Rusza nowy sezon serii WTCC | Przewodnik

Już w najbliższą niedzielę odbędzie się pierwszy wyścig sezonu 2014 w serii World Touring Cars Championship. Zanim kierowcy i zespoły staną do walki, przybliżymy Wam m.in. zasady, producentów i formę tych wyścigów. Oto przewodnik po WTCC 2014

WTCC w tym roku otwiera niejako nowy rozdział w swojej wieloletniej historii. Z początkiem roku weszły bowiem nowe przepisy dotyczące specyfikacji samochodów. O czołowe lokaty w kwalifikacjach i wyścigach będą teraz walczyć samochody klasy TC1.

Używana Honda Civic od...

Specyfikacja klasy TC1:

Specyfikacja TC1 jest znacznie bardziej rozbudowana od zeszłorocznej i pozwoliła producentom na większe zmiany w aerodynamice i modyfikacje układu jezdnego. Pod maską aut klasy TC1 znajdą się silniki 1.6 turbo, których moc oscyluje w okolicach 380 KM. Do walki w tej klasie staną w tym roku zespoły czterech producentów - Citroena, Chevroleta, Hondy i Łady. Potwierdzonych zostało w sumie 16 samochodów TC1. Francuzi przygotowali swoją wyścigową broń na bazie modelu C-Elysee, Chevrolet na dobrze znanym Cruzie, Honda na modelu Civic a Łada na bazie kompaktowego sedana Granta.

Sprawdź oferty używanych Citroenów

Nowe przepisy dotyczą także eksploatacji samochodów w ciągu sezonu. Najważniejsze to:

    - Dwa silniki dla jednego auta na cały sezon - Sześć turbosprężarek dla jednego auta na cały sezon - W razie wymiany silnika w trakcie wyścigowe weekendu, zawodnik będzie startował do wyścigu z końca stawki - 24 opon typu slick na każdy wyścig (16 nowych i 8 używanych z poprzedniej rundy). - Wyjątkiem jest pierwszy wyścig w Marrakechu gdzie zawodnicy będą mieli do dyspozycji 30 nowych opon). - W trzeciej części kwalifikacji zawodnicy muszą wystartować na czterech nowych oponach - 16 opon deszczowych na każdy wyścig.

    W zawodach będą brały udział także samochody znane z ubiegłorocznej rywalizacji. W klasie TC2 pojawią się BMW 320 (generacja E90), Seat Leon (II generacja) i Honda Civic (IX generacja).

    Używany Chevrolet Cruz

    Lista kierowców w klasie TC1 w sezonie 2014:

    Zdecydowaną gwiazdą tegorocznej edycji WTCC będzie dziewięciokrotny  mistrz WRC Sebastien Loeb, który wystartuje w barwach zespołu Citroen.

    Zasady kwalifikacji do wyścigów WTCC:

    Kwalifikacje podzielone są na trzy etapy - Q1, Q2 i Q3.

    W Q1 na tor wyjeżdżają wszyscy zawodnicy. Sesja trwa 20 minut i w tym czasie pokonują oni kolejne okrążenia. Dwunastu z najlepszymi czasami awansuje do Q2.

    W trakcie Q2, które trwa 10 minut, najszybsza dwunastka walczy o Q3. Do ostatniego etapu awansuje 5 najszybszych aut.

    W Q3 każdy z zawodników ma do przejechania jedno pomiarowe okrążenie. Kolejność startowa jest odwróceniem wyników Q2. Za pozycje w Q3 przyznawane są punkty w klasyfikacji kierowców. Od 5 punktów dla zwycięzcy do 1 punktu dla ostatniego zawodnika Q3.

    Kolejność do startu drugiego wyścigu (w każdej rundzie WTCC odbywają się dwa wyścigi) jest odwróconą listą zawodników z Q1 i Q2. Oznacza to, że zawodnik, który wygrał Q3 do drugiego wyścigu pojedzie z 10 pozycji, a kierowca, który był 10 wystartuje z pole position.

    Najchętniej kupowane auta sportowe w Polsce

    Wyścig:

    Wyścigi trwają około 30 minut. Zazwyczaj jest to liczba około 15-20 okrążeń. Zawodnicy ruszają do wyścigów ze startu zatrzymanego. Na 25 minut przed startem drugiego wyścigu dozwolone są poprawki i naprawy w samochodach. Sesja ta trwa 15 minut. Reszta przepisów jest zbieżna z innymi cyklami rangi mistrzowskiej.

    Klasyfikacje kierowców i zespołów:

    W obu tych kategoriach przyznawane są tytuły mistrzowskie. Zawodnicy zbierają swoje punkty indywidualnie a dla zespołów punktują dwa najszybsze samochody w wyścigu. Za każdy wyścig zarówno kierowcy jak i zespoły otrzymują następujące liczny punktów:

    1 miejsce - 25 pkt.

    2 miejsce - 18 pkt.

    3 miejsce - 15 pkt.

    4 miejsce - 12 pkt.

    5 miejsce - 10 pkt.

    6 miejsce - 8 pkt.

    7 miejsce - 6 pkt.

    8 miejsce - 4 pkt.

    9 miejsce - 2 pkt.

    10 miejsce - 1 pkt.

    WTCC to bardzo widowiskowa seria wyścigów bo w trakcie każdej rundy dochodzi do wielu manewrów wyprzedania oraz kontaktu między zawodnikami. Więcej informacji znajdziecie na oficjalnej stronie serii pod adresem http://www.fiawtcc.com .

    fot. Honda fot. Honda

    Więcej o:
    Copyright © Agora SA