WRC | Rajd Argentyny | Relacja: Najlepszy wyniki Volkswagena

Najlepszy wynik w historii startów Volkswagena w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC): Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) i Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), w bardzo trudnych warunkach i po zaciętej walce, wywalczyli podwójne zwycięstwo w Polo R WRC w Rajdzie Argentyny. Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula (N/FIN) z czwartą pozycją dorzucili swój wkład w sukces zespołu z Wolfsburga

Pojedynek Latvali z Ogierem o zwycięstwo w piątym rajdzie sezonu utrzymywał fanów, zgromadzonych wzdłuż 14 odcinków specjalnych, w najwyższym napięciu. Andreas Mikkelsen po rewelacyjnym pościgu zdobył kolejne cenne punkty dla Volkswagena. Podwójnym zwycięstwem Volkswagen powiększył swoją przewagę w kategorii konstruktorów, w kategorii kierowców i pilotów po Rajdzie Argentyny na pierwszych miejscach są trzy duety Volkswagena. Dla Jari-Matti Latvali było to dziesiąte zwycięstwo w Rajdowych MŚ i trzecie w Polo R WRC.

Latvala kontra Ogier, Ogier kontra Latvala - pojedynek o zwycięstwo w rajdzie, pojedynek o koronę Mistrza Świata

Rajd Argentyny był fascynującym pojedynkiem o zwycięstwo i to w bezlitośnie trudnych warunkach. Lepiej rozpoczęli rajd Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, którzy wygrali dwa pierwsze odcinki specjalne. Kontra ze strony Jari-Matti Latvali i Miikka Anttili nastąpiła na najdłuższym oesie rajdu - na liczącym prawie 52 kilometry odcinku "Ascochinga-Agua de Oro" uzyskali najlepszy czas i objęli prowadzenie. Do końca pierwszego dnia rajdu Latvala i Ogier jeszcze dwukrotnie zmieniali się na pierwszej pozycji. Jednak sobota i niedziela stały pod znakiem Latvali, a pojedynek z Ogierem zakończył się wynikiem 8:1 dla Latvali. Rywalizacja Ogiera z Latvalą po pięciu z trzynastu rajdów w sezonie jest także walką o tytuł mistrza świata. Latvala skrócił dystans do lidera tabeli do 24 punktów.

Akcja i reakcja: pościg Mikkelsena

Pościg weekendu należał do Andreasa Mikkelsena/Mikko Markkuli. Norwesko-fiński duet Volkswagena pierwszego dnia Rajdu Argentyny miał prawdziwego pecha: z powodu pękniętego paska prądnicy spadł z trzeciego miejsca na siódme w rezultacie otrzymania pięciu karnych minut. Jednak Mikkelsen/Markkula ambitnie walczyli dalej. W sobotę wygrali jeden odcinek specjalny, a na dwóch innych znaleźli się w trójce najlepszych zespołów i tym samym wyprzedzili trzech konkurentów. Niedziela znów stała pod znakiem konserwatywnej, lecz przynoszącej sukcesy strategii: Mikkelsen/Markkula dobrymi rezultatami na odcinkach specjalnych "Mina Clavero" i "El Condor" zapewnili sobie czwartą pozycję i skrócili pierwotny dystans do podium z 3.21,3 minuty do 23,6 sekundy. Warto zauważyć, że biorąc pod uwagę sumę samych czasów przejazdów bez karnych minut w piątek, Mikkelsen/Markkula znaleźliby się na podium.

Mocne wsparcie: serwis Volkswagena kluczem do sukcesu

Rajd Argentyny nie tylko zaliczany jest do klasyków w kalendarzu Mistrzostw Świata, lecz jest również uznawany za najtrudniejszy dla ludzi i sprzętu. W tym roku po intensywnych deszczach i burzach w tygodniach przed rajdem, trasy były wyjątkowo rozmyte i kamieniste. Liczne poprzeczne rynny i głębokie dziury dały się we znaki wszystkim zespołom. Jednak kierowcy Volkswagena dzięki swojemu serwisowi mogli zawsze polegać na doskonale przygotowanych samochodach. Podczas trzech przerw na serwis w każdym dniu rajdu - rano (15 minut), w południe (30 minut) i wieczorem (45 minut), doświadczeni mechanicy Volkswagena zawsze optymalnie przygotowywali trzy Polo R WRC do kolejnych odcinków specjalnych.

Zespołowe sukcesy, seryjne zwycięstwa i kolejne rekordy: liczby i fakty z Argentyny

Miejsce pierwsze, drugie i czwarte w Argentynie to jak dotychczas największy pojedynczy sukces Volkswagena w Rajdowych MŚ. Aż do niedzieli najlepszym wynikiem było miejsce pierwsze, drugie i piąte zdobyte w Rajdzie Wielkiej Brytanii w listopadzie 2013 roku. Wrażenie robi nie tylko wynik, lecz także sposób, w jaki został osiągnięty. Na 14 odcinkach specjalnych o łącznej długości 405,10 kilometra Ogier, Latvala i Mikkelsen dziesięć razy zaliczyli najlepsze czasy, jedenaście razy zajęli drugie miejsce i dziesięć razy miejsce trzecie. W ten sposób zapisali na swoim koncie 31 z 42 trzech najlepszych czasów.

Zwycięstwo Jari-Matti Latvali w Rajdzie Argentyny 2014 kontynuuje serię zwycięstw w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC) - Volkswagen wygrał po raz dziewiąty z rzędu. W 2013 roku marka zakończyła sezon zwycięstwami w Australii, Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. W 2014 roku zapisała na swoim koncie wygrane rajdy w Monte Carlo, Szwecji, Meksyku, Portugalii i Argentynie. Zatem w 2014 roku Volkswagen jest niepokonany i świętuje swoje trzecie podwójne zwycięstwo w pięciu tegorocznych rajdach, a piąte podwójne zwycięstwo w historii startów Polo R WRC.

Argentyna pozostaje także miejscem, w którym Volkswagen świętował wiele innych triumfów w historii sportu motorowego: w 2005 roku w Rallye por las Pampas po raz pierwszy wygrał klasyfikację generalną z Race Touaregiem. W latach 2009, 2010 i 2011 Volkswagen i kierowcy Giniel de Villiers, Carlos Sainz i Nasser Al-Attiyah trzykrotnie wygrywali legendarny długodystansowy Rajd Dakar.

Kropka nad "i": dodatkowe punkty dla Ogiera i Latvali na Powerstage

Rozgrywany na zakończenie odcinek Power Stage, na którym przyznawane są dodatkowe punkty dla trzech najlepszych zespołów, po raz kolejny był domeną Sébastiena Ogiera. Na drugim przejeździe "El Condor" mistrz świata pokonał Mikko Hirvonena (Ford) o 10,5 sekundy i o kolejną jedną dziesiątą sekundy swojego kolegę z zespołu Jari-Matti Latvalę. Dzięki temu na koncie Volkswagena znalazły się cztery dodatkowe punkty.

Potrójne prowadzenie w MŚ i komfortowa przewaga

Miejsce pierwsze, drugie i trzecie - duety Volkswagena zdecydowanie prowadzą w kategorii kierowców i pilotów. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia mają 112 punktów, Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila - 88 punktów. Zajmując czwarte miejsce w Argentynie, Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula przesunęli się na trzecią pozycję i na ich koncie jest 48 punktów. Mads ?stberg/Jonas Andersson (Citroën) zdobyli tyle samo punktów, co Mikkelsen i zajmują czwartą pozycję w klasyfikacji generalnej. Dzięki podwójnemu zwycięstwu Ogiera i Latvali, które dało Volkswagenowi maksymalną liczbę 43 punktów, zwiększyła się jego przewaga w kategorii konstruktorów. Przed kolejnym rajdem MŚ we Włoszech (5.06 - 8.06) różnica między Volkswagenem, a zajmującym drugą pozycję Citroënem wynosi 97 punktów.

Wypowiedzi, 3 dzień Rajdu Argentyny

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1

"Tegoroczny Rajd Argentyny przyniósł najtrudniejsze warunki, z jakimi od dawna miałem do czynienia. Trasa była niezwykle wymagająca dla kierowców i samochodów, dlatego jestem absolutnie zadowolony z drugiego miejsca. Gratulacje dla Jari-Mattiego, który pojechał bardzo dobrze i zasłużył na zwycięstwo. Cieszę, że ludzie zauważą, że wcale nie jest tak łatwo zwyciężać, jak się czasem wydaje. Julien i ja przez cały weekend dawaliśmy z siebie wszystko, ale szczególnie pod koniec trasa była tak śliska i błotnista, że w zasadzie tylko walczyliśmy o to, aby dojechać do mety. Szczególnie pokonanie "El Condor" było prawdziwym wyzwaniem. Ale zawsze jest to niesamowite wrażenie, gdy wzdłuż odcinka specjalnego kibicuje nam tylu entuzjastycznie nastawionych fanów. Cieszę się na przyszły rok i będę bardzo się starał, aby znaleźć się na najwyższym stopniu podium."

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2

"Jestem naturalnie niezwykle szczęśliwy, że wygrałem Rajd Argentyny. Już od dawna żaden Fin nie wygrał tego rajdu. Pojedynek z Sébastienem Ogierem i Julienem Ingrassią był wspaniały. Mój pilot Miikka Anttila ma wielki wkład w nasz sukces, bo jego uwagi prowadziły nas bezpiecznie przez odcinki specjalne, które miejscami były ekstremalnie trudne. W ostatnich tygodniach i miesiącach przeanalizowaliśmy wiele rzeczy i popracowaliśmy nad nimi, co - jak widać - opłaciło się. Bardzo dziękuję całemu zespołowi Volkswagena, bo nasze Polo zawsze było perfekcyjnie przygotowanie i do końca wytrzymało trudne warunki. Dla mnie osobiście to zwycięstwo znaczy bardzo dużo, bo wygraliśmy ten rajd po zaciętej walce i pokazaliśmy, że cały czas liczymy się w Mistrzostwach Świata."

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9

"Jeszcze nigdy nie cieszyłem się tak bardzo z czwartego miejsca. Po tym, jak w piątek z powodu małego problemu technicznego nie mogliśmy ukończyć ostatniego odcinka specjalnego i zaliczyliśmy pięć karnych minut, potem przez cały czas robiliśmy wszystko, aby to nadrobić. Więcej po prostu się nie dało i jestem bardzo zadowolony z naszego wyniku. Sobotę ukończyliśmy na czwartym miejscu, wyżej nawet, niż się spodziewaliśmy, więc w niedzielę mogliśmy jechać trochę ostrożniej. Dużo błota, gęsta mgła - ostatnie odcinki specjalne były prawdziwym wyzwaniem. Ale po raz kolejny nadrobiliśmy dużo czasu i do trzeciego miejsca zabrakło nam niewiele. Ogólnie mówiąc, jestem bardziej niż zadowolony."

Jost Capito, Dyrektor Volkswagen Motorsport

"Po prostu doskonale. Mieliśmy na ten rajd ambitne plany. Ale ostatecznie wynik przekroczył nasze oczekiwania. Pierwsze, drugie i czwarte miejsce to dotychczas największy sukces Volkswagena w Rajdowych MŚ. Ale to, co patrząc na wynik mogłoby się wydawać prostą sprawą, w rzeczywistości było ciężka pracą. Kierowcy i piloci, wszyscy bez wyjątku, pojechali fantastycznie i w każdej chwili mogli liczyć na to, że ich Polo R WRC opuszczą serwis w doskonałym stanie. Szczególnie cieszy mnie zwycięstwo Jari-Matti Latvali. Ten sukces świadczy o sile jego charakteru, bo w końcu Sébastien Ogier w pełni zasłużenie jest aktualnym mistrzem świata. A jeżeli chodzi o Andreasa Mikkelsena, to myślę, że podpisaliśmy kontrakt z kierowcą, do którego będzie należała przyszłość. W sumie to od dawna o tym wiedzieliśmy, ale ten rajd - najlepszy rajd na szutrze w jego karierze - utwierdził nas w tym przekonaniu.

Co się jeszcze wydarzyło

klucz do sukcesu Volkswagena: duch pracy zespołowej. Zespół fabryczny z Wolfsburga charakteryzuje się tym, że zarówno prace nad stworzeniem Polo R WRC, jak i jego udział w rajdach, całkowicie leżą w gestii działu Motorsport. Zgrana, tworzona przez lata grupa składa się z mechaników, logistyków i inżynierów. Prawie połowa członków zespołu, który pracował w tym roku w Argentynie, brała już udział w trzech wygranych Rajdach Dakar w Ameryce Południowej. A dokładniej mówiąc: 48,35 procent grupy miało swój udział w triumfach Race Touarega w Argentynie i Chile w 2009, 2010 i 2011 roku.

I jeszcze

odcinek specjalny "Giulio Césare-Mina Clavero". Liczący 22,07 kilometra zjazd z wysokości 1.993 m n.p.m. na 1.022 metry został rozegrany w 2014 roku w odwrotnym kierunku, niż rok wcześniej. Porównanie "podjazdu" ze "zjazdem" w liczbach: W 2013 roku World Rally Cars zaliczyły na tym odcinku 32 procent jazdy z pełnym gazem i 29 procent z hamowaniem. W 2014 roku udział z pełnym gazem wynosił tylko 17 procent, natomiast na całym odcinku slalomu kierowcy wciskali pedał hamulca przez 45 procent dystansu.

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Argentyny - Wyniki końcowe

01. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen 4:41.24,8 godz.. 02. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen + 1.26,9 min. 03. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 5.54,7 min. 04. Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula (N/FIN), Volkswagen + 6.18,3 min. 05. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 8.25,8 min. 06. Robert Kubica/Maciej Szczepaniak (PL/PL), Ford + 10.08,0 min. 07. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 10.32,2 min. 08. Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ), Ford + 12.03,9 min. 09. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Ford + 19.54,8 min. 10. Nasser Al-Attiyah/Giovanni Bernacchini (Q/I), Ford + 23.10,2 min.

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Argentyny - Wyniki Power Stage

01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 14.29,3 min. 02. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Ford + 10,5 sek. 03. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 10,6 sek.

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC) - Punktacja*

Kategoria kierowców

1. Sébastien Ogier, Volkswagen 112 punktów 2. Jari-Matti Latvala, Volkswagen 88 punktów 3. Andreas Mikkelsen, Volkswagen 48 punktów 4. Mads ?stberg, Citroën 48 punktów 5. Mikko Hirvonen, Ford 40 punktów 6. Kris Meeke, Citroën 32 punkty 7. Thierry Neuville, Hyundai 31 punktów 8. Elfyn Evans, Ford 26 punktów 9. Martin Prokop, Ford 22 punkty 10. Bryan Bouffier 18 punktów

Kategoria konstruktorów

1. Volkswagen Motorsport, 187 punktów, 2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 90 punktów 3. M-Sport, 68 punktów 4. Hyundai Motorsport, 55 punktów 5. Volkswagen Motorsport II, 52 punkty 6. Jipocar Czech National Team, 24 punkty 7. RK M-Sport WRT, 12 punktów 8. Hyundai Motorsport N, 0 punktów

Więcej o: