ADAC co roku wybiera rozmiar ogumienia, a następnie zabiera kilkanaście modeli na tor testowy. Tam sprawdza właściwości poszczególnych modeli w praktyce. W praktyce, czyli sprawdza nie tylko ich zachowanie na mokrej i suchej drodze, ale także oferowany przebieg, stopień zużycia, efektywność paliwową czy głośność pracy.
W 2024 r. ADAC postanowiło przyjrzeć się oponom letnim w rozmiarze 215/55 R17. To wielkość dość uniwersalna. Sprawdzi się zarówno w samochodzie rodzinnym w postaci kombi, jak i modnych ostatnio w Europie crossoverach czy SUV-ach. Poniżej zestawienie 10. najlepszych modeli według niemieckiego automobilklubu.
Powyższe zestawienie ma dobrą informację także dla... Polaków. Bo nasza rodzima Dębica uplasowała się na czwartej pozycji. Otrzymała notę 2,6 punktu i uzyskała ocenę zadowalającą. Identycznie, jak Presto UHP 2, ocenione zostało ogumienie wyprodukowane m.in. przez Dunlopa, Fuldę, a nawet Bridgestone. Tyle że w tym gronie tylko nasza Dębica jest produktem budżetowym. Reszta modeli reprezentuje klasę średnią i premium. Co więcej, Dębica pobiła m.in. rywali ze stajni Goodyear`a, Hankooka, Nexena czy Vredestein.
Dębica udowadnia, że nie zawsze jest tak, że droga opona jest oponą lepszą od opony budżetowej. Bo o ile Presto UHP 2 w testowanym rozmiarze 215/55 R17 kosztuje 492 zł za sztukę, o tyle np. za Bridgestone Turanzę 6 trzeba już zapłacić 663 zł za sztukę. Przy komplecie opon daje to różnicę wynoszącą 684 zł.
Dobry wynik Dębicy Presto UHP 2 to efekt bardzo zrównoważonych efektów prób praktycznie w każdej z kategorii pomiarowych. ADAC podkreśla, że opona optymalnie radziła sobie zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni. Dobrze wypadła również w kwestii przebiegów i głośności pracy. Taka sytuacja nie powinna jednak nikogo dziwić. Bo choć Dębica jest polską firmą i nadal produkuje opony w naszym kraju, od końca 1995 r. ma mocnego, światowego partnera. Inwestorem strategicznym został bowiem Goodyear. To on dostarcza technologię i nowoczesne metody produkcyjne.