Hiszpańska eliminacja Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Europy rozgrywana jest od 1964 r. Rajd Asturii nie zawsze jednak był rundą europejskiego czempionatu. W 2009 r. wrócił do kalendarza ERC po trzyletniej przerwie.
Rajd rozpoczyna się dzisiaj odcinkiem testowym i wieczorną ceremonią startu w centrum Oviedo - miasta pełnego zabytków wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Na liście zgłoszeniowej do rajdu widnieje 37 załóg (klasyfikacja międzynarodowa), siedem z nich rywalizuje o punkty w Mistrzostwach Europy.
Na załogi czeka w sumie 231,5 km oesowej rywalizacji. W piątek kierowcy przejadą 6 odcinków o łącznej długości 109 km. Kolejnego dnia będą się ścigać na pozostałych 122,5 km trasy podzielonych na 7 prób. Zawodnicy będą także mieli okazję odwiedzić Gijón - położone nad Zatoką Biskajską największe miasto regionu, gdzie zlokalizowano park serwisowy.
48. Rally Principe de Asturias jest to piątym startem w tegorocznym cyklu ERC dla załogi Orlen Team, Szymon Ruta i Sebastian Rozwadowski. Patronat medialny nad załogą sprawuje redakcja "Moto.pl". W Rajdowych samochodowych Mistrzostwach Europy nasz zespół jest aktualnie klasyfikowany na 6. pozycji.
Po raz pierwszy jedziemy rajd Asturii. Jesteśmy bardzo optymistycznie nastawieni co do tego startu. W poprzednim rajdzie, na Maderze jechaliśmy bardzo dobrze i płynnie. Przed awarią notowaliśmy czasy w ścisłej czołówce. Jesteśmy bardzo dobrze przygotowani do startu, mamy nadzieję, że tym razem nie będzie żadnych przygód z samochodem. Wierzymy, że walka o podium wśród kierowców klasyfikowanych w Mistrzostwach Europy jest w naszym zasięgu.
Poza Szymonem Rutą i Sebastianem Rozwadowskim z Orlen Team na trasę wyjadą: Maciej Oleksowicz pilotowany przez Andrzeja Obrębowskiego oraz Maciej Rzeźnik i Przemysław Mazur.
Za nami rekonesans przed rajdem. Odcinki są naprawdę piękne, ale także mocno specyficzne, szczególnie pierwszego dnia. Trasa jest bardzo wąska i jednocześnie bardzo szybka. Droga cały czas wije się, jest pełna delikatnych zakrętów, na których będziemy jechać z prędkościami rzędu 140-160 km/h, więc naprawdę łatwo tutaj o błąd. Drugiego dnia oesy są podobne do tych, jakie znamy z Włoch i Madery - trasa jest bardziej kręta. To, co się nie zmienia to nawierzchnia. Zarówno pierwszego, jak i drugiego dnia jest bardzo równa i bardzo przyczepna. Spodziewamy się, że lokalni zawodnicy będą bardzo szybcy, ale postaramy się nawiązać z nimi walkę. Tradycyjnie konkurencja w Mistrzostwach Europy jest bardzo silna. My oczywiście walczymy o podium.
Przed rajdem Maciej Oleksowicz zajmuje trzecie miejsce w klasyfikacji ERC.
1. Rossetti 185, 2. Betti 149, 3. Oleksowicz 108, 4. Tlustak 89, 5. Sołowow 76, 6. Ruta 57, 7. Iliew 46, 8. Travaglia 35, 9. Gioszew 28, Basso 28.
Iwona Petryla
ZOBACZ TAKŻE:
Orlen Team: Szymon Ruta i Sebastian Rozwadowski