Markowy puchar Volkswagena jest przygotowany w oparciu o motto - "Wyścigi to nasze życie". Głównymi zasadami cyklu są czysta, sportowa rywalizacja na torze i rozwój młodych talentów. Dzięki temu Volkswagen Golf Cup jest przepustką do dalszej kariery dla wielu zawodników, którzy stawiają pierwsze kroki w sporcie samochodowym.
Volkswagen Golf Cup to doskonałe miejsce na szlifowanie wyścigowych umiejętności. Dzięki innowacyjnemu systemowi szkoleń oraz szczegółowej analizie telemetrii zawodnicy z rundy na rundę, a nawet z wyścigu na wyścig mogą poprawiać technikę jazdy. Analiza danych z systemu telemetrycznego zamontowanego w każdym aucie, dzięki programowi komputerowemu, pozwala zawodnikom porównywać swoje przejazdy z przejazdem najlepszego zawodnika i dowiedzieć się, w którym momencie okrążenia tracą cenne ułamki sekund. System ten jest bardzo dokładny i potrafi pokazać, że przed danym zakrętem zawodnik rozpoczął hamowanie np. o 0,5 sekundy wcześniej. Jeśli prędkość wyścigowego Golfa GTI wynosi w danym momencie np. 200 km/h (a taka jest osiągana na końcu prostej startowej na Torze Poznań) to strata wynikająca ze zbyt wczesnego hamowania wynosi aż 28 metrów. Analiza takich danych pozwala zawodnikom na poprawę techniki jazdy, co przekłada się na jeszcze bardziej zaciętą walkę podczas wyścigów.
Kolejnym elementem Volkswagen Golf Cup, który wyróżnia go pośród innych serii wyścigowych w Polsce jest przygotowanie aut. Cała logistyka, opieka i serwis samochodów - zarówno podczas rund, jak i w czasie między nimi - należą do organizatora. Zawodnik, przyjeżdża na rundę jedynie z osobistą odzieżą (bielizna, kombinezon, obuwie, kask itp.) oraz z licencją wyścigową i nie musi przejmować się przygotowaniem samochodu. Dzięki temu zawodnicy mogą skupić się wyłącznie na sportowej rywalizacji.
Kierowcy, którzy będą rywalizować w pucharze mają za sobą pierwsze oficjalne dni testowe, które organizowane są przed sezonem. W dniach 23-24 marca, na jednym z najnowocześniejszych obiektów wyścigowych w Europie, znajdującym się pod Bratysławą torze Slovakiaring, zawodnicy przeszli 2-dniową sesję treningową, a debiutanci szkolenia z zakresu techniki jazdy, odczytu danych telemetrii czy zachowania się na torze. Na zakończenie sesji treningowej początkujący kierowcy zasiedli za kierownicą wyścigowych Golfów i przejechali pierwsze pomiarowe okrążenia po torze wyścigowym.
Zmagania zawodników podczas większości rund będzie można śledzić na żywo w Internecie. Każdy z dwóch wyścigów głównych, które będą rozgrywane podczas danej rundy będzie można bezpłatnie obejrzeć na stronie internetowej pucharu www.vwgolfcup.pl
Sprawdzona formuła i cenne nagrody
Formuła rozgrywania poszczególnych rund jest identyczna, jak w minionym sezonie - z tą różnicą, że cykl będzie składać się z 6 zamiast z 7 rund. Trzydniowy program każdej z nich będzie obejmował dwa treningi (każdy po 30 minut), sesję kwalifikacyjną (30 minut) oraz dwa wyścigi główne (każdy potrwa co najmniej 25 minut, podczas których najszybsi zawodnicy muszą pokonać dystans minimum 50 km). O kolejności ustawienia zawodników na starcie obydwu wyścigów zdecydują najlepsze czasy okrążeń uzyskanych podczas sesji kwalifikacyjnej. Najlepszy czas zdecyduje o tym, na którym polu startowym zawodnik stanie na starcie do pierwszego wyścigu, natomiast drugi - zdecyduje o tym, z którego pola startowego wystartuje do drugiego wyścigu. W każdym wyścigu punktowanych będzie dwadzieścia miejsc, przy czym za pierwszą rundę punkty będą o połowę mniejsze.
Podczas weekendu wyścigowego zawodnik wraz ze swoim inżynierem mogą zmieniać i regulować parametry samochodu. Zmiany są jednak ograniczone tylko i wyłącznie do ingerencji w ciśnienie opon oraz ustawienie twardości przedniego stabilizatora. Dzięki temu na torze liczą się umiejętności kierowcy i sportowa rywalizacja. Dodatkowego smaku rywalizacji dodaje fakt, że w ciągu wyścigu zawodnicy kilkanaście razy mogą użyć systemu Push-to-Pass, który jest aktywowany naciśnięciem przycisku na kierownicy. System ten na 10 sekund zwiększa moc silnika z 260 KM do 310 KM. Odpowiednia taktyka wykorzystywania dodatkowych "zastrzyków" mocy może zdecydować o końcowym wyniku.
"Jest to system, który nie tylko ułatwia wyprzedzanie, lecz także ubarwia rywalizację dodając do niej element taktyczny. Umiejętne wykorzystanie tego systemu często decyduje o wynikach wyścigu. Push-to-Pass uczy zawodników sprytu na torze, trenuje zmysł taktyczny i umiejętność zachowania zimnej krwi. O tym, ile razy kierowca może jeszcze użyć tego "dopalacza", informuje liczba widoczna za bocznymi szybami wyścigowego Golfa GTI. Oprócz tego za przednią szybą samochodu znajduje się niebieska lampka. Jej zapalenie sygnalizuje, że system Push-to-Pass jest aktywny" - wyjaśnia Adam Gładysz, koordynator sportowy pucharu.
Jak zwykle, na najlepszych zawodników sezonu czekają cenne nagrody. Podczas każdej z rund do zdobycia jest 8000 euro, do podziału dla najlepszej ósemki w poszczególnych wyścigach. Jeszcze cenniejsze nagrody czekają na zwycięzcę pucharu. Otrzyma on czek na 30.000 euro oraz nowego Volkswagena Golfa. Zdobywca drugiego miejsca wzbogaci się o 20.000 euro, a drugi wicemistrz - o 10.000 euro. Pieniądze te zawodnicy muszą zainwestować w rozwój dalszej kariery sportowej.
Międzynarodowa stawka
W kolejnym sezonie Volkswagen Golf Cup za kierownicą wyścigowych Golfów zmagania rozpocznie 24 kierowców z 10 krajów i z aż 4 kontynentów. Wśród nich są zarówno zawodnicy, którzy ścigali się w poprzednich edycjach cyklu, jak i nowe twarze.
O międzynarodowym charakterze cyklu świadczy fakt, że w gronie zawodników znalazło się aż 14 spoza granic naszego kraju. Są to reprezentanci Gwatemali, Kazachstanu, Rosji, Niemiec, Szwecji, Austrii, Finlandii, Luxemburga i Republiki Południowej Afryki.
W stawce zobaczymy również jedną kobietę - Gosię Rdest. Zawodniczka z Żyrardowa z powodzeniem startowała za kierownicą wyścigowego Golfa w zeszłym sezonie, kończąc zmagania na 14. miejscu w klasyfikacji generalnej. W tym sezonie popularna "Gola" będzie starała się pogodzić starty w dwóch markowych pucharach - Golfa i Audi Sport TT Cup. W tym drugim startować będzie razem z Janem Kisielem - II wicemistrzem ubiegłego sezonu Volkswagen Golf Cup. W cyklu pojawią się także doświadczeni już Marcus Fluch i Jeffrey Kruger (4. i 2. zawodnik minionego sezonu) oraz Michał Gadomski i Dylan Pereira (regularnie zajmujący miejsca w pierwszej dziesiątce). Z pewnością, o najwyższe lokaty powalczą też Manuel Fahnauer, Andre Gies, Pascal Hoffman oraz Simon Larsson, którzy w ubiegłym sezonie z powodzeniem rywalizowali w pucharze Scirocco R-Cup. Doświadczeni zawodnicy będą jednak musieli liczyć się także z młodymi kierowcami, debiutującymi w markowym pucharze Volkswagena - Sebastianem Arriolą (wicemistrzem meksykańskiej Formuły Latam) oraz z 16-letnim Piotrem Parysem (aktualnym mistrzem serii Kia Lotos Race). Wśród zawodników znajdzie się także Rallycrossowy mistrz Rosji. Pełna lista kierowców Volkswagen Golf Cup 2015 przedstawia się następująco:
1. Arriola Sebastian, Gwatemala 2. Artemyev Aleksandr, Kazachstan 3. Dudek Jerzy, Polska 4. Egorov Artur, Rosja 5. Fahnauer Manuel, Niemcy 6. Fluch Marcus, Szwecja 7. Gadomski Michał, Polska 8. Gies Andre, Niemcy 9. Hoffman Pascal, Niemcy 10. Ibragimov IIshat, Rosja 11. Jaros Marcin, Polska 12. Kotarba-Majkutewicz Dominik, Polska 13. Kramer Alfred, Austria 14. Kruger Jeffrey, RPA 15. Larsson Simon, Szwecja 16. Metzner Kevin, Niemcy 17. Muhonen Simo, Finlandia 18. Palusko Bartosz, Polska 19. Parys Piotr, Polska 20. Pereira Dylan, Luxemburg 21. Rdest Gosia, Polska 22. Rzepecki Adam, Polska 23. Strzesak Patryk, Polska 24. Szcześniak Jędrzej, Polska
Legenda GTI na torze: dwa sezony i tysiące kilometrów sportowej rywalizacji
Zawodnicy już trzeci sezon będą rywalizować w wyścigowych Golfach GTI. Samochody te zostały zbudowane w Tarnowie, w siedzibie Volkswagen Racing Polska. Ich specyfikację opracowano we współpracy z Volkswagen Motorsport. Auta są wyposażone w silnik benzynowy 2.0 TSI o mocy 260 KM współpracujący z dwusprzęgłową przekładnią DSG. Elementy, które dostosowują samochody do ekstremalnej jazdy po torze wyścigowym to m.in. system Push-to-Pass (dodatkowo zwiększa moc auta do 310 KM na krótki okres), telemetria (umożliwia odczyt danych z poszczególnych przejazdów), mechanizm różnicowy z mechaniczną blokadą oraz wyczynowe zawieszenie typu Uni-balls. Na 18-calowe obręcze kół wyścigowych Golfów są nałożone wyczynowe opony typu slick firmy Hankook (lub "wet" na mokry tor).
Samochody biorą udział w markowym pucharze już trzeci sezon. Podczas dwóch poprzednich przejechały tysiące kilometrów w wyścigowym tempie i nie zaliczyły żadnej poważnej awarii. Dodatkowo, w zimowej przerwie między sezonami brały także udział w długodystansowych wyścigach na torach w Dubaju (wyścig 24-godzinny) oraz Mugello (wyścig 12-godzinny), kończąc zmagania bez usterek.
Nowe tory w kalendarzu
W tym sezonie Volkswagen Golf Cup, podczas sześciu rund pucharu, kierowcy będą musieli dowieść swoich umiejętności na torach w Niemczech, Czechach, na Słowacji oraz w Polsce. Wyczynowe Golfy po raz pierwszy pojawią się na wyścigowych arenach w Oschersleben oraz na Sachsenring.
Sezon rozpocznie się na niemieckim Oschersleben, które przez wiele lat gościło najważniejsze światowe serie wyścigowe. Tor, zlokalizowany w mieście o tej samej nazwie, powstał w 1997 roku i gościł Mistrzostwa Europy Samochodów Turystycznych, które później przeistoczyły się w mistrzostwa świata oraz Formułę 3, wyścigi samochodów FIA GT czy też - bardzo popularny szczególnie w Niemczech - DTM.
Następnie kierowcy przeniosą się na jeden z najnowocześniejszych europejskich torów -Slovakiaring. Obiekt pod Bratysławą już po raz trzeci będzie gościł wyścigowe Golfy.
Kolejne rundy zostaną rozegrane ponownie w Niemczech - najpierw zawodnicy zawitają na Lausitzring, położony nieopodal granicy z Polską, a po wakacyjnej przerwie wrócą do rywalizacji na torze Sachsenring. Tor niedaleko Drezna ma długość niespełna czterech kilometrów. Bardzo szybkie zakręty połączone z dużymi różnicami wzniesień sprawiają, że kierowcy nazywają go "kolejką górską". Przedostatnia runda zostanie rozegrana na torze w Brnie, doskonale znanym z poprzednich sezonów. Wielki finał Volkswagen Golf Cup 2015 będzie miał miejsce na torze w Poznaniu.
Kalendarz sześciu rund pucharu:
24-26 kwietnia - Niemcy, Oschersleben
19-21 czerwca - Słowacja, Slovakiaring
03-05 lipca - Niemcy, Lausitzring
28-30 sierpnia - Niemcy, Sachsenring
18-20 września - Czechy, Automotodrom Brno
02-03 października - Polska, Tor Poznań
Volkswagen wspiera najlepszych
W ramach wspierania młodych talentów Volkswagen już od wielu lat pomaga kierowcom w rozwoju kariery sportowej. Markowy puchar Golfa jest jedynym, z tych, w których młodzi kierowcy mogą stawiać pierwsze kroki za kierownicą wyścigowych aut ze stajni Volkswagena. Dzięki temu obiecujący zawodnicy z poszczególnych pucharów mogą brać udział w programie wymiany kierowców między wyścigowymi seriami Volkswagena na całym świecie. W 2013 roku Jan Kisiel, ówczesny wicemistrz Volkswagen Castrol Cup, wziął udział w wyścigach meksykańskiej Formuły Latam. Rok później, podczas wielkiego finału Volkswagen Castrol Cup na torze w Poznaniu, za kierownicą Golfa zacięcie rywalizował Jordan Lee Pepper - mistrz serii Scirocco R Cup, a Gosia Rdest i Dylan Pereira z powodzeniem reprezentowali puchar Golfa podczas rywalizacji w indyjskim Polo R Cup na torze w New Delhi.
ZOBACZ TAKŻE:
Kia Lotos Race 2015 | Znamy kalendarz
Partner - materiał
zobacz wybrane produkty