Przewaga Ogiera nad Latvalą wynosi 24 punkty. Kolejny kierowca w tabeli, również z zespołu Volkswagena, Andreas Mikkelsen (N), ma 40 punktów straty do Latvali. Mikkelsenowi na Sardynii, po raz pierwszy w rajdzie WRC, będzie towarzyszył jako pilot Ola Fl?ene (N), z którym Mikkelsen jeździł już wcześniej.
Ważne dla Volkswagena: w rywalizacji o mistrzostwo świata nie ma team orders
Wygrać ma lepszy. Oba 315-konne Volkswageny Polo R WRC Ogiera i Latvali staną na starcie rajdu w identycznym stanie technicznym. Na trasie obaj kierowcy Volkswagena mają wolną rękę w podjęciu decyzji, jak będą walczyć między sobą o punkty, miejsca na podium i ewentualnie zwycięstwo w rajdzie. Mimo że pojedynek o pierwsze miejsce toczy się między załogami z jednego zespołu, wynik Rajdu Włoch w żadnym wypadku nie jest jeszcze przesądzony: obok trzech Volkswagenów Polo R WRC na starcie stanie jeszcze kilkanaście innych World Rally Car - Citroënów, Fordów i Hyundai. Dodatkowego smaczku dodają Rajdowi Włoch wyzwania, jakie stawia zawodnikom sama trasa.
Drift niewskazany, w cenie precyzja i mądra strategia użycia opon
Rajd Włoch jest czwartym rajdem szutrowym z rzędu i charakteryzuje się wąskimi, pokrytymi luźnym piaskiem trasami. Na wielu odcinkach na poboczu leżą duże kamienie. Wypadnięcie z trasy grozi uszkodzeniem zawieszenia. Oprócz czystego stylu jazdy liczy się także rozsądne gospodarowanie oponami. Kierowcy WRC mają do dyspozycji maksymalnie 25 opon plus cztery użyte podczas shakedown. Także upał może być kolejnym ważnym czynnikiem w Rajdzie Włoch. W czerwcu na Sardynii panują już letnie temperatury, które szczególnie na długich odcinkach specjalnych dają się we znaki kierowcom i pilotom.
Z Olbii do Alghero: nowe centrum rajdu, ten sam charakter
Po raz pierwszy od 2004 roku, od czasu gdy Rajd Włoch odbywa się na Sardynii, jego centrum jest Alghero. 40-tysięczne miasto na zachodzie wyspy, zwane także "małą Barceloną", zastąpiło dotychczasowe centrum w Olbii. Start będzie miał miejsce w Cagliari. Tym, co pozostanie, jest zasadniczy charakter Rajdu Włoch. Tylko 74,65 kilometrów z łącznie 364,92 km odcinków specjalnych jest nowe w porównaniu z ubiegłym rokiem. Dwa odcinki specjalne zostały połączone w nowy OS "Monte Lerno" o długości 59,13 km - najdłuższy w kalendarzu MŚ 2014. Łącznie w programie jest 17 oesów. Ostatni "Cala Flumini" to tzw. Power Stage z dodatkowymi punktami w kategorii kierowców i pilotów dla trzech pierwszych załóg. Niedzielny odcinek specjalny, rozpoczynający się o godz. 12:08, będzie transmitowany na żywo w telewizji.
Noc w Cagliari, loty w Monte Lerno
Rajd Włoch 2014 rozpoczyna się odcinkiem specjalnym "Citta' Di Cagliari". W czwartek o godzinie 21:13, czyli 27 minut po zachodzie słońca, World Rally Cars wystartują do liczącego 1,30 kilometra odcinka prowadzącego przez dzielnicę portową w pobliżu centrum miasta. Będzie to jedyny odcinek na asfalcie. Prawdziwą atrakcją Rajdu Włoch jest jednak "Micky's Jump" w Monte Lerno. Legendarny skok na zakończenie prawego zakrętu, gdy ziemia po prostu ucieka w dół spod kół samochodów, po perfekcyjnym "locie" Polo R WRC Sébastiena Ogiera został w 2013 roku wybrany "momentem roku w sporcie motorowym FIA".
Mówimy po norwesku: stara "nowa twarz" - Ola Fl?ene
Premierę w Polo R WRC świętuje nowa stara para - Andreas Mikkelsen/Ola Fl?ene (N/N). Sympatyczny Ola Fl?ene to pierwszy pilot, z którym Mikkelsen rozpoczynał swoją karierę rajdową. Obaj jeździli już razem w latach 2006 - 2012 i dwa razy z rzędu, w 2011 i 2012 wygrali w kategorii kierowców i pilotów w Intercontinental Rally Challenge (IRC), aktualnych Rajdowych Mistrzostwach Europy. Ponadto w 2012 roku brali udział w testach Volkswagen Motorsport przed Rajdowymi Mistrzostwami Świata, startując Škodą Fabią Super 2000. Andreas Mikkelsen i jego dotychczasowy pilot Mikko Markkula rozstali się za obustronnym porozumieniem. Dla Mikkelsena zmieni się "język urzędowy" w kokpicie na norweski, natomiast wypracowany system notatek pilota pozostanie bez zmian.
Wypowiedzi przed Rajdem Włoch
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
Trzy pytania do Ola Fl?ene
Jesteś znów u boku Andreasa Mikkelsena i po raz pierwszy startujesz z nim w Polo R WRC w Rajdzie Włoch. Jakie to uczucie?
Fl?ene: "Jeszcze tak naprawdę nie dotarło to do mnie. Przed około tygodniem po raz pierwszy od roku byłem w siedzibie zespołu Volkswagen Motorsport w Hanowerze. To było trochę nierzeczywiste. Pierwszą rzeczą, jaką zrobiłem, było przywitanie się z ludźmi w warsztacie. Było wiele uścisków dłoni, klepania po plecach z mechanikami i inżynierami. To był bardzo przyjemny moment."
W ubiegłym sezonie zdobyłeś z Pontusem Tidemandem tytuł mistrza świata juniorów w Rajdowych MŚ, a tym samym trzeci wielki tytuł w Twojej karierze. Co poza tym ten rok przyniósł Tobie osobiście?
Fl?ene: "Start jako pilot w JWRC w ubiegłym roku to było wspaniałe doświadczenie i dało mi nowe życie, nowego ducha walki i nową, odzyskaną miłość do rajdów. Aby dorównać kondycją młodym sportowcom, trenowałem po 16 godzin dziennie przez 18 miesięcy. Teraz więc nie tylko jestem maksymalnie zmotywowany, lecz także w najlepszej formie fizycznej w życiu."
Co zmieni się dla Andreasa, jeżeli chodzi o notatki dotyczące trasy?
Fl?ene: "Po pierwsze: w samochodzie będzie się mówiło znów po norwesku. Poza tym nie ma wiele powodów, aby zmieniać coś w notatkach. Mój poprzednik Mikko Markkula wprowadził dużo dobrych rzeczy do systemu, z których możemy teraz korzystać. Wcześniej potrzebowaliśmy dwóch, trzech słów, aby opisać sytuację. Mikko zredukował to do jednego słowa. Dlatego notatki są bardziej precyzyjne, a przede wszystkim szybsze. Można powiedzieć, że Mikko ułatwił mi życie."
Liczba na Rajd Włoch: 18
18 startów w Polo R WRC, 18 razy na punktowanych pozycjach - to doskonały bilans Sébastiena Ogiera/Juliena Ingrassii przed Rajdem Włoch. Od Rajdu Monte Carlo w styczniu 2013 roku duet Volkswagena zawsze zdobywał punkty. Seria punktowanych wyników osiągniętych w kolejnych rajdach jest imponująca także w przypadku kolegów z zespołu i rywali w MŚ Jari-Matti Latvali/Miikka Anttili: od rajdu Szwecji w 2013 roku 17 razy z rzędu zdobywali punkty. Oba zespoły mają ten sam cel: któregoś dnia pobić rekord wielokrotnego mistrza świata Sébastiena Loeba (Citroën), który 28 razy pod rząd kończył rajdy na punktowanych pozycjach.
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC) - punktacja
Klasyfikacja kierowców:
1. Sébastien Ogier, Volkswagen 112 punktów;
2. Jari-Matti Latvala, Volkswagen 88 punktów;
3. Andreas Mikkelsen, Volkswagen 48 punktów;
4. Mads ?stberg, Citroen 48 punktów;
5. Mikko Hirvonen, Ford 40 punktów;
6. Kris Meeke, Citroen 32 punkty;
7. Thierry Neuville, Hyundai 31 punktów;
8. Elfyn Evans, Ford 26 punktów;
9. Martin Prokop, Ford 22 punkty;
10. Bryan Bouffier 18 punktów;
Klasyfikacja konstruktorów
1. Volkswagen Motorsport, 187 punktów,
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 90 punktów;
3. M-Sport, 68 punktów;
4. Hyundai Motorsport, 55 punktów;
5. Volkswagen Motorsport II, 52 punkty;
6. Jipocar Czech National Team, 24 punkty;
7. RK M-Sport WRT, 12 punktów;
8. Hyundai Motorsport N, 0 punktów