W dniach 11-14 września również duety Volkswagena Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) i Andreas Mikkelsen/Ola Floene (N/N) na antypodach rozstrzygną między sobą rywalizację o mistrzowski tytuł w kategorii kierowców i pilotów. Bo jedno jest już pewne: tylko kierowca jednego z Polo R WRC ma szansę, by zostać mistrzem świata. Zgodnie w powiedzeniem "niech wygra lepszy", w Volkswagenie nikt nie układa żadnej strategii przed tym wyjątkowym i jednocześnie jednym z najtrudniejszych rajdów w roku. W harmonogramie: 20 odcinków specjalnych o łącznej długości 315,30 km.
Pięć punktów brakuje Volkswagenowi do zwycięstwa w kategorii producentów
Volkswagen ma już w Australii możliwość zdobycia tytułu mistrza świata w kategorii producentów. W przypadku podwójnego zwycięstwa Citroëna, Sébastian Ogier i Jari-Matti Latvala musieliby zebrać wspólnie pięć punktów, aby marzenie się ziściło. W każdym razie wystarczy, aby obronić 129 punktów ze 167-punktowej przewagi nad konkurencją. Jeżeli to się uda, byłby to historyczny triumf, gdyż udana obrona tytułu w Australii byłaby najwcześniejszym rozstrzygnięciem walki o mistrzostwo od 25 lat - po trochę więcej, niż trzech czwartych sezonu.
Ogier kontra Latvala - spektakularny pojedynek, wydanie australijskie
Pojedynek Ogiera z Latvalą od początku sezonu trzyma kibiców w napięciu. Przed Rajdem Australii, w kategorii kierowców Sébastien Ogier ma 44 punkty przewagi nad swoim kolegą z zespołu Jari-Matti Latvalą. Osiem z dziewięciu rajdów w sezonie wygrał jeden z nich - pięć razy Ogier, trzy razy Latvala. Długotrwała rywalizacja obu kierowców zapisała się już także w historii Rajdowych Mistrzostw Świata: aż trzy razy różnica czasowa na mecie należała do dziesięciu najmniejszych różnic w MŚ. W 2011 roku w Jordanii Ogier wyprzedził Latvalę o 0,2 sekundy. W 2010 roku w Nowej Zelandii Latvala był szybszy od Ogiera o 2,4 sekundy. Najmniejsza różnica, jaką zaliczyli w barwach Volkswagena, to różnica z tegorocznego Rajdu Finlandii, gdy Latvala miał czas lepszy od Ogiera o 3,6 sekundy.
Mikkelsen - młody kierowca w doskonałej formie
W dziewięciu rajdach siedem razy w pierwszej piątce, z tego trzy razy na podium - sezon 2014 jest najlepszym sezonem w karierze Mikkelsena. Mistrz Interncontinental Rally Challenge (IRC) z 2011 i 2012 roku z 77 punktami straty znajduje się na trzecim miejscu w tabeli po Sébastienie Ogierze i Jari-Matti Latvali. W Rajdzie Australii 25-letni kierowca będzie walczył na swoim ulubionym terenie - na szutrze. Mikkelsen ma dobre wspomnienia z rajdu na antypodach, gdzie w 2013 roku podczas swojego debiutu zajął szóste miejsce.
Typowy Rajd Australii: szybkie drogi krajowe, trudne drogi leśne
20 odcinków specjalnych o długości 315,30 kilometrów - Rajd Australii wokół Coffs Harbour w Nowej Południowej Walii nie jest może najdłuższy, ale za to bardzo trudny. Odcinki specjalne mają wyjątkowo zróżnicowany charakter: superszybkie drogi krajowe na przemian z wąskimi, krętymi odcinkami przez gęste lasy. Liczne zakręty z ograniczoną widocznością utrudniają życie kierowcom i pilotom. Chyba najbardziej charakterystyczny odcinek specjalny Rajdu Australii czeka na zawodników w niedzielę, gdy rajd przeniesie się na północ od Coffs Harbour. "Wedding Bells" w pagórkowatym Wedding Bells State Forest to wymagający, liczący 9,39 km odcinek, który przy drugim przejeździe będzie jednocześnie Power Stage, nagradzanym dodatkowymi punktami dla trzech najszybszych kierowców.
Jednak z największym wyzwaniem kierowcy będą musieli zmierzyć się w sobotę, na wysuniętym najbardziej na południe odcinku specjalnym w Rajdzie Australii - OS "Nambucca". Z długością 48,92 kilometra jest to najdłuższy oes w rajdzie. Dużą zaletą Rajdu Australii są krótkie drogi dojazdu: punkty obserwacyjne dla kibiców oddalone są od 30 do 60 minut jazdy od centrum Coffs Harbour. World Rally Cars przejadą w ciągu trzech rajdowych dni tylko 632,80 km odcinków dojazdowych. Wypowiedzi przed Rajdem Australii
Trzy pytania do szefa logistyki Lutza Meyera
Teraz rajd odbywa się w Australii - o ile więcej pracy wymagają rajdy na innym kontynencie w porównaniu z imprezami w Europie?
Lutz Meyer: "Krótko i zwięźle: musieliśmy uporać się ze wszystkim w ciągu trzech dni. W niedzielę rozmontowaliśmy wszystko w Trewirze i w nocy z niedzieli na poniedziałek wysłaliśmy samochody i najważniejsze części do Hanoweru, aby były tam w poniedziałek rano. Mechanicy i ja w poniedziałek rano po Rajdzie Niemiec byliśmy z powrotem w firmie. Wszystkie części poszły do specjalistycznych działów do przeglądu, w poniedziałek i wtorek były sprawdzane, w środę załadowaliśmy je do kontenerów, sporządziliśmy listy i załatwiliśmy odprawę celną i skierowaliśmy wszystko do transportu lotniczego. W Europie mamy na to co najmniej półtora tygodnia czasu."
Ile dni w roku nie myśli Pan o rajdach i logistyce?
Lutz Meyer: "W zasadzie to się nie zdarza. Może w Wigilię i pierwsze i drugie święto. Ale nawet wtedy nie mam całkowicie spokojnej głowy, bo przecież w połowie stycznia jest już Rajd Monte Carlo. Właściwie codziennie myślę o tym co najmniej jeden raz - wtedy to lub owo wpadnie mi do głowy i sobie to zapisuję. Jeżeli chodzi o dni wolne od pracy, to uzgodniłem z moją partnerką, że pół godziny dziennie poświęcam firmie. Robię to, by sprawdzić, czy najważniejsze rzeczy są załatwione i czy wszystko przebiega bez problemów."
Przy takiej ilości logistyki w pracy - kto planuje u Pana w domu wyjazd urlopowy?
Lutz Meyer: "To robi moja partnerka, pozwoliłem sobie na ten komfort. Ona przejmuje na siebie planowanie urlopu, porównuje i wszystko sprawdza. A ja chętnie zgadzam się z jej decyzjami."
Mistrzostwa Świata FIA (WRC) - punktacja
Kategoria kierowców: 01. Sébastien Ogier, 187 punktów; 02. Jari-Matti Latvala, 143; 03. Andreas Mikkelsen, 110; 04. Mads Ostberg, 74; 05. Thierry Neuville, 73; 06. Mikko Hirvonen, 73; 07. Elfyn Evans, 57; 08. Kris Meeke, 54; 09. Martin Prokop, 37; 10. Henning Solberg, 26; 11. Juho Hänninen, 20; 12. Bryan Bouffier, 18; 13. Dani Sordo, 18; 14. Robert Kubica, 12; 15. Ott Tänak, 11; 16. Benito Guerra, 8; 17. Hayden Paddon, 8; 18. Chris Atkinson, 6; 19. Pontus Tidemand, 6; 20. Jaroslav Melichárek, 4; 21. Dennis Kuipers, 4; 22. Nasser Al-Attiyah, 3; 23. Lorenzo Bertelli, 2; 24. Matteo Gamba, 2; 25. Craig Breen, 2; 26. Yuriy Protasov, 2; 27. Jari Ketomaa, 1; 28. Karl Kruuda, 1; 29. Khalid Al-Qassimi, 1; 30. Julien Maurin, 0 Kategoria konstruktorów: 1. Volkswagen Motorsport; 305 punktów; 2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 138; 3. Hyundai Motorsport, 131; 4. M-Sport, 128; 5. Volkswagen Motorsport II, 109; 6. Jipocar Czech National Team, 40; 7. RK M-Sport WRT, 21; 8. Hyundai Motorsport N, 12