Nowy akumulator | Jaki wybrać?

Wybór nowego akumulatora może przyprawić o ból głowy. AGM, żelowy, czy zwykły? O jakiej pojemności? Czy potrzebna jest duża moc rozruchowa? Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, że stary akumulator najczęściej odmawia posłuszeństwa z dnia na dzień, przez co kierowca ma mało czasu na podjęcie właściwej decyzji. Z pomocą przychodzi poradnik opracowany wspólnie z ekspertami Exide Technologies na temat zakupu nowego akumulatora
Jak "pożyczyć" prąd | Poradnik wideo

Pierwszym etapem wyboru jest określenie właściwej technologii. Aktualnie na rynku dostępne są trzy główne typy akumulatorów:

- Akumulatory z płynnym elektrolitem. Jest to tradycyjna konstrukcja, która sprawdza się w starszych autach (bez rozwiązań hybrydowych), których kierowcy jeżdżą na dłuższych trasach. Jej rozwinięcie stanowi technologia ECM, na której mogą polegać zwłaszcza właściciele bogato wyposażonych samochodów, taksówek lub aut z systemem Start-Stop.

- Akumulatory AGM. Dzięki "uwięzieniu" elektrolitu w macie szklanej znacznie podnosi się wydajność akumulatora i jego odporność na pracę cykliczną. Akumulatory te doskonale służą kierowcom aut z napędem hybrydowym lub samochodów intensywnie eksploatowanych (np. pojazdów służb użyteczności publicznej).

- Akumulatory żelowe. Ten typ wyróżnia się zastosowaniem żelu krzemionkowego, który zagęszcza elektrolit. Akumulatory żelowe znajdują zastosowanie tam, gdzie potrzebne jest długotrwałe zasilanie - np. w przyczepach kempingowych, ale nie nadają się do stosowania jako akumulatory rozruchowe.

Krótko mówiąc: Dla mniej zaawansowanych technologicznie aut dobrym wyborem będzie akumulator tradycyjny lub ECM, z kolei właściciele samochodów hybrydowych powinni polegać wyłącznie na technologii AGM. Natomiast akumulatory żelowe nie powinny być stosowane jako akumulatory rozruchowe.

Drugim krokiem w wyborze akumulatora jest określenie jego parametrów. Należy zwrócić uwagę na trzy zmienne.

1) Wymiary akumulatora nie mogą być większe, niż dostępne dla niego miejsce w samochodzie.

2) Pojemność to parametr, który określa ilość energii dostarczonej przez akumulator do kompletnego rozładowania w temperaturze 25 st. C. Wybór akumulatora o pojemności dużo większej niż ta zalecana przez producenta, może skutkować jego ciągłym niedoładowaniem. Z kolei akumulator o pojemności zbyt małej może nie zawsze dysponować energią potrzebą do odpalenia silnika. Dlatego też pojemność akumulatora powinna być równa lub maksymalnie o 10% większa niż wartość sugerowana przez producenta samochodu.

Antygaleria | Najgorsze dziewczyny z Essen Motor Show 2013Antygaleria | Najgorsze dziewczyny z Essen Motor Show 2013

3) Z kolei prąd rozruchowy określa natężenie szczytowe akumulatora w temperaturze -18 st. C. Oznacza to, że im większym prądem rozruchowym dysponuje akumulator, tym więcej energii jest on w stanie dostarczyć w krótkim czasie do rozrusznika. Jest to szczególnie ważne w zimie, ponieważ zgęstniały olej stawia większy opór przy próbie rozruchu, w wyniku czego odpalenie silnika wymaga większej ilości energii niż zwykle. Warto pamiętać o tym, że w okresie panujących temperatur poniżej 0 st. C, akumulatory z nadwyżka mocy rozruchowej stają się bardzo często wręcz niezastąpione.

Ostatnim krokiem w wyborze akumulatora jest rozważenie dodatkowych korzyści, które oferuje producent. Przykładem mogą być akumulatory z serii Centra Futura o trzyletniej gwarancji (standardowo producenci udzielają gwarancji na okres dwóch lat) i załączanym gratis pakietem Assistance (uprawniającym do wezwania bezpłatnej pomocy drogowej w razie problemów z akumulatorem).

Niewłaściwy dobór akumulatora może spowodować jego przedwczesne wyeksploatowanie i problemy z porannym odpaleniem silnika. Dlatego też, gdy nie ma pewności, jaki akumulator wybrać, warto skorzystać z dostępnych wyszukiwarek akumulatorów, które po podaniu informacji o modelu samochodu wygenerują gotową listę akumulatorów pasujących do danego auta. Przykładowa dostępna jest na: www.akumulator.pl/dobierz-akumulator.

Jak dbać o akumulatorakumulator.pl

Zdjęcie Akumulator Steel Power 12 V 125 Ah 950 A Zdjęcie Akumulator żelowy VIPOW 6V 4.5Ah HQ Zdjęcie Centra Akumulator Heavy Duty 12 V 180 Ah 1000A P+ 180484 Zdjęcie VARTA Power 55Ah 420A
Akumulator Steel Power 12 V... Akumulator żelowy VIPOW 6V ... Centra Akumulator Heavy Dut... VARTA Power 55Ah 420A
Sprawdź ceny > Sprawdź ceny > Sprawdź ceny > Sprawdź ceny >
źródło: Okazje.info
Więcej o:
Komentarze (74)
Nowy akumulator | Jaki wybrać?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • klm747

    Oceniono 10 razy 4

    Honda Jazz 2002 - oryginalny japoński akumulator Yuasa wymieniłem po 11 latach...
    dodam, że samochód eksploatowany prawie wyłącznie na krótkich odcinkach...
    niestety, Yuasy z Anglii nie są zdaję się już tak trwałe...

  • Gość: gregor

    Oceniono 2 razy 2

    Witam. Do zakupu polecam punkty, które handlują dużą ilością akumulatorów, bo wtedy prawdopodobieństwo zakupu badziewia, które stoi na półce wiele miesięcy jest mało prawdopodobne. Co ciekawe na akumulatorach nie ma wytłoczonej daty produkcji - he, he... Mogą więc wam sprzedać aku w każdym wieku i niezależnie czy był dobrze przechowywany i regularnie doładowywany. Kiedyś reklamowałem akumulator BOSCH po 8 miesiącach od zakupu - nie uznali gwarancji ze względu, jak to stwierdzili "na zasiarczenie". Nie badali mojego auta, nie podali oficjalnie daty produkcji akumulatora. Z nieoficialnych źródeł dowiedziałem się, że był on sprzedany w 17 miesiącu po dacie produkcji. Nie pomogło odwołanie się do centrali firmy w Polsce. Dlatego przed zakupem pomyślcie, może nie o producencie, tylko o źródle z którego pochodzi aku. Może dobrze kupić np. w sklepie firmowym. A tak na marginesie, pozdrawiam magików z ww. centrali w Polsce. Prawdopodobnie, gdybym reklamował ten produkt w Niemczech problemu z uznaniem gwarancji bym nie miał.

  • Gość: Gość

    Oceniono 1 raz 1

    Centra Futura to najgorszy możliwy przykład. Niby 3 lata gwarancji, ale tylko na naklejce. Poza tym sama gwarancja nic nie obejmuje ponieważ producent zastrzegł sobie bardzo wiele możliwości odmowy gwarancji w karcie gwarancyjnej. Z własnego doświadczenia wiem, że producent nie poczuwa się w żadnym przypadku do winy i odmawia gwarancji, jak to miało miejsce u mnie (roczny akumulator 100Ah 900A) jak i kilku znajomych. Zdecydowanie nie polecam Centry!

  • Gość: marrti

    Oceniono 3 razy 1

    ach wszędzie to "niedoładowanie" akumulatora, jak piszecie artykuł to przynajmniej poduczcie się odrobinę...

  • Gość: Arek

    Oceniono 3 razy 1

    artykuł już ma kilka lat ale mit o niedoładowaniu akumulatora przez "specjalistów" powielany...

  • diabelskipomiot

    Oceniono 3 razy 1

    Przede wszystkim to nie ma co napychać kieszeni zachodnim firmom, gdy sami mamy tańsze i niegorsze produkty. Kupiony awaryjnie na jedną zimę jenox, wytrzymał już czwartą, bez żadnych oznak zmęczenia. A wcześniejszy "renomowany" padł tuż po gwarancji.

  • ergowawa

    0

    Polecam wszystkim kilka przydatnych informacji o tym jak przygotować akumulator do zimy. Cenne porady od polskiego producenta firmy Jenox youtube.com/watch?v=i5NVtjE1fTs&t

  • Gość: bilobka

    0

    Dla mnie wybór był prosty, bo brat mi polecił markę Jenox. Nie zawiodłam się, bo nie miewam nigdy problemów z odpaleniem, a jak sprawdzałam w serwisie to jest po 3 latach jak nowy.

  • ergowawa

    0

    Może kogoś zainteresuje materiał o tym jak powstaje akumulator do Waszego auta :) kilka ciekawych informacji dla każdego kierowcy www.youtube.com/watch?v=dwGt63VbqJE

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX