W latach 1987-1990 francuski team czterokrotnie triumfował dzięki kultowym modelom 205 T16 Grand Raid i 405 T16 Grand Raid, które zapisały bardzo piękną kartę w historii tej dyscypliny. W międzyczasie afrykańskie wydmy ustąpiły miejsca południowoamerykańskim drogom, równie ciężkim dla ludzi i dla maszyn. Właśnie 25 lat po pierwszym starcie, team Peugeot Total podejmie już w styczniu przyszłego roku wyzwanie, wystawiając swój nowy samochód, 2008 DKR. Po 20-kilometrowym sprincie na asfalcie, Peugeot Sport skoncentruje wszystkie swoje wysiłki na dwutygodniowym maratonie, podczas którego będzie musiał pokonać 10 tysięcy kilometrów.
Jest to wieloletni program sportowy. Głównym celem jest oczywiście Dakar, ale Peugeot będzie startował również w innych rajdach, aby zapewnić sobie jak najlepsze przygotowanie. W oczekiwaniu na styczeń 2015, obaj kierowcy czekają na możliwość zapoznania się z ich nowym samochodem, o którym więcej będziemy mogli się dowiedzieć 20 kwietnia br. na salonie w Pekinie.
Fabryczny team Peugeota wspólnie z firmami Red Bull i Total wystawią dwa samochody z bardzo doświadczonymi i utytułowanymi kierowcami. Za kierownicami specjalnie przygotowanych, rajdowych modeli 2008 zasiądą: Carlos Sainz i Cyril Despres. Hiszpan siedmiokrotnie rywalizował w Dakarze, odnosząc jedno zwycięstwo w 2010 roku. To także triumfator Rajdowego Pucharu Świata Cross-Country (2007 rok) oraz podwójny rajdowy mistrz świata w sezonach 1990 i 1992. W Rajdowych samochodowych Mistrzostwach Świata zwyciężył aż 26 razy. Francuz zamieni dwa koła na cztery, ponieważ do tej pory z licznymi sukcesami prowadził karierę motocyklisty - pięć zwycięstw w Rajdzie Dakar (2005, 2007, 2010, 2012 i 2013), mistrz świata w rajdach terenowych (2003), zespołowy mistrz świata enduro (2001).
Co zadecydowało o powrocie Peugeot do rajdu Dakar?
Maxime Picat - Decyzja ta w oczywisty sposób wypływa z naszego ubiegłorocznego zwycięstwa w rajdzie Pikes Peak. Przeżyliśmy wówczas niezapomniane emocje. Była to też okazja, żeby pokazać światu na co stać zespół Peugeot Sport we współpracy z firmami Total i Red Bull. To zwycięstwo dodało nam skrzydeł i zachęciło do wspólnego pokonania kolejnego etapu w sporcie. Postanowiliśmy mocniej zaangażować się w sporty motorowe. Stąd powrót do rajdu Dakar.
Czy podejście Peugeot do rajdu Dakar będzie równie ambitne jak w przypadku Pikes Peak?
W Pikes Peak udało się nam zwyciężyć dzięki połączeniu wyjątkowego kierowcy, doskonałego zespołu technicznego i świetnego samochodu. Wracamy na start w Dakarze z dużymi ambicjami. Chcemy stworzyć utalentowany zespół, posiadający wszystkie niezbędne umiejętności. Chcemy to zrobić już w przyszłym roku. Jest to strategia bardziej długoterminowa niż w przypadku Pikes Peak. Stawiamy na wieloletni udział w tym rajdzie. Wiemy, że jest to bardzo trudny rajd, ale już w pierwszym roku naszym celem będzie zwycięstwo.
Czy Dakar jest szczególnie ważny dla marki Peugeot?
Cieszymy się, że możemy znowu stanąć na starcie w Dakarze, bo jest to niezwykle popularny rajd na całym świecie. Jest bardzo znany nie tylko w Europie, ale również na tak ważnych rynkach jak Ameryka Południowa czy Chiny. Odbywa się w Ameryce Południowej, głównie w Argentynie, gdzie jesteśmy od dawna obecni i gdzie mamy mocną pozycję.
Dlaczego wybór padł na model 2008?
2008 to bardzo wizerunkowy model na wszystkich kontynentach. To najnowszy z naszych crossoverów, odnoszący sukcesy handlowe w Europie. W 2015 będzie wprowadzony do sprzedaży w Chinach i Ameryce Łacińskiej. Wybór 2008 DKR po prostu się narzucał.
Bilans osiągnięć zespołu Peugeot Sport na Dakarze jest imponujący. Czy jest to kapitał, na którym zespół będzie bazować podejmując to nowe wyzwanie?
Bruno Famin - W ciągu ostatnich dwudziestu pięciu lat na Dakarze zmieniło się wiele rzeczy. Nie zmienia to faktu, że samochód ciągle jest zbudowany w oparciu o te same zasady. Ciągle mamy do dyspozycji dane z poprzedniego okresu, które teraz jesteśmy w stanie znowu wykorzystać. No i przede wszystkim zdobyliśmy w tym czasie ogromne doświadczenie z zakresu projektowania samochodów rajdowych. Nawet, jeżeli koncepcja rajdów samochodowych i same rajdy uległy niewielkim zmianom, podejście do projektowania i know-how są dokładnie takie same. I właśnie my to know-how mamy.
W oparciu o jakie kryteria rekrutowaliście waszych kierowców rajdowych?
Po pierwsze chcę powiedzieć, że jesteśmy bardzo dumni z faktu, że nasz zespół może liczyć na dwa wielkie talenty rajdowe, jakimi są Carlos i Cyryl. Mają oni cechy, które się wzajemnie uzupełniają. Z jednej strony Carlos wnosi do ekipy wkład w postaci imponujących sukcesów i reputację doskonałego lidera. We wszystkich ekipach, w których się pojawiał, przyczyniał się do zwycięstw. Jego doświadczenie będzie dla całego zespołu wielkim atutem. Charakteryzuje go także nadzwyczajny entuzjazm i głód zwycięstw. Z drugiej strony mamy Cyryla, który także ma za sobą imponującą serię zwycięstw na motocyklu i który dopiero odkrywa świat wyścigów samochodowych. Widząc nić porozumienia, jaka od razu nawiązała się pomiędzy tymi dwoma kierowcami, jestem pewien, że bardzo szybko Cyryl stanie się groźnym zawodnikiem.
Jak zareagował zespół Peugeot Sport na decyzję o powrocie?
Reakcja członków zespołu Peugeot Sport była bardzo dobra. Już sama zapowiedź średnioterminowego programu sama w sobie stanowi doskonałą wiadomość dla zespołu, po ostatnich trudnych latach. Ponadto Dakar jest nieodłączną częścią historii marki Peugeot i wszyscy są bardzo dumni z możliwości ponownego wzięcia udziału w tym programie. Zresztą ciągle jeszcze mamy w zespole kilka osób, które miały okazję w przeszłości brać udział w tej przygodzie. Jedna z nich już teraz pracuje nad projektem.
Triumfator FIA Cross-Country Rally World Cup (2007)
Podwójny rajdowy mistrz świata (1990, 1992), 4-krotny wicemistrz świata
26 zwycięstw w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świattriumfator FIA Cross-Country Rally World Cup (2007) Podwójny rajdowy mistrz świata (1990, 1992), 4-krotny wicemistrz świata 26 zwycięstw w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata