Alfa Romeo w ETCC

W pierwszej części sportowej historii Alfa Romeo opisaliśmy początki i osiągnięcia Alfy Romeo w F1, Le Mans oraz rajdach samochodowych. Teraz zajmiemy się bogatą historią w ETCC
Alfa Romeo GTA 1300 Junior Alfa Romeo GTA 1300 Junior fot. Alfa Romeo

Alfa Romeo w ETCC | cz. I

W latach 60. Alfa Romeo rozpoczęła swoją przygodę z zawodami samochodów turystycznych. Pierwszym świetnie radzącym sobie w sprinterskich wyścigach autem był model 1600 GTA. Litera "A" w nazwie oznaczała "Alleggerita", czyli lekką. Za sprawą 1600 GTA i włoskiego kierowcy Andrea de Adamicha, Alfa zdobyła w 1966 i 1967 roku tytuł mistrzowski w kategorii kierowców i producentów w Dywizji 2 Mistrzostw Europy Samochodów Turystycznych. Tytuły te powtórzył dwa lata później Spartaco Dini.

Alfa Romeo GTA 1300 Juniorfot. Alfa Romeo

Alfa Romeo 1600 GTA powstała na bazie seryjnego modelu GT i napędzał ją silnik o mocy około 115 KM. Wersje wyścigowe osiągały nawet 164 KM. W przypadku samochodu o wadze 740 kg. oraz skróconym przełożeniom skrzyni biegów, Alfa zapewniała doskonałe osiągi.

W 1970 roku Holender Toine Hazemans wyjeździł tytuł mistrzowski za kierownicą Alfa Romeo 2000 GTAm tytuł wyścigowego Mistrza Europy. Miał on jednak do dyspozycji znacznie bardziej zaawansowany model Alfy, niż jego poprzednicy. Wersja 2000 GTAm była wyposażona w silnik o pojemności dwóch litrów i mocy nawet 240 KM. Auto było więc znacznie szybsze i mocniejsze, mimo zwiększenia regulaminowej minimalnej masy do 940 kg. GTAm okazały się także fantastyczną bronią do walki w utworzonych w 1966 roku wyścigów serii Trans-AM, w których kierowcy Alf zwyciężyli w pierwszej edycji i powtórzyli ten sukces cztery lata później.

Alfa Romeo 1750 GTAmFot. Afla Romeo

W palecie wyścigowych Alfa Romeo GTA była także wersja 1300 Junior z silnikiem o pojemności 1.3, który pozwalał na walkę w niższych klasach. Mała pojemność nie oznaczała jednak małej mocy. Początkowo 1300 Junior miały tylko 96 KM, ale w momencie, w którym Autodelta przygotowała wersję z tryskiem paliwa moc skoczyła do 165 KM.

Alfa Romeo 156 GTA Alfa Romeo 156 GTA fot. Alfa Romeo

Alfa Romeo w ETCC | cz. II

Kolejnym zwycięstwa włoskiej marki na arenie wyścigów aut turystycznych przyszły w latach 70. i 80. Wtedy na torach pojawiła się Alfetta GTV, która zdobyła dla Włochów dwa tytuły mistrzowskie w klasyfikacji producentów w 1971 i 1972 roku. Mimo braku tytuły indywidualnego dla kierowców prowadzących Alfy w latach 80., ten okres startów Włosi również mogą uznać za udany. Od 1982 roku przez cztery kolejne sezony Alfetty GTV6 z z 2,5-litrowym silnikiem V6 zdobyły tytuły mistrzowskie w klasyfikacji producentów.

W historii startów Alfy Romeo w ETCC kolejne sukcesy nadeszły dopiero w XXI wieku. Od 2003 roku Alfy rozpoczęły swoje rządy zarówno w klasyfikacji kierowców jak i producentów. Mistrzowski hat-trick zdobył Fabrizio Giovanardi za kierownicą wyścigowej wersji 156 D2, a następnie 156 GTA. W 2003 roku Giovanardiego na najwyższym stopniu podium zastąpił Gabriele Tarquini. Ostatnie wyścigowe Alfy Romeo w klasie samochodów turystycznych osiągały w specyfikacji D2, z silnika o pojemności 2-litrów, moc nawet 310 KM.

W 2005 roku ETCC przekształciło się w WTCC, czyli zyskało rangę mistrzostw świata. Zespół Autodelta wystawiał do wyścigów model 156 GTA do 2007 roku włącznie, ale bez większych sukcesów.

Alfa Romeo 156 GTA fot. Alfa Romeo

Alfa Romeo 156 GTA fot. Alfa Romeo

Więcej o:
Copyright © Agora SA