WTCC w tym roku otwiera niejako nowy rozdział w swojej wieloletniej historii. Z początkiem roku weszły bowiem nowe przepisy dotyczące specyfikacji samochodów. O czołowe lokaty w kwalifikacjach i wyścigach będą teraz walczyć samochody klasy TC1.
Specyfikacja klasy TC1:
Specyfikacja TC1 jest znacznie bardziej rozbudowana od zeszłorocznej i pozwoliła producentom na większe zmiany w aerodynamice i modyfikacje układu jezdnego. Pod maską aut klasy TC1 znajdą się silniki 1.6 turbo, których moc oscyluje w okolicach 380 KM. Do walki w tej klasie staną w tym roku zespoły czterech producentów - Citroena, Chevroleta, Hondy i Łady. Potwierdzonych zostało w sumie 16 samochodów TC1. Francuzi przygotowali swoją wyścigową broń na bazie modelu C-Elysee, Chevrolet na dobrze znanym Cruzie, Honda na modelu Civic a Łada na bazie kompaktowego sedana Granta.
Sprawdź oferty używanych Citroenów
Nowe przepisy dotyczą także eksploatacji samochodów w ciągu sezonu. Najważniejsze to:
- Dwa silniki dla jednego auta na cały sezon - Sześć turbosprężarek dla jednego auta na cały sezon - W razie wymiany silnika w trakcie wyścigowe weekendu, zawodnik będzie startował do wyścigu z końca stawki - 24 opon typu slick na każdy wyścig (16 nowych i 8 używanych z poprzedniej rundy). - Wyjątkiem jest pierwszy wyścig w Marrakechu gdzie zawodnicy będą mieli do dyspozycji 30 nowych opon). - W trzeciej części kwalifikacji zawodnicy muszą wystartować na czterech nowych oponach - 16 opon deszczowych na każdy wyścig.
W zawodach będą brały udział także samochody znane z ubiegłorocznej rywalizacji. W klasie TC2 pojawią się BMW 320 (generacja E90), Seat Leon (II generacja) i Honda Civic (IX generacja).
Lista kierowców w klasie TC1 w sezonie 2014:
Zdecydowaną gwiazdą tegorocznej edycji WTCC będzie dziewięciokrotny mistrz WRC Sebastien Loeb, który wystartuje w barwach zespołu Citroen.
Zasady kwalifikacji do wyścigów WTCC:
Kwalifikacje podzielone są na trzy etapy - Q1, Q2 i Q3.
W Q1 na tor wyjeżdżają wszyscy zawodnicy. Sesja trwa 20 minut i w tym czasie pokonują oni kolejne okrążenia. Dwunastu z najlepszymi czasami awansuje do Q2.
W trakcie Q2, które trwa 10 minut, najszybsza dwunastka walczy o Q3. Do ostatniego etapu awansuje 5 najszybszych aut.
W Q3 każdy z zawodników ma do przejechania jedno pomiarowe okrążenie. Kolejność startowa jest odwróceniem wyników Q2. Za pozycje w Q3 przyznawane są punkty w klasyfikacji kierowców. Od 5 punktów dla zwycięzcy do 1 punktu dla ostatniego zawodnika Q3.
Kolejność do startu drugiego wyścigu (w każdej rundzie WTCC odbywają się dwa wyścigi) jest odwróconą listą zawodników z Q1 i Q2. Oznacza to, że zawodnik, który wygrał Q3 do drugiego wyścigu pojedzie z 10 pozycji, a kierowca, który był 10 wystartuje z pole position.
Wyścig:
Wyścigi trwają około 30 minut. Zazwyczaj jest to liczba około 15-20 okrążeń. Zawodnicy ruszają do wyścigów ze startu zatrzymanego. Na 25 minut przed startem drugiego wyścigu dozwolone są poprawki i naprawy w samochodach. Sesja ta trwa 15 minut. Reszta przepisów jest zbieżna z innymi cyklami rangi mistrzowskiej.
Klasyfikacje kierowców i zespołów:
W obu tych kategoriach przyznawane są tytuły mistrzowskie. Zawodnicy zbierają swoje punkty indywidualnie a dla zespołów punktują dwa najszybsze samochody w wyścigu. Za każdy wyścig zarówno kierowcy jak i zespoły otrzymują następujące liczny punktów:
1 miejsce - 25 pkt.
2 miejsce - 18 pkt.
3 miejsce - 15 pkt.
4 miejsce - 12 pkt.
5 miejsce - 10 pkt.
6 miejsce - 8 pkt.
7 miejsce - 6 pkt.
8 miejsce - 4 pkt.
9 miejsce - 2 pkt.
10 miejsce - 1 pkt.
WTCC to bardzo widowiskowa seria wyścigów bo w trakcie każdej rundy dochodzi do wielu manewrów wyprzedania oraz kontaktu między zawodnikami. Więcej informacji znajdziecie na oficjalnej stronie serii pod adresem http://www.fiawtcc.com .
fot. Honda