- rozpoczął rajdową przygodę w 2004 roku, udziałem w pełnym cyklu Pucharu PZM. Rok później został drugim wicemistrzem w klasie A7.
W 2006r wystartował w Rajdzie Magurskim zaliczanym do Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
W sezonie 2007 - 2008 startował w barwach Subaru Poland Rally Team, gdzie miał szansę intensywnie rozwijać się pod okiem czterokrotnego Mistrza Polski - Leszka Kuzaja.
W 2008 r Szymon po raz pierwszy rywalizował samochodem marki Peugeot 207 S2000 na słynnej próbie Karowa, gdzie zdobył szóste miejsce.
W kolejnym sezonie rajdówka klasy S2000 stała się regularną bronią Ruty na rajdowych odcinkach specjalnych.
Zawodnik coraz częściej regularnie zajmował lokaty w pierwszej dziesiątce klasyfikacji generalnej, plasując się w ścisłej czołówce na poszczególnych odcinkach specjalnych. Zdobył szóstą lokatę w klasyfikacji generalnej Rajdu ORLEN.
W sezonie 2010 Szymon rywalizował w cyklu Mistrzostw Europy w barwach ORLEN Team. Załoga wystartowała w sześciu eliminacjach, podczas których uzbierała wystarczającą liczbę punktów by zakończyć sezon na 7. pozycji w klasyfikacji generalnej mistrzostw.
Plan startów na rok 2011 zakłada zawody z kalendarza ERC.
- nawiguje Szymona Rutę od 2008 r., a w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski jest obecny od 2002r.
Podczas swojej rajdowej kariery Sebastian zasiadał na prawym fotelu między innymi obok: Zbigniewa Staniszewskiego, Stefana Karnabala, Macieja Lubiaka, czy Grzegorza Grzyba.
Najważniejsze osiągnięcia: 2005 r - Rajd Polski, eliminacja Mistrzostw Europy - 3 miejsce wraz ze Zbigniewem Staniszewskim 2005 r - Rajd Warszawski, wraz ze Zbigniewem Staniszewskim, 2 miejsce 2005 r - Rajd Magurski, wraz ze Zbigniewem Staniszewskim, 1 miejsce 2005 r - Rajd Lotos, wraz ze Zbigniewem Staniszewskim, 1 miejsce. 2008 r - Rajd Świdnicki, wraz z Szymonem Rutą , 1 miejsce.
Dane techniczne:
silnik: EW10J4S 4-cylindrowy, 16 zaworów DOHC,
pojemność: 1998 cm3
moc maks: 280KM przy 8500 obr./min.
max. moment: 250 Nm;
skrzynia biegów: sekwencyjna 6-cio biegowa, kłowa z systemem cut-off (Sadev)
napęd: stały na 4 koła; mechaniczne dyferencjały przedni, centralny i tylni - tylny dyferencjał z wielopłytkowym mechanizmem różnicowym (Sadev - wymienne półosie przód/tył (w wersji szutrowej)
zawieszenie: semi-McPherson; stabilizatory przód/tył - regulowane amortyzatory Peugeot Sport; sprężyny Peugeot Sport
hamulce: wentylowane, tzw. tarcza pływająca, 4-tłoczkowe zaciski Brembo - 355 mm przód /300 mm tył (asfalt) - 300 mm przód/ 300 mm tył (szuter)
felgi: 8?x18? (asfalt) / 6,5?x 15? (szuter)
opony: asfalt: BF Goodrich - rozmiar 225/40/R18; szuter: BF Goodrich - 195/70/R15;
masa: 1110 kg (asfalt), 1150 kg (szuter)
Dane techniczne:
silnik: 4-cylindrowy, typu boxer
pojemność: 1994 cm3
moc maks: 270KM przy 4500 obr./min.
max. moment: 560 Nmprzy 3250 obr./min.
skrzynia biegów: 5-cio biegowa, Prodrive
napęd: stały na 4 koła; - przedni dyferencjał z wielopłytkowym mechanizmem różnicowym - tylny dyferencjał z wielopłytkowym mechanizmem różnicowym - centralny dyferencjał sterowany elektronicznie
zawieszenie: MacPherson, przód/tył: Prodrive-Ohlins regulowane
hamulce: wentylowane, tzw. tarcza pływająca, 4-tłoczkowe zaciski Brembo - 355 mm przód /285 mm tył (asfalt) - 295 mm przód/ 285 mm tył (szuter)
felgi: - 8?x17? (asfalt) - 7?x15? (szuter) - 5,5×16 (śnieg)
masa: 1345 kg
Więcej informacji www.orlenteam.pl