Badanie czy przegląd - czym to się różni?

Wielu kierowców myli badanie techniczne z przeglądem okresowym. Czym różnią się i na czym polegają obie te czynności?

Podstawowa różnica jest zasadnicza. Badanie techniczne to obowiązkowe badanie sprawności naszego pojazdu przeprowadzane w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Jest ono niezbędne, aby pojazd w ogóle został dopuszczony do ruchu po drogach publicznych. Natomiast przegląd okresowy to zalecana przez producenta wizyta w serwisie samochodowym (najczęściej ASO) mająca na celu okresową wymianę części eksploatacyjnych i sprawdzenie stanu technicznego naszego pojazdu.

Ile kosztuje rejestracja auta? | Poradnik

Badanie techniczne

Dopuszczenie samochodu osobowego (ale także ciężarowego, motocykla czy ciągnika rolniczego) do ruchu zależy od pozytywnego przejścia badania technicznego. Zwolnione są z niego samochody fabrycznie nowe posiadające homologację. Dla nich pierwsze badanie odbędzie się dopiero po trzech latach od daty pierwszej rejestracji, drugie po kolejnych dwóch latach, a kolejne nie później niż rok od poprzedniego badania.

Zakres badania technicznego

Zakres badania technicznego jest określony dla poszczególnych typów pojazdów w polskim prawie (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury). Dla samochodów osobowych są to następujące czynności:

- identyfikacja pojazdu - sprawdzenie numeru VIN, jego zgodności z dowodem rejestracyjnym

- sprawdzenie dodatkowego wyposażenia - np. auta z instalacją LPG, lub CNG podlegają dodatkowym regulacjom

- sprawdzenie stanu i poprawności działania:

- ogumienia (sprawdzenie głębokość bieżnika, równomierność zużycia) - oświetlenia (uszkodzenia lamp, prawidłowość działania i ustawienia - regulacja na miejscu) - hamulców (badanie siły i równomierności hamowania, działanie hamulca pomocniczego) - układu kierowniczego (luz, zużycie drążków kierowniczych) - zawieszenia (luzy elementów metalowo-gumowych) - nadwozia (stan szyb i elementów nośnych - ramy, lub progów) - układu wydechowego (stan, ewentualnie głośność) - silnika (wycieki oleju, pomiar emisji szkodliwych związków i ich zgodność z obowiązującą go normą) - elementów bezpieczeństwa (obecność i działanie pasów bezpieczeństwa) - sprawdzenie obecności obowiązkowego wyposażenia (trójkąt ostrzegawczy, gaśnica)

Od pozytywnego przejścia badania technicznego uzależnione jest dopuszczenia samochodu do ruchu. W przypadku negatywnej decyzji Stacja Kontroli zatrzymuje nam dowód rejestracyjny, a my posługując się tymczasowym dokumentem mamy 14 dni na usunięcie usterki. Koszt podstawowego badania technicznego to 100 zł. Dla aut z LPG/CNG cena wynosi 162 zł. Jeśli zatrzymano nam dowód ponownemu sprawdzeniu podlegają tylko podzespoły, które spowodowały negatywną decyzję.

Niezależnie od daty ostatniego badania technicznego, samochody sprowadzone do Polski, wyrejestrowane za granicą, w celu ponownej rejestracji muszą przejść badanie techniczne rozszerzone. Jeśli sprowadzony samochód nie był wyrejestrowany w kraju pochodzenia, to przeprowadzanie badania technicznego w Polsce nie jest wymagane przez okres obowiązywania badania przeprowadzonego za granicą.

Samochody specjalne, w tym taksówki obowiązują oddzielne regulacje odnośnie badań technicznych.

Sprawdź auto przed urlopem

Przegląd okresowy

Przegląd okresowy to określona przez producenta samochodu czynność okresowa mająca na celu wymianę części i płynów eksploatacyjnych. Częstotliwość przeglądów określana jest indywidualnie w zależności od modelu i wersji silnikowej. Dziś coraz częściej zdarza się, że o terminie przeglądu decyduje komputer pokładowy, który na podstawie warunków eksploatacji określa kiedy należy dokonać wizyty w serwisie. Nie należy się jednak martwić na zapas. Komputery nie mają na celu skracać okresów międzyprzeglądowych, ale w miarę możliwości je wydłużać. Przykładowo wymiana oleju może odbywać się co 10 tys. km lub co 30 tys. km w zależności np. od stylu jazdy.

Podstawowy przegląd obejmuje wymianę oleju silnikowego i filtra oleju. W zależności od firmy, modelu i przebiegu lub wieku auta dochodzą pozostałe czynności. Są to m.in. : - wymiana filtra powietrza - wymiana płynu chłodniczego - wymiana płynu hamulcowego - wymiana świec (silniki benzynowe) - uzupełnienie płynu katalitycznego w autach z filtrem cząstek stałych (silniki wysokoprężne) - wymiana rozrządu - sprawdzenie stanu zawieszenia - sprawdzenie stanu układu hamulcowego - sprawdzenie stanu układu kierowniczego - sprawdzenie stanu układu wydechowego - diagnostyka komputerowa - sprawdzenie prawidłowego ciśnienia w oponach

Gwarancja | Kto da więcej?

Ceny przeglądów okresowych zależą od zakresu (ilości wymienianych płynów i części), marki oraz od... lokalizacji. Często są one zryczałtowane tak, by klient wiedział ile będą go kosztować kolejne przeglądy.

Dokonywanie przeglądów okresowych nie jest obowiązkowe. Nikt nas do nich nie zmusi. Jednak od ich regularnego dokonywania uzależnione jest utrzymanie gwarancji producenta. Na niektóre elementy gwarancja może wynosić nawet 10 lat (Honda daje tyle na niektóre elementy zawieszenia). Jednak utrzymanie gwarancji to nie jedyna zaleta jaką dają nam regularne przeglądy. Prawidłowo serwisowany samochód jest mniej awaryjny i ma większą wartość na rynku używanych.

Marcin Lewandowski

ZOBACZ TAKŻE:

Serwisowanie w autoryzowanych stacjach obsługi

Wlałem złe paliwo! Co robić?!

Ogłoszenia - Mercedes

Więcej o:
Copyright © Agora SA