździe i zbliża się do niego pociąg. W takim przypadku kierujący nie ma wyjścia. Powinien rogatkę wyłamać. Najlepiej, aby zrobił to samochodem. W zaporę wystarczy wjechać. Do jej wyłamania nie jest potrzebna ani duża siła, ani duża prędkość. Zapory są bowiem tak zaprojektowane, aby wyłamywały się dość łatwo.

 
W sytuacji, w której pojazd stanąłby na przejeździe z uwagi na usterkę i nie mógłby ruszyć z miejsca, kierowca i pasażerowie mogą zrobić jedno. Powinni jak najszybciej opuścić kabinę pojazdu i uciec z przejazdu. Tu może nie być czasu na spychanie auta.

Wyłamanie rogatki oznacza konsekwencje cywilne. Kierowca będzie musiał zapłacić za jej naprawę np. z OC pojazdu. Z drugiej strony uratuje życie swoje i pasażerów, a do tego nie spowoduje utrudnień w ruchu pociągów czy katastrofy. Po wyłamaniu rogatki nie można jednak po prostu odjechać z miejsca. Kierujący powinien także skontaktować się z operatorem kolejowym i poinformować go o sytuacji. Tak, aby jego pracownicy mogli zabezpieczyć przejazd i spisać konieczne do likwidacji szkody dokumenty.

Więcej o: