Pojedynek Latvali z Ogierem o zwycięstwo w piątym rajdzie sezonu utrzymywał fanów, zgromadzonych wzdłuż 14 odcinków specjalnych, w najwyższym napięciu. Andreas Mikkelsen po rewelacyjnym pościgu zdobył kolejne cenne punkty dla Volkswagena. Podwójnym zwycięstwem Volkswagen powiększył swoją przewagę w kategorii konstruktorów, w kategorii kierowców i pilotów po Rajdzie Argentyny na pierwszych miejscach są trzy duety Volkswagena. Dla Jari-Matti Latvali było to dziesiąte zwycięstwo w Rajdowych MŚ i trzecie w Polo R WRC.
Latvala kontra Ogier, Ogier kontra Latvala - pojedynek o zwycięstwo w rajdzie, pojedynek o koronę Mistrza Świata
Rajd Argentyny był fascynującym pojedynkiem o zwycięstwo i to w bezlitośnie trudnych warunkach. Lepiej rozpoczęli rajd Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, którzy wygrali dwa pierwsze odcinki specjalne. Kontra ze strony Jari-Matti Latvali i Miikka Anttili nastąpiła na najdłuższym oesie rajdu - na liczącym prawie 52 kilometry odcinku "Ascochinga-Agua de Oro" uzyskali najlepszy czas i objęli prowadzenie. Do końca pierwszego dnia rajdu Latvala i Ogier jeszcze dwukrotnie zmieniali się na pierwszej pozycji. Jednak sobota i niedziela stały pod znakiem Latvali, a pojedynek z Ogierem zakończył się wynikiem 8:1 dla Latvali. Rywalizacja Ogiera z Latvalą po pięciu z trzynastu rajdów w sezonie jest także walką o tytuł mistrza świata. Latvala skrócił dystans do lidera tabeli do 24 punktów.
Akcja i reakcja: pościg Mikkelsena
Pościg weekendu należał do Andreasa Mikkelsena/Mikko Markkuli. Norwesko-fiński duet Volkswagena pierwszego dnia Rajdu Argentyny miał prawdziwego pecha: z powodu pękniętego paska prądnicy spadł z trzeciego miejsca na siódme w rezultacie otrzymania pięciu karnych minut. Jednak Mikkelsen/Markkula ambitnie walczyli dalej. W sobotę wygrali jeden odcinek specjalny, a na dwóch innych znaleźli się w trójce najlepszych zespołów i tym samym wyprzedzili trzech konkurentów. Niedziela znów stała pod znakiem konserwatywnej, lecz przynoszącej sukcesy strategii: Mikkelsen/Markkula dobrymi rezultatami na odcinkach specjalnych "Mina Clavero" i "El Condor" zapewnili sobie czwartą pozycję i skrócili pierwotny dystans do podium z 3.21,3 minuty do 23,6 sekundy. Warto zauważyć, że biorąc pod uwagę sumę samych czasów przejazdów bez karnych minut w piątek, Mikkelsen/Markkula znaleźliby się na podium.
Mocne wsparcie: serwis Volkswagena kluczem do sukcesu
Rajd Argentyny nie tylko zaliczany jest do klasyków w kalendarzu Mistrzostw Świata, lecz jest również uznawany za najtrudniejszy dla ludzi i sprzętu. W tym roku po intensywnych deszczach i burzach w tygodniach przed rajdem, trasy były wyjątkowo rozmyte i kamieniste. Liczne poprzeczne rynny i głębokie dziury dały się we znaki wszystkim zespołom. Jednak kierowcy Volkswagena dzięki swojemu serwisowi mogli zawsze polegać na doskonale przygotowanych samochodach. Podczas trzech przerw na serwis w każdym dniu rajdu - rano (15 minut), w południe (30 minut) i wieczorem (45 minut), doświadczeni mechanicy Volkswagena zawsze optymalnie przygotowywali trzy Polo R WRC do kolejnych odcinków specjalnych.
Zespołowe sukcesy, seryjne zwycięstwa i kolejne rekordy: liczby i fakty z Argentyny
Miejsce pierwsze, drugie i czwarte w Argentynie to jak dotychczas największy pojedynczy sukces Volkswagena w Rajdowych MŚ. Aż do niedzieli najlepszym wynikiem było miejsce pierwsze, drugie i piąte zdobyte w Rajdzie Wielkiej Brytanii w listopadzie 2013 roku. Wrażenie robi nie tylko wynik, lecz także sposób, w jaki został osiągnięty. Na 14 odcinkach specjalnych o łącznej długości 405,10 kilometra Ogier, Latvala i Mikkelsen dziesięć razy zaliczyli najlepsze czasy, jedenaście razy zajęli drugie miejsce i dziesięć razy miejsce trzecie. W ten sposób zapisali na swoim koncie 31 z 42 trzech najlepszych czasów.
Zwycięstwo Jari-Matti Latvali w Rajdzie Argentyny 2014 kontynuuje serię zwycięstw w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC) - Volkswagen wygrał po raz dziewiąty z rzędu. W 2013 roku marka zakończyła sezon zwycięstwami w Australii, Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. W 2014 roku zapisała na swoim koncie wygrane rajdy w Monte Carlo, Szwecji, Meksyku, Portugalii i Argentynie. Zatem w 2014 roku Volkswagen jest niepokonany i świętuje swoje trzecie podwójne zwycięstwo w pięciu tegorocznych rajdach, a piąte podwójne zwycięstwo w historii startów Polo R WRC.
Argentyna pozostaje także miejscem, w którym Volkswagen świętował wiele innych triumfów w historii sportu motorowego: w 2005 roku w Rallye por las Pampas po raz pierwszy wygrał klasyfikację generalną z Race Touaregiem. W latach 2009, 2010 i 2011 Volkswagen i kierowcy Giniel de Villiers, Carlos Sainz i Nasser Al-Attiyah trzykrotnie wygrywali legendarny długodystansowy Rajd Dakar.
Kropka nad "i": dodatkowe punkty dla Ogiera i Latvali na Powerstage
Rozgrywany na zakończenie odcinek Power Stage, na którym przyznawane są dodatkowe punkty dla trzech najlepszych zespołów, po raz kolejny był domeną Sébastiena Ogiera. Na drugim przejeździe "El Condor" mistrz świata pokonał Mikko Hirvonena (Ford) o 10,5 sekundy i o kolejną jedną dziesiątą sekundy swojego kolegę z zespołu Jari-Matti Latvalę. Dzięki temu na koncie Volkswagena znalazły się cztery dodatkowe punkty.
Potrójne prowadzenie w MŚ i komfortowa przewaga
Miejsce pierwsze, drugie i trzecie - duety Volkswagena zdecydowanie prowadzą w kategorii kierowców i pilotów. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia mają 112 punktów, Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila - 88 punktów. Zajmując czwarte miejsce w Argentynie, Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula przesunęli się na trzecią pozycję i na ich koncie jest 48 punktów. Mads ?stberg/Jonas Andersson (Citroën) zdobyli tyle samo punktów, co Mikkelsen i zajmują czwartą pozycję w klasyfikacji generalnej. Dzięki podwójnemu zwycięstwu Ogiera i Latvali, które dało Volkswagenowi maksymalną liczbę 43 punktów, zwiększyła się jego przewaga w kategorii konstruktorów. Przed kolejnym rajdem MŚ we Włoszech (5.06 - 8.06) różnica między Volkswagenem, a zajmującym drugą pozycję Citroënem wynosi 97 punktów.
Wypowiedzi, 3 dzień Rajdu Argentyny
Co się jeszcze wydarzyło
klucz do sukcesu Volkswagena: duch pracy zespołowej. Zespół fabryczny z Wolfsburga charakteryzuje się tym, że zarówno prace nad stworzeniem Polo R WRC, jak i jego udział w rajdach, całkowicie leżą w gestii działu Motorsport. Zgrana, tworzona przez lata grupa składa się z mechaników, logistyków i inżynierów. Prawie połowa członków zespołu, który pracował w tym roku w Argentynie, brała już udział w trzech wygranych Rajdach Dakar w Ameryce Południowej. A dokładniej mówiąc: 48,35 procent grupy miało swój udział w triumfach Race Touarega w Argentynie i Chile w 2009, 2010 i 2011 roku.
I jeszcze
odcinek specjalny "Giulio Césare-Mina Clavero". Liczący 22,07 kilometra zjazd z wysokości 1.993 m n.p.m. na 1.022 metry został rozegrany w 2014 roku w odwrotnym kierunku, niż rok wcześniej. Porównanie "podjazdu" ze "zjazdem" w liczbach: W 2013 roku World Rally Cars zaliczyły na tym odcinku 32 procent jazdy z pełnym gazem i 29 procent z hamowaniem. W 2014 roku udział z pełnym gazem wynosił tylko 17 procent, natomiast na całym odcinku slalomu kierowcy wciskali pedał hamulca przez 45 procent dystansu.
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Argentyny - Wyniki końcowe
01. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen 4:41.24,8 godz.. 02. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen + 1.26,9 min. 03. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 5.54,7 min. 04. Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula (N/FIN), Volkswagen + 6.18,3 min. 05. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 8.25,8 min. 06. Robert Kubica/Maciej Szczepaniak (PL/PL), Ford + 10.08,0 min. 07. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 10.32,2 min. 08. Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ), Ford + 12.03,9 min. 09. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Ford + 19.54,8 min. 10. Nasser Al-Attiyah/Giovanni Bernacchini (Q/I), Ford + 23.10,2 min.
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Argentyny - Wyniki Power Stage
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 14.29,3 min. 02. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Ford + 10,5 sek. 03. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 10,6 sek.
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC) - Punktacja*
Kategoria kierowców
1. Sébastien Ogier, Volkswagen 112 punktów 2. Jari-Matti Latvala, Volkswagen 88 punktów 3. Andreas Mikkelsen, Volkswagen 48 punktów 4. Mads ?stberg, Citroën 48 punktów 5. Mikko Hirvonen, Ford 40 punktów 6. Kris Meeke, Citroën 32 punkty 7. Thierry Neuville, Hyundai 31 punktów 8. Elfyn Evans, Ford 26 punktów 9. Martin Prokop, Ford 22 punkty 10. Bryan Bouffier 18 punktów
Kategoria konstruktorów
1. Volkswagen Motorsport, 187 punktów, 2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 90 punktów 3. M-Sport, 68 punktów 4. Hyundai Motorsport, 55 punktów 5. Volkswagen Motorsport II, 52 punkty 6. Jipocar Czech National Team, 24 punkty 7. RK M-Sport WRT, 12 punktów 8. Hyundai Motorsport N, 0 punktów