WTCC | Makau | Relacja: Rekordowy sezon Lopeza i Citroena

Zapełnione do ostatniego miejsca trybuny, poziom ekscytacji publiczności graniczący z euforią, upalny azjatycki wieczór i trzy Citroeny C-Elysée WTCC na trzech pierwszych pozycjach startowych w przedostatnim biegu sezonu 2014 Wyścigowych Mistrzostw Świata Samochodów Turystycznych (WTCC FIA). Tak zaczęła się runda w Makau

WTCC | Tor Suzuka | Relacja: Lopez mistrzem WTCC

W chwili zgaśnięcia świateł Sébastien Loeb popisał się rewelacyjnym startem i od razu zrównał się z José Mar~a Lópezem. Znajdował się jednak po stronie zewnętrznej, przez co na pierwszym zakręcie musiał zająć pozycję za kolegą z zespołu, a ponieważ do Lópeza zdążył się w międzyczasie sprytnie przykleić się Norbert Michelisz, Loeb zmuszony był przepuścić także jego, wracając tym samym na trzecie miejsce. Z kolei Yvan Muller po nieudanym starcie zakończył pierwsze okrążenie na szóstej pozycji - przed nim znajdowali się kolejno López, Michelisz, Loeb, Tarquini i Monteiro.

Sébastien Loeb, wyraźnie szybszy od Michelisza, przypuścił atak na hamowaniu do zakrętu Lisboa. Manewr nie powiódł się, wskutek czego alzacki kierowca stracił trzy miejsca i jechał od tej pory jako szósty, za Yvanem Mullerem. Tymczasem Pechito López samotnie, nie atakowany, mknął do mety po zwycięstwo, a w peletonie Ma Qing Hua demonstrował swoje umiejętności wyprzedzania konkurentów. Chińczyk, który wystartował z jedenastej pozycji, awansował na trasie na ósmą.

Pomimo licznych prób skutecznego ataku w grupie ścigającej lidera, kolejność kierowców aż do linii mety nie uległa już zmianie. José Mar~a López odniósł za kierownicą Citroëna C-Elysée WTCC swoje dziesiąte zwycięstwo w bieżącym sezonie, czym ustanowił nowy rekord, a oprócz tego zebrał największą liczbę punktów zgromadzonych w ciągu roku. Ten drugi wynik miał okazję jeszcze poprawić - w niecałą godzinę później!

Na pierwszych metrach biegu numer 2 zaimponowali szczególnie dwaj kierowcy: Tiago Monteiro, który zręcznie przecisnął się pomiędzy Valente a Chiltonem i od razu objął prowadzenie, oraz Yvan Muller, który serią znakomitych ataków zdołał awansować z miejsca ósmego aż na czwarte. Strefa hamowania do zakrętu Lisboa ponownie okazała się pechowa dla zawodnika próbującego w tym miejscu atakować: tym razem błąd popełnił Hugo Valente, który zamiast wyprzedzić lidera Monteiro, sam spadł o trzy pozycje, wyprzedzony przez Huffa, Mullera i Michelisza. Za ich plecami na szóstym miejscu jechał José Mar~a López, a Ma Qing Hua i Sébastien Loeb zajmowali, odpowiednio, miejsca dziewiąte i dziesiąte.

WTCC | Szanghaj | Relacja: Citroen zdobywa Mistrzostwo Świata

W dalszej części wyścigu, pomimo jedynie nielicznych okazji do wyprzedzania, Citroëny nieustannie dostarczały publiczności emocji. Yvan Muller ani na chwilę nie zaprzestawał wywierania presji na Roberta Huffa. José Mar~a López w podobny sposób naciskał na Hugo Valente, a Sébastien Loeb dwukrotnie wykonał z powodzeniem manewr wyprzedzania, wysuwając się przed Ma Qing Hua i Toma Coronela.

Na siódmym okrążeniu na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa - okazało się, że z drogi wypadł Ma Qing Hua. C-Elysée WTCC z numerem startowym 33 zakończył jazdę po wbiciu się na zakręcie "R" w kurtynę z opon. Wyścig szybko wznowiono, a mniejsze odstępy pomiędzy zawodnikami tylko wzmagały temperaturę rywalizacji. Niedaleko przed metą Tiago Monteiro zmuszony był zwolnić z powodu defektu samochodu. Wyprzedził go Rob Huff, który utrzymał prowadzenie do mety. Drugie miejsce zajął Yvan Muller, a trzecie miejsce na podium zapewnił sobie Hugo Valente. José Mar~a López ukończył wyścig na piątej, zaś Sébastien Loeb na szóstej pozycji.

POWIEDZIELI NA MECIE:

Xavier Mestelan, zastępca Dyrektora zespołu Citroën Racing: "Brawo José Mar~a López! Zawodnik ten pokazał w ten weekend wszystkie swoje mocne strony. Nie popełnił nawet najdrobniejszego błędu, wygrał kwalifikacje, zapewniając sobie start z pole position, wygrał jeden z biegów i zaliczył w nim najszybszy czas okrążenia. Osiągnięcia te właściwie odzwierciedlają jego postawę w ciągu całego sezonu. Wygrany wyścig jest siedemnastym zwycięstwem Citroëna C-Elysée WTCC w tym roku - liczba ta wydaje się wręcz niewiarygodna, jeśli wziąć pod uwagę, że jesteśmy debiutantami, stawiającymi pierwsze kroki w nowej dla nas dyscyplinie sportu samochodowego. Z całego sezonu zapamiętamy wiele zdarzeń i zapiszemy w kronikach wiele faktów statystycznych. Ogromną satysfakcję sprawia nam to, że w ciągu tego roku wygrywali wszyscy nasi kierowcy - José Mar~a López, Sébastien Loeb, Yvan Muller i Ma Qing Hua. Kolejnym powodem do dumy jest niezawodność naszych samochodów. Teraz nastawiamy się na jeszcze bardziej zacięte zmagania w sezonie 2015 i z tą świadomością zabieramy się do pracy, aby przygotować się odpowiednio i stworzyć sobie jak najlepsze warunki do obrony zdobytych pozycji i tytułów".

José Mar~a López: "Czy mógłbym wymarzyć sobie cokolwiek więcej? Wygrana w Makau jest dla mnie szczególnym przeżyciem, stanowi idealne zakończenie sezonu, który jest z pewnością najpiękniejszym w mojej dotychczasowej karierze. Przyznam, że liczyłem się z tym, iż na tej trasie Yvan będzie nie do pokonania. Jednocześnie cieszę się, że pomimo rywalizacji potrafiliśmy wspólnie i zgodnie pracować w ramach przygotowań i również temu zawdzięczamy nasze wyniki. Podczas jazdy mój samochód sprawował się bez zarzutu, mogłem przez cały czas utrzymać wysokie tempo. Aż do mety jechałem ofensywnie, nie chciałem rozmieniać zyskanej przewagi z obawy przed popełnieniem błędu przez zmianę rytmu. Teraz nadszedł czas świętowania naszych sukcesów - najpierw razem z zespołem, a potem w gronie mojej rodziny i przyjaciół w Argentynie. W sezonie 2015 znowu wystartujemy we trzech, z wyzerowanymi licznikami punktów. Ja nie będę już w roli outsidera, wręcz przeciwnie, ale możecie być pewni, że zrobię wszystko, by obronić mój tytuł mistrzowski!"

Yvan Muller: "Przede wszystkim, wielkie gratulacje dla Pechito. Brawo! Miałeś fantastyczny sezon i w pełni zasłużyłeś na tytuł Mistrza Świata. Brawa również dla Citroëna - to przecież wspaniałe osiągnięcie zwyciężyć w klasyfikacji producentów, a do tego zająć całe podium w indywidualnej klasyfikacji kierowców. Drugi z dzisiejszych biegów był dla mnie bardzo emocjonujący: na agrafce straciłem nieco czasu względem Roba Huffa, a później odrobiłem tę stratę na szybkiej partii toru. Każdą próbę wyprzedzania obciąża ryzyko, że jeśli się nie powiedzie, zakończy się utratą tempa, a może i zajmowanej pozycji. Ogólnie, ten sezon okazał się dla mnie trudniejszy niż poprzednie. Zamierzam porządnie przyłożyć się do pracy w przerwie zimowej, by w przyszłym roku wrócić w lepszej formie".

Sébastien Loeb: "Z tego roku zapamiętam wiele dobrych chwil i wyciągnę wnioski z niejednego rozczarowania. Z samych prędkości, jakie osiągam, zarówno w kwalifikacjach, jak i podczas wyścigów, jestem zadowolony. Wydaje mi się także, że należałem do zawodników, których rywale jedynie z rzadka byli w stanie wyprzedzić. Natomiast przez cały sezon brakowało mi doświadczenia i umiejętności walki w zagęszczonym peletonie. Dzisiaj na początku pierwszego biegu byłem chyba nieco zanadto rozemocjonowany i to doprowadziło do błędu, po którym wyprzedził mnie Michelisz. W biegu numer dwa zostałem przyciśnięty do ściany, ale udało mi się uniknąć poważniejszych konsekwencji, a potem nawet wyprzedzałem. W przyszłym sezonie powinienem zastosować wszystkie nowe doświadczenia i umiejętności, które zebrałem w tym roku".

Ma Qing Hua: "Ponieważ w obydwu wyścigach startowałem z jedenastej pozycji, wiedziałem, że moja sytuacja będzie bardzo trudna. W pierwszym biegu pomimo tego udawało mi się kilkakrotne wyprzedzanie. W drugim znalazłem się w sytuacji ostrego starcia z Coronelem, który zamknął mi drzwi. Spróbowałem jeszcze wyprzedzić go od zewnętrznej, ale ponownie zaskoczył mnie jego tor jazdy. Wjechałem na brudną część toru, opony straciły przyczepność i samochód nie skręcił - pojechał prosto w ścianę z opon".

WYNIKI

Kwalifikacje

1. José Mar~a López (Citroën C-Elysée WTCC) 2:24,294

2. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC) 2:24,522

3. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC) 2:24,779

4. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC) 2:25,327

5. Tom Coronel (Chevrolet RML Cruze TC1)

11. Ma Qing Hua (Citroën C-Elysée WTCC)

WYŚCIG 1

1. José Mar~a López (Citroën C-Elysée WTCC)

2. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC) +2,741

3. Gabriele Tarquini (Honda Civic WTCC) +3,661

4. Tiago Monteiro (Honda Civic WTCC) +4,055

5. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC) +4,589

6. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC) +5,186

7. Tom Coronel (Chevrolet RML Cruze TC1) +9,338

8. Ma Qing Hua (Citroën C-Elysée WTCC) +10,008

Najszybsze okrążenie: José Mar~a López: 2:27,338

WYŚCIG 2

1. Rob Huff (Lada Granta 1.6T)

2. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC) +0,344

3. Hugo Valente (Chevrolet RML Cruze TC1) +3,352

4. Nobert Michelisz (Honda Civic WTCC) +3,990

5. José Mar~a López (Citroën C-Elysée WTCC) +4,285

6. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC) +4,825

Najszybsze okrążenie: Rob Huff: 2:27,009

WYŚCIGOWE MISTRZOSTWA ŚWIATA SAMOCHODÓW TURYSTYCZNYCH - KLASYFIKACJA KIEROWCÓW:

1. José Mar~a López 462 pkt

2. Yvan Muller 336 pkt

3. Sébastien Loeb 295 pkt

4. Norbert Michelisz 201 pkt

5. Tiago Monteiro 186 pkt

WYŚCIGOWE MISTRZOSTWA ŚWIATA SAMOCHODÓW TURYSTYCZNYCH - KLASYFIKACJA PRODUCENTÓW:

1. Citroën Total 1003 pkt

2. Honda 710 pkt

3. Lada 425 pkt

Więcej o: