Motorsport | Najważniejsze wydarzenia w 2013 roku

Rajdy, wyścigi, off-road...sport samochodowy pełen jest ciekawych wydarzeń i emocji. Chcielibyśmy przypomnieć Wam najważniejsze z nich, które miały miejsce w tym mijającym, 2013 roku. Oto sportowe podsumowanie sezonu według Moto.pl
Adam Małysz rewelacją Dakaru Adam Małysz rewelacją Dakaru Fot. Jacek Bonecki (Sony)

Rajd Dakar

20 stycznia w Santiago de Chile odbył się uroczysty finał 35. Rajdu Dakar. W morderczym wyścigu, który trwał od 5 stycznia niepokonany po raz jedenasty w karierze okazał się Stephane Peterhansel. Najlepszym z Polaków był kierujący Toyote Hilux i pilotowany przez Rafała Martona - Adam Małysz. Polacy zajęli bardzo dobre 15 miejsce.

"Cieszę się bardzo z ukończenia Dakaru i z osiągniętego wyniku. Powoli dociera do mnie to, że jesteśmy na piętnastym miejscu na mecie. Dla mnie to jak zwycięstwo. Czy można porównywać ten wynik do sukcesów ze skoków? Może do tych z początkowego okresu kariery. Zacząłem skakać mając sześć lat. W wieku dziesięciu lat odnosiłem już sukcesy, choć na małym poziomie. W rajdach od razu trzeba było pójść z grubej rury. Na pewno sukces w Dakarze kosztował mnie dużo więcej wysiłku. Wczoraj mieliśmy sporo przygód. U góry na wydmach zawiesiliśmy się na kamieniach. Musieliśmy podnieść samochód, usunąć kamienie. Potem trochę pobłądziliśmy, złapaliśmy kapcia. Dzisiaj był ciężki dzień z bardzo krętym, ciasnym oesem. Startowaliśmy za kilkoma ciężarówkami. Wyprzedziliśmy ich tyle, ile się dało. Nie było za dużo miejsca na wyprzedzanie. Blokowało nas buggy. Ogólnie rajd był bardzo ciężki, trochę inny niż w zeszłym roku, ale na pewno bardzo trudny. Te przerwane odcinki okazały się wyjątkowo ciężkie. Bardzo pomógł mi samochód. Przed rajdem przejechałem Toyotą tylko niecałe 150 kilometrów, ale po dwóch - trzech oesach zacząłem już fajnie czuć auto. Bardzo szybko się w nim zaaklimatyzowałem. Toyota nie sprawiała żadnych kłopotów technicznych. W dużym stopniu przyczyniła się do naszego wyniku. Teraz wszyscy pytają mnie o plany, ale najpierw muszę ochłonąć po Dakarze. Tak na świeżo ciężko jest cokolwiek powiedzieć o przyszłości. Plany będziemy snuć później".- powiedział Adam Małysz

W klasyfikacji samochodów na 36. miejscu dotarli Piotr Beaupre i Jacek Lisicki, a na 71. sklasyfikowano Dariusza Żyłę i Pierra Calmona. Najlepszy wśród Polaków okazał się Rafał Sonik. Jadącym Yamahą 700 Raptor lider polskiego zespołu zajął 3. miejsce w klasyfikacji quadów. Tym samym powtórzył on swój najlepszy wynik z 2009 roku.

Rafał Sonik

 

Klasyfikacja Rajdu Dakar 2013:

1. Stephane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (F) Mini All4 Racing 30:32.39
2. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZA/D) Toyota Hilux +42.22
3. Leonid Nowickij/Konstantin Żilcow (RUS) Mini All4 Racing +1:28.22
4. Nani Roma/Michel Perin (E/F) Mini All4 Racing +1:36.43
5. Orlando Terranova/Paulo Fiuza (RA/P) BMW X3 CC +1:49.10
6. Carlos Sousa/Miguel Ramalho (P) Great Wall Haval +2:38.16
7. Ronan Chabot/Gilles Pillot (F) SMG Original +3:18.05
8. Guerlain Chicherit/Jean-Pierre Garcin (F) Buggy SMG +3:27.44
9. Pascal Thomasse/Pascal Larroque (F) Buggy MD Optimus +4:35.32
10. Lucio Alvarez/Bernardo Graue (RA) Toyota Hilux +4:45.48
...
15. Adam Małysz/Rafał Marton (PL) Toyota Hilux +6:06.02
36. Piotr Beaupre/Jacek Lisicki (PL) BMW X5 CC +17:52.37
71. Dariusz Żyła/Pierre Calmon (PL/F) Mitsubishi Pajero +35:45.47

Quady

1. Marcos Patronelli (RA) Yamaha 700 Raptor 49:42.42
2. Ignacio Casale (RCH) Yamaha 700 Raptor +1:50.35
3. Rafał Sonik (PL) Yamaha 700 Raptor +3:16.49
4. Lucas Bonetto (RA) Honda TRX 700 +3:40.10
5. Sebastian Palma (RCH) Can-Am Renegade 800 +4:35.57
6. Sebastian Husseini (UAE) Honda TRX 700 +5:40.03
7. Paul Smith (AUS) Honda TRX 700 +5:46.09
8. Ignacio Flores Seminario (PE) Yamaha 700 Raptor +6:09.27
9. Claudio Clavigliasso (RA) Can-Am Renegade 800 +6:19.41
10. Luciano Gagliardi (RA) Yamaha 700 Raptor +6:29.36
...
13. Łukasz Łaskawiec (PL) Yamaha 700 Raptor +8:35.31

Motocykle

1. Cyril Despres (F) KTM 450 43:24.22
2. Ruben Faria (P) KTM 450 +10.43
3. Francisco Lopez (RCH) KTM 450 +18.48
4. Ivan Jakes (SK) KTM 450 +23.54
5. Juan Pedrero (E) KTM 450 +55.29
6. Olivier Pain (F) Yamaha YZ 450F +1:06.30
7. Helder Rodrigues (P) Honda CRF 450 +1:11.22
8. Javier Pizzolito (RA) Honda CRF 450 +1:26.07
9. Frans Verhoeven (NL) Yamaha YZ 450F +1:26.35
10. Paulo Goncalves (P) Husqvarna TE 450 RR +1:28.20
11. Kuba Przygoński (PL) KTM 450 +1:33.59
...
22. Jacek Czachor (PL) KTM 450 +4:29.28
80. Marek Dąbrowski (PL) KTM 450 +13:51.04

Kubica Kubica fot. Citroen Racing

Robert Kubica wybiera rajdy

14 marca odbyła się w Warszawie konferencja prasowa, na której Robert Kubica ogłosił swoje plany powrotu po ciężkim wypadku do sportu i startów w 2013 roku. Kubica wspierany przez Lotos i zespół Citroena oświadczył, że razem z Maćkiem Baranem zasiądą w Citroenie DS3 RRC i razem wystartują w eliminacjach zaliczanych do Rajdowych Mistrzostw Europy (w tym Rajdzie Polski) i rajdach najważniejszego cyklu - Rajdowych Mistrzostw Świata w kategorii WRC2. Jak się później okazało była to świetna decyzja...

Rajd Finlandii Rajd Finlandii fot. Rajdowyserwis.pl

Robert Kubica Mistrzem Świata

Siódma i ostatnia runda WRC2 z programu Roberta Kubicy - Rajd Hiszpanii, miała być dla Polaka dużym wyzwaniem, ponieważ miał on szansę zdobyć tutaj niespodziewany na początku roku tytuł, w przypadku finiszu na podium. Mając na koncie cztery zwycięstwa w sezonie 2013 (w Grecji, Sardynii, Niemczech i Francji), kierowca Citroëna DS3 RRC był zdeterminowany, aby walczyć do końca, jednocześnie gromadząc jak najwięcej doświadczenia, podczas jedynego rajdu o mieszanej nawierzchni w tegorocznych mistrzostwach. Po zdobyciu 144, ze 150-ciu możliwych do zdobycia punktów, Robert Kubica został pierwszym w historii Polakiem z tytułem Mistrza Świata w kategorii WRC2.

"Być może pomyślicie, że wynik ten było łatwo uzyskać, ale mogę was zapewnić, że trudno było od początku do końca! Kiedy zacząłem sezon w Portugalii, to był mój pierwszy rajd na szutrze i musiałem znaleźć odpowiedzi na setki pytań jakie sobie zadawałem. Później każdy rajd był całkowicie odmienny od tych, które były wcześniej, włączając również te na asfalcie. Chciałbym podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do tego sukcesu - Citroën Racing, PH Sport i firmie Lotos, bez których nie byłoby mnie tu dzisiaj."

Robert Kubica / Maciej Baran Citroen Racingfot. Citroen

24h Le Mans 24h Le Mans Fot. Audi Sport

Audi wygrywa 24h Le Mans

To była bardzo trudna edycja legendarnego wyścigu 24 Heuers du Mans. Zaczęło się od bardzo pechowego wypadku Allana Simonsena, który w wyniku odniesionych obrażeń zmarł w szpitalu. Takie zdarzenie nigdy nie wpływa na dobrą atmosferę ale mam wrażenie, że idea sportu motorowego wygrała i to w dużej części dzięki decyzji rodziny zmarłego kierowcy, którzy poprosili zespół Aston Martin Racing, żeby nie wycofywał się z wyścigu.


34-letni Allan Simonsen to pierwsza ofiara śmiertelna w wyścigu 24h Le Mans od 1986 roku

Na najwyższym stopniu podium znalazł się zespół Audi Sport Team Joest w składzie Tom Kistensen (rekordzista wyścigu 24h Le Mans, który zwyciężył po raz 9-ty), Luic Duval, Allan McNish. Drugie miejsce wywalczyła załoga Toyoty w składzie Anthony Davidson, Sebastien Buemi i Stephane Sarrazin. Na najniższym stopniu podium stanęła ekipa prowadząca Audi R18 e-tron quattro z numerem 3 czyli: Lucas Di Grassi, Marc Gene, Oliver Jarvis. Wszystkie trzy zespoły zajęły także kolejne miejsca w klasie LMP1.

W klasie LMP2 zwyciężyli Bertrand Baguette, Ricardo Gonzalez i Martin Plowman w Morgan Nissan. Drugie miejsce zajęli Oliver Pla, David Heinemeier i Alex Brundle w bliźniaczym Morganie a trzecie miejsce przypadło Johnowi Martinowi, Mike?owi Coonway?owi i Romanovi Rusinovi w Orece 03 Nissan.

W klasach GTE Pro i GTE Am zwyciężyły załogi Porsche 911 GT3 RSR. W GTE Pro dublet ustrzliły fabryczne Porsche. Pierwsze miejsce przypadło załodze w składzie Marc Lieb, Richard Lietz i Romain Dumas. Tuż za Porsche z numerem 92 wjechało bliźniacze auto kierowane w trakcie wyścigu przez Joerga Bergmeistera, Patricka Pilet i Timo Bernharda. Trzecie miejsce udało się zdobyć kolegom zmarłego Allana Simonsena z zespołu Aston Martin Racing w składzie: Peter Dumbreck, Stefan Mucke, Daren Turner.

W GTE Am najszybsi okazali się Jean-Karl Varney, Christopher Bourret i Raymond Narac. Za nimi do mety dojechały dwie załogi zespołu AF Corse w Ferrari 458 Italia: Lorenzo Case, Piergiuseppe Perazzini i Darryl O?Young oraz Jack Gerber, Matt Griffin i Marco Cioci.

Jeżeli chcielibyście dowiedzieć się więcej na temat wyścigu 24h Le Mans i tegorocznej edycji to zapraszamy do lektury jedynej 24-godzinnej pisemnej relacji na żywo w języku polskim, jaką przeprowadziliśmy dla Was w trakcie wyścigu na Moto.pl - RELACJA LIVE 24h Le Mans 2013

Czwarty tytuł Vettela w F1

Sebastian Vettel wygrywając pod koniec października Grand Prix Indii zdobył swój czwarty z rzędu tytuł indywidualnego mistrza świata Formuły 1. Vettel przypieczętował swoją dominację  wygrywając indyjskie Grand Prix po raz trzeci i utrzymując status jedynego kierowcy, który zwyciężył w zawodach F1 na torze położonym niedaleko Delhi. Niemiec mógł się również cieszyć z faktu, że został najmłodszym czterokrotnym mistrzem świata, mając zaledwie 26 lat i 116 dni. Dominacja Vettela i zespołu Red Bull Racing, który przy okazji czwarty raz z rzędu zdobył tytuł wśród konstruktorów, była niepodważalna.

fot. Red Bull Racing

Sebastien Ogier i Julien Ingrassia Rajdowymi Mistrzami Świata Sebastien Ogier i Julien Ingrassia Rajdowymi Mistrzami Świata fot. Volkswagen

Volkswagen i Ogier deklasują w WRC

Rajd Alzacji 2013 stanie się symbolem zmiany pokoleniowej w światowych rajdach. Właśnie tu, w swoich rodzinnych stronach karierę kończy dotychczasowy, wieloletni dominator cyklu WRC - Seabstien Loeb, a jego imiennik Ogier otwiera nowy, wspaniały rozdział w swojej karierze, jakim jest tytuł mistrza świata FIA WRC.

W debiutanckim sezonie Polo R WRC, Francuzi wygrali dotychczas sześć z dziesięciu rajdów i po zakończeniu pierwszego odcinka specjalnego Rajdu Francji przed Parlamentem Europejskim w Strassburgu zapewnili już sobie pierwsze miejsca w klasyfikacji generalnej. Nowych mistrzów poznaliśmy podczas odcinka power stage, w którym przyznawane są dodatkowe punkty dla pierwszych trzech załóg. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia ukończyli ten wyjątkowy odcinek na trzeciej pozycji, a ich już jedyni rywale Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul zajęli drugą lokatę - takie rezultaty oznaczały tytuł dla ekipy Volkswagen Motorsport.

Zapraszamy Was do lektury wywiadu, który przeprowadziliśmy z Sebastienem Ogier po zdobyciu tytułu mistrzowskiego. WYWIAD

Sebastien Ogier i Julien Ingrassia Rajdowymi Mistrzami Światafot. Volkswagen

Kajto wygrywa Rajd Polski i zdobywa czwarty tytuł

Tylko dwóch Polaków w historii cztery razy z rzędu zdobyło tytuł Mistrza Polski w klasyfikacji generalnej - ponad 20 lat temu był to Marian Bublewicz, a w tym roku dokonał tego Kajetan Kajetanowicz z Jarkiem Baranem. Załoga LOTOS Rally Team wygrała wszystkie rundy LOTOS RSMP, a pierwszym miejscem w Rajdzie Polski ostatecznie przypieczętowali doskonałe tempo w trakcie całego sezonu 2013. Trzecie na przestrzeni czterech lat zwycięstwo w Rajdzie Polski to historyczne osiągnięcie i jednocześnie pierwszy z czterech tytułów Kajetana wywalczony na polskiej ziemi. Kajetan jest także jednym z pięciu kierowców, który w dotychczasowych 70 edycjach wygrał Rajd Polski trzy i więcej razy. Tylko Kajetanowicz z Baranem powtórzyli swój sukces tutaj, odkąd Rajd Polski gości w Mikołajkach. Na mecie odebrali ogromną liczbę pucharów. Jednak największą euforię wzbudził moment, gdy Kajetan otrzymał najbardziej prestiżową nagrodę tego rajdu - Colin McRae Flat Out Trophy. Z rąk Jean Pierre Nicolasa, przedstawiciela promotora Mistrzostw Europy, Kajto odebrał niezwykłe wyróżnienie dla kierowcy, którego jazda została uznana za najbardziej spektakularną spośród całej stawki zawodników Mistrzostw Europy.

"Na pewno to jeden z najpiękniejszych i najbardziej ekscytujących dni w moim życiu. Dziękuję wszystkim z ekipy LOTOS Rally Team, naszym wiernym Partnerom i kibicom! Praca nas wszystkich i wsparcie przyjaciół złożyły się na coś, co możemy już dzisiaj świętować. Marzenia, na jakie postawiłem kilkanaście lat temu, po raz kolejny się spełniają. Trudno opisać jakie myśli krążą w głowie w momencie, gdy rzeczywistość potwierdza mi, że plan na ten sezon i kierunek obrany w życiu są właściwe. Gdy widzę swój zespół szczęśliwy i dumny, spełnienie w oczach kibiców, jestem naprawdę wzruszony. To niewiarygodne uczucie! Dziękuję Wam wszystkim." - powiedział na mecie Kajto.

fot. Piotr Sielicki

Sebastien Loeb Sebastien Loeb fot. Citroen

Mistrz odchodzi i bije rekordy

O odejściu Loeba po niepełnym sezonie 2013 wiedzieliśmy już na przełomie roku, ale fakt, że to nastąpiło jest na pewno godny odnotowania. Sébastien Loeb ma na swoim koncie 78 zwycięstw, 116 zajętych miejsc na podium, 900 najlepszych czasów na odcinkach specjalnych, 1619 zdobytych punktów i zaledwie 21 nieukończonych rajdów. Do tego oczywiście 9 tytułów Rajdowego Mistrza Świata, które zdobył razem ze swoim pilotem Danielem Eleną.

Sebastien Loebfot. Citroen

Koniec kariery Loeba w WRC nie oznacza jednak końca jego przygody z motorsportem. Już w tym roku pobił on kolejny rekord. Loeb, który przez kilka miesięcy z ekipą Peugeot Sport przygotowywał się do wyścigu Pikes Peak, w pierwszym przejeździe pobił rekord trasy i wygrał tegoroczne zawody. Francuz, który zasiadł w przygotowanym specjalnie do tego wyjątkowego wyścigu Peugeot 208 T16 Pikes Peak uzyskał czas 8:13.878. Całą trasę, liczącą niespełna 20 kilometrów, przejechał ze średnią prędkością 145 km/h. Tym samym najbardziej utytułowany kierowca WRC poprawił rekord o ponad półtorej minuty. Zwycięzca 91 edycji ?wyścigu do chmur? pokonał o 48 sekund Rhys Millena w Hyundaiu PM850T i o prawie półtorej minuty Jean-Philippe Dayraut w MINI.

Pikes Peak International Hill ClimbPikes Peak International Hill Climb

fot. racecam.de fot. racecam.de fot. racecam.de

Sean Edwards ginie w wypadku

Motorsport pełen jest radosnych informacji o zwycięstwach i rekordach oraz tych, których nie chcemy nigdy usłyszeć. Niestety taka właśnie wiadomość napłynęła w październiku tego roku z Australii. W wypadku, podczas prywatnych testów,  zginął Sean Edwards - ówczesny lider klasyfikacji Porsche Supercup. Do wypadku doszło na torze Queensland Raceway. Prowadzone przez 20-letniego australijskiego kierowcę, którym jechał także Edwards, wypadło z toru i zapaliło się po uderzeniu w bandę. Brytyjczyk zginął na miejscu.

fot. racecam.defot. racecam.de

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.