Piąty rajd w sezonie Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) z ponad 405 kilometrami odcinków specjalnych wystawi wszystkie trzy duety Volkswagena na ciężką próbę. Rozwijające moc 315 KM Polo R WRC muszą stawić czoła różnicom wysokości wynoszącym ponad 1500 metrów, grubemu szutrowi, przejazdom przez rzeki i licznym serpentynom. Trzem duetom fabrycznym z pewnością nie zabraknie motywacji - wzdłuż 14 odcinków specjalnych będą dopingować ich tysiące kibiców.
Zaczyna się impreza: wielki entuzjazm kibiców w Argentynie
Rajd Argentyny w pobliżu Córdoby, drugiego co do wielkości miasta w tym kraju, przyciąga co roku liczną rzeszę entuzjastycznie nastawionych i znających się na sporcie kibiców. A tam, gdzie spotyka się trzech Argentyńczyków, najczęściej pojawia się także grill. Dla kierowców i pilotów Rajdowych MŚ oznacza to niepowtarzalną atmosferę wielkiego narodowego święta. Wzdłuż tras odcinków specjalnych kibice stoją ciasno koło siebie i zagrzewają swoje gwiazdy do walki, a za nimi unosi się dym z rozpalonych grillów. Po raz pierwszy od prawie dziesięciu lat będą teraz świętować nowego zwycięzcę: żaden z kierowców biorących udział w tegorocznym rajdzie jeszcze nigdy nie wygrał Rajdu Argentyny. Tylko jeden z nich wie, jak wygląda tłum fanów oglądany z najwyższego stopnia podium: Mikko Markkula, pilot kierowcy Volkswagena Andreasa Mikkelsena. Markkula wygrał Rajd Argentyny 2010 razem z kierowcą Juho Hänninenem w Škoda Fabia Super 2000. Wtedy jednak Rajd Argentyny nie należał do kalendarza Rajdowych Mistrzostw Świata.
Prawdziwe wyzwanie: "El Cóndor" i wiele znanych już odcinków
Dziesięć z czternastu odcinków specjalnych Rajdu Argentyny zostanie rozegranych na tych samych trasach, co rok wcześniej. Dwa inne w znacznej części pokrywają się z zeszłorocznymi. Trasa rajdu 2014 w 84,62 procentach przebiega przez odcinki specjalne z ubiegłego roku. Ale to nie ułatwia zadania dla kierowców i pilotów. OS "El Cóndor" jest prawdziwym, znanym na całym świecie klasykiem. Urozmaicone wyzwania są zagwarantowane: po ciasnych pętlach następują szybkie i szerokie zakręty. Do tego dochodzi specjalna pogoda na "El Cóndor" - miejscami gęsta mgła, w innych miejscach słońce. Drugi przejazd przez "El Cóndor" będzie w tym roku tak zwanym Power Stage, na którym przyznawane są dodatkowe punkty dla trzech najszybszych załóg.
Wysoko w górę, potem w dół - profil trasy to ciężkie zadanie dla World Rally Car
Gdy World Rally Car na starcie "El Cóndor" przyspieszają do rajdowego tempa, zjeżdżają jednocześnie z najwyższego punktu Rajdu Argentyny w dolinę. Podczas gdy Rajd Meksyku rozgrywany jest na najwyższych wysokościach ze wszystkich rajdów w sezonie, Rajd w Argentynie konfrontuje samochody z największą różnicą wysokości. Układ sterowania silnikiem musi zadbać o maksymalną moc zarówno na najwyższym punkcie "El Cóndor", leżącym 2138 m n.p.m., jak i w najniższym punkcie na wysokości 620 m n.p.m., kilka metrów po starcie do odcinka specjalnego "Amboy-Yacanto". Różnica 1518 metrów jest największą różnicą wysokości w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata.
Trzy serie zwycięstw i Argentyna - wyjątkowy teren dla Volkswagena
Związek między Volkswagenem, a Argentyną można nazwać prawdziwą miłością. Dwa zakłady produkcyjne, prawie 90 oddziałów, około 25 procent udziału w rynku samochodów osobowych. Koncern Volkswagen w minionych latach umocnił swoją wiodącą pozycję na argentyńskim rynku. Także pod względem sportowym Volkswagen odnosił w Argentynie spektakularne sukcesy: w latach 2009, 2010 i 2011 Volkswagen Race Touareg wygrał Rajd Dakar, którego start i meta znajdowały się wtedy w Argentynie. Pierwsze zwycięstwo w długodystansowym rajdzie Volkswagen odniósł w 2005 roku w "Rallye por las Pampas" w Argentynie i także podczas przygotowań do projektu Rajdowych MŚ z Polo R WRC w 2012 roku był niepokonany w kategorii S2000 (dzisiaj WRC-2). Wtedy triumfowali Ogier/Ingrassia w Škoda Fabia Super 2000.
W 2013 roku Rajd Argentyny wygrał wielokrotny mistrz świata Sébastien Loeb (Citroën), choć w dziesięciu z czternastu odcinków specjalnych najszybsze było Polo R WRC.
Liczba osiem także tym razem jest ważna dla Volkswagena. Jeżeli któremuś z duetów Ogier/Ingrassia, Latvala/Anttila lub Mikkelsen/Markkula udałoby się wygrać w Argentynie, seria zwycięstw byłaby kontynuowana i wyniosła dziewięć wygranych z rzędu dla Volkswagena. Po triumfach w Australii, Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii (2013) oraz w Monte Carlo, Szwecji, Meksyku i Portugalii (2014) Volkswagen razem Citroënem są teraz posiadaczami rekordu najdłuższej serii zwycięstw z rzędu.
Uno, dos, cuatro - duety Volkswagena otwierają trasę
Także w Argentynie duety Volkswagena zostaną skonfrontowane z wyzwaniem, jakim jest otwieranie trasy w pierwszy dzień rajdu. Zgodnie z regulaminem, lider MŚ startuje jako pierwszy. W tym przypadku jest to Sébastien Ogier. Za nim wyruszy kolejny kierowca Volkswagena, Jari-Matti Latvala. Andreas Mikkelsen, zgodnie ze swoją pozycją w klasyfikacji generalnej, jako czwarty przekroczy linię startu pierwszych pięciu odcinków specjalnych.
Wypowiedzi przed Rajdem Argentyny
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
Czy wiecie, że
Rajd Argentyny został rozegrany po raz pierwszy w 1980 roku? Wtedy gospodarzami była prowincja Tucumán i "Automovol Club Argentino". Zwycięzcami zostali Walter Röhrl/Christian Geistdörfer (D/D) w samochodzie Fiat 131 Abarth.
aktualny prezydent FIA, Jean Todt, uczestniczył w Rajdzie Argentyny w 1981 roku jako pilot Guya Fréquelina w samochodzie Talbot Sundbeam Lotus?
w 1983 roku rajd rozgrywany był w San Carlos de Bariloche? Od 1984 roku trasa prowadzi przez prowincję Córdoba.
Rajd Argentyny 2010 był rozegrany w ramach Intercontinental Rally Challenge (IRC) i nie należał do kalendarza Rajdowych MŚ? Pilotem, który odniósł wtedy najwięcej zwycięstw był Mikko Markkula, swojego czasu jeżdżący z Juho Hänninen w Škoda Fabia Super 2000, a od 2013 roku - pilot kierowcy Volkswagena Andereasa Mikkelsena.
marka koncernu Volkswagen - Audi - w latach 80-tych odniosła dwa zwycięstwa w Argentynie z legendarnym Audi quattro A2? Hanu Mikkola/Arne Hertz (FIN/S) wygrali w 1983 roku, Stig Blomqvist/ Björn Cederberg (S/S) w 1984.
członek zespołu Volkswagena Lu~s Moya (E) wygrał Rajd Argentyny dwukrotnie? W 1991 roku i w 2002 roku u boku Carlosa Sainza (E).
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC) - punktacja
Klasyfikacja kierowców
1. Sébastien Ogier, 91 punkty;
2. Jari-Matti Latvala, 62 punkty;
3. Mads ?stberg, 48 punktów;
4. Andreas Mikkelsen, 36 punktów;
5. Mikko Hirvonen, 36 punktów;
6. Thierry Neuville, 21 punktów;
7. Elfyn Evans, 20 punktów;
8. Bryan Bouffier, 18 punktów;
9. Martin Prokop, 18 punktów;
10. Kris Meeke, 17 punktów;
Klasyfikacja producentów
1. Volkswagen Motorsport, 144 punkty;
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 75 punktów;
3. M-Sport, 60 punktów;
4. Hyundai Motorsport, 45 punktów;
5. Volkswagen Motorsport II, 40 punktów;
6. Jipocar Czech National Team, 20 punktów;
7. RK M-Sport WRT, 4 punkty