GSMP | Skody droga pod górę

Wielki finał Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski, które wyłoniły tegorocznych zwycięzców, rozegrane zostały w dniach 3-5 października na 3180 metrowej trasie z Magury Małastowskiej do Gładyszowa w Powiecie Gorlickim. Po blisko czteroletnich staraniach Automobilklub Biecki przygotował jedną z najbardziej wzorowych eliminacji GSMP

Skoda Fabia | Pierwsza jazda | Bestseller po raz trzeci

Małastów to miejsce z dużymi tradycjami motorsportowymi, wystarczy wspomnieć, że w latach szcześdziesiątych przebiegały tu odcinki specjalne Rajdu Polski.

Trasa okazała się techniczna a zarazem bardzo szybka, co poskutkowało kilkoma dość groźnie wyglądającymi wypadkami. Na szczęście żaden z zawodników nie ucierpiał. Trasa jak i same zawody okazały się dla organizatora sporym sukcesem.

Podczas zawodów pogoda okazała się bardzo zmienna. Podczas pierwszego dnia zawodnikom towarzyszył deszcz i mgła a niedzielnym podjazdom słońce i piękna jesienna pogoda.

Na trasie pojawiło się 42 zawodników, w tym nasz partnerski zespół, który do rywalizacji wystawił Skodę Fabię Super 1600.  Nasza Skoda ze względu na brak klasy została zgłoszona do klasy wyżej E1-2000 czyli samochodów o pojemności skokowej do 2000ccm.

Start naszego zespołu był debiutem w wyścigach górskich, zarówno dla samochodu jak i dla kierowcy.  I jak się okazało, w każdym debiucie należy zapłacić tzw. frycowe.

Zobacz wideo

Techniczne różnice.

Nasza Skoda Fabia Super 1600 to samochód zbudowany do rallycrossu, musieliśmy wprowadzić wiele zmian, które pozwoliły na start w zupełnie innej dyscyplinie motorsportu.

Skrzynia biegów - musieliśmy zmienić przełożenie główne skrzyni biegów aby zwiększyć prędkość maksymalną ponieważ rallycrossowa skrzynia pozwalała na rozwinięcie ok. 140km/h, po zmianie prędkość maksymalna to prawie 200 km/h. Wyścigi górskie są znacznie szybszą dyscypliną od widowiskowego rallycrossu, stąd konieczność takiej zmiany.

Zawieszenie - charakterystyka amortyzatorów oraz sprężyny - w specyfikacji rallycrossowej amortyzatory mają zdecydowanie większy skok i zdecydowanie bardziej miękką charakterystykę, zarówno na dobiciu jak i odbiciu amortyzatora. Po zmianie charakterystyki amortyzatorów dołożyliśmy sprężyny o znacznie wyższej twardości.

Geometria - ustawienia geometrii w samochodzie wyścigowym ma bardzo duży wpływ na zdolność efektywnego prowadzenia, zarówno na prostych jak i w zakrętach. Spore różnice dotyczące geometrii pomiędzy setupem rallycrossowym a wyścigowym wynikają w dużej mierze ze sporej różnicy prędkości w poszczególnych dyscyplinach. Zwiększyliśmy kąt pochylenia kół zarówno z przodu jak i z tyłu. Zmieniliśmy również kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy aby samochód nie był bardzo "nerwowy" na długich prostych.

Technika jazdy - wyścigi górskie to zupełnie inna dyscyplina motorsportu niż rallycross, tak więc wiele rzeczy trzeba nauczyć się po prostu od nowa. Zdecydowanie większe prędkości zmieniają percepcję punktów hamowania a bardzo przyczepna i czysta trasa powodują, że większość "starych nawyków" przeszkadza zamiast pomagać. Auto daje się prowadzić znacznie bardziej precyzyjnie i dokładnie niż w przypadku podróżowania po rallycrossowym torze. Jednak jazda przynosi kierowcy ogromną frajdę i emocje, których na próżno szukać na torach. Wąska trasa i bliskość drzew to coś co utożsamia prawdziwe ściganie na granicy bezpieczeństwa.

Przyszłość

Nasz partnerski zespół ma plany startów w GSMP w sezonie 2015. Planowane jest dokonanie większych modyfikacji w aucie co z pewnością przełoży się na wyniki oraz bardziej widowiskową jazdę. Wszyscy trzymamy mocno kciuki!

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.