To już koniec. Po 26 latach Peugeot kończy produkcję znanego modelu. W Polsce był bardzo popularny

Jak długo można produkować jeden model samochodu? Tak długo jak się da? Nie. Przede wszystkim tak długo jak to się opłaca. Francuzi utrzymali swój bestseller aż przez 26 lat! Oto model, który przez lata cieszył się sporą popularnością także w Polsce.

Ten francuski samochód wciąż można spotkać na ulicach w Polsce. To Peugeot Partner pierwszej generacji i jego techniczny krewniak, czyli Citroen Berlingo. Pierwszą generację modelu pożegnaliśmy w Europie już dawno temu. Produkcję we Francji rozpoczęto w 1996 r., a zakończono w 2013 r. wraz z pojawieniem się następcy. Przez lata zasłużenie zbierał nagrody i cieszył się dobrą opinią. To w końcu jeden ze wzorców współczesnego jakże praktycznego kombivana. W połączeniu z pancernym dieslem 1,9 i niezwykle udanym 2.0 HDI to wyjątkowo pożądana kombinacja.

Zobacz wideo Aż 15 nowych samochodów dostawczych Stellantis. Część z nich jest produkowana w Polsce

Okazuje się, że pierwsza generacja Berlingo i Partnera tak szybko nie zniknęła z salonów sprzedaży nowych pojazdów. Francuzi uznali, że produkcję można kontynuować poza Europą. Stąd w Ameryce Łacińskiej pierwszy Partner dalej był oferowany. I tak aż przez 26 lat. Aż trudno uwierzyć, że samochód wytwarzano bez większych modyfikacji od 1998 r. w Argentynie. Zgodnie z decyzją koncernu Stellantis ostatni rocznik modelowy osobowego Peugeota Partnera Patagonica to 2024 r. Produkcja jest obecnie wygaszana, a dealerzy powinni do końca roku wyprzedać stany magazynowe.

Peugeot Partner pierwszej generacji
Peugeot Partner pierwszej generacji Peugeot
Peugeot Partner pierwszej generacji
Peugeot Partner pierwszej generacji Peugeot



Osobowy przechodzi do historii. Dostawczy zostaje

Osobowy Peugeot Partner pierwszej generacji przechodzi zatem do historii (zapewne podobnie będzie z osobowym Citroenem Berlingo). Co innego w przypadku wersji dostawczej. Władze koncernu Stellantis dały sobie więcej czasu na podjęcie decyzji o przyszłości wersji dostawczych. Te z logo Peugeota (Partner Van) i Citroena (Berlingo) będą dalej wytwarzane w zakładach El Palomar. Co ciekawe według lokalnych mediów pozostaną tylko wersje z silnikiem diesla. Benzynowe znikną na dobre jeszcze w tym roku.

Tak długa produkcja jednego modelu ma swoje przykre konsekwencje. Na Peugeota wylała się fala krytyki po słynnym czołowym teście zderzeniowym (oba auta rozpędzono do 56 km/h) fabrycznie nowego Partnera z europejskim odpowiednikiem (Peugeot Rifter). Okazało się, że w teście przeprowadzonym w 2023 r. przez Global NCAP zderzenie skończyło się prawdziwą katastrofą dla pojazdu wytwarzanego w Argentynie. Eksperci uznali, że poziom deformacji i przeciążeń był tak wysoki, że kierowca i pasażer najprawdopodobniej zginęliby na miejscu. Stąd dramatyczny apel prezesa Global NCAP o wstrzymanie produkcji Berlingo i Partnera pierwszej generacji. Jak widać po roku został wysłuchany. Przynajmniej częściowo. A co dalej? Stellantis zdążył odświeżyć większe dostawcze modele Expert i Jumpy. A co z następcą Partnera? Według lokalnych mediów rozważany jest scenariusz importu stosownego pojazdu. Ale co to będzie to wciąż tajemnica. 

Czołowe zderzenie Peugeota Riftera z nowym Peugeotem Partnerem pierwszej generacji.
Czołowe zderzenie Peugeota Riftera z nowym Peugeotem Partnerem pierwszej generacji. Latin NCAP
Czołowe zderzenie Peugeota Riftera z nowym Peugeotem Partnerem pierwszej generacji.
Czołowe zderzenie Peugeota Riftera z nowym Peugeotem Partnerem pierwszej generacji. Latin NCAP
Więcej o: