Założyciele Škody Vaclav Laurin i Vaclav Klement rozpoczęli swoją przygodę ze sportami motorowymi. Rajdowe życie firmy zainaugurował wyścig Klementa w Paryżu. Kiedy o 3 nad ranem dojechał na metę w Berlinie, opony były zupełnie zdarte. Na miejscu nie zastał ani jednego sędziego, bo nikt nie spodziewał się tak wcześnie żadnych zawodników. Potwierdził więc czas przyjazdu u strażnika i poszedł spać. Rano wszyscy uznali go za zwycięzcę, za wyjątkiem sędziów, którzy przyznali zwycięstwo Francuzowi, który przyjechał w czasie, kiedy jurorzy zdążyli już objąć swoje stanowiska.
Po kilku latach Firma "dwa kółka" postanowiła zamienić "na cztery" i tak w roku 1908 do teamu dołączył Otto Hieronimus, który znakomicie poprowadził L&K FC do zwycięstwa w swojej klasie, w Rajdzie Sankt Petersburg - Moskwa. Nie lada zaskoczeniem było ukończenie przez niego wyścigu na piątej pozycji w klasyfikacji generalnej.
Klement w roku 1911, wyraził zgodę na zbudowanie samochodu typowo rajdowego - Škodę FCR zaprojektował sam Otto Hieronimus. Dwa z trzech aut zostały zbudowane i wyposażone w czterocylindrowe silniki o pojemności 5000ccm. Od pierwszego szkicu do startu na linii produkcyjnej minęły zaledwie trzy miesiące. Pośpiech spowodowany był chęcią wystawienia FCR w wyścigu w Gaillon.
fot. Skoda
fot. Skoda
1101 Sport był pierwszym powojennym czeskim samochodem wyścigowym. Škoda przygotowała go w 1950 roku specjalnie na legendarny 24-godzinny wyścig na francuskim torze Le Mans. Auto dysponowało wolnossącym silnikiem o pojemności 1221 cm3. Po przejechaniu 120 okrążeń Václav Bobek i Jaroslav Netušil z powodu awarii niestety musieli się wycofać z wyścigu, ale sam udział zespołu z Czech w słynnym Le Mans był godny zainteresowania mediów i wyścigowego środowiska.
fot. Skoda
Siedem lat później na tory wyścigowe wyjechał, trzeba przyznać pięknie wyglądający model 1101 OHC (Typ 968). Auto także dysponowało silnikiem o pojemności 1100 cm3, ale otrzymał on nową głowicę z dwoma wałkami rozrządu i podwójnym gaźnikiem Jikov. Przy bardzo niskiej masie wynoszącej około 550 kg, Škoda 1101 OHC mogła rozpędzić się nawet do 226 km/h. W sezonie wyścigowym 1958, Škoda 1100 wygrała prawie wszystkie wyścigi, za wyjątkiem jednego w Budapeszcie.
fot. Skoda
Po okresie, w którym Škody brała udział w wyścigach przyszedł czas na powrót do rajdów. Octavia TS 1200 stała się prawdziwym hitem eksportowym jako samochód seryjny i bardzo groźną sportową bronią tak w rękach kierowców fabrycznych jak i zagranicznych zawodników. Swój bojowy chrzest, w barwach teamu fabrycznego, przeszła na odcinkach Rajdu Monte Carlo 1962, więc jeszcze przed oficjalną premierą rynkową. Wzrost mocy z seryjnych 44 do 53KM wg normy DIN pozwalał na osiągnięcie prędkości 80km/h w wówczas zupełnie atrakcyjnym czasie 15 sekund.
Idąc dalej, przenosimy się do roku 1964, kiedy to zaprezentowano efekt niemal dziesięcioletniej pracy czechosłowackiej fabryki - Škodę 1000 MB. Produkcję tego modelu rozpoczęto w Mladá Boleslav, a z okazji tysięcznej rocznicy lokacji miasta do nazwy nowego modelu Škody dodano inicjały MB (Mlada Boleslav). Škoda 1000 MB, kierowana przez Vaclava Bobka, cieszyła zwycięstwami w 1970 roku, podczas Europejskich Mistrzostw Samochodów Turystycznych organizowanych przed FIA.
fot. Skoda
W 1969 roku, w fabryce, w Mladá Boleslav wybuchł niszczycielski pożar. Ogień strawił jedną z części zakładów. Pomimo tego, Škoda, w tym samym roku, ruszyła z produkcją modelu 100/110. Ten model Škody stał się modelem bazowym dla kilku prototypów i pojazdów niskoseryjnych, między innymi dla Škody 110 Super Sport, znanej później, jako Wampir z Feratu.
W roku 1974 konstruktorzy Škody stworzyli trzy prototypy: jeden model 180 RS i dwa 200 RS. Jednak prace nad prototypami zarzucono, gdyż Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) wykreśliła z udziału w rajdach grupy samochodów, do których obie Škody należały.Czechosłowaccy projektanci skupili się, więc na nowym modelu - 130 RS. Škoda 130 RS posiadała wzmocnioną konstrukcję tylnosilnikową modelu 110 R, do której dla zmniejszenia ciężaru auta mocowano elementy wykonane z laminatu. W 1977 roku Škoda uzyskała homologację rajdową FIA i wystawiła trzy swoje załogi w Rajdzie Monte Carlo. Jeden pojazd nie ukończył wyścigu, pozostałe zdeklasowały konkurentów zajmując dwa pierwsze miejsca w swojej klasie (A2 do 1300 cm³) i odpowiednio 12. i 15. w klasyfikacji generalnej. Rok później załoga fabryczna Škody wygrała swoją grupę w Rajdzie Acropolis, plasując się na 9 pozycji w klasyfikacji generalnej. W 1980 roku Škoda zdobyła tytuł wicemistrza, a rok później mistrza Europy na torach w kategorii zespołowej. Skoda 130 RS to największa rajdowa i wyścigowa legenda Skoda Motorsport.
fot. Skoda
Lata dziewięćdziesiąte owocują kolejnymi sukcesami Škody! Świetny team Triner - Klima, w roku 1994 odniósł zwycięstwo Škodą Favorit w swojej klasie w Rajdzie Wielkiej Brytanii ? jednym z najstarszych i najbardziej renomowanych rajdów samochodowych na świecie. W Rajdzie Monte Carlo w roku 1994, team Sibera - Gross, wzorem Trinera i Klimy, wygrał Škodą Favorit w swojej klasie. Zaowocowało to później zwycięstwem w tej kategorii w końcowej klasyfikacji Mistrzostw Świata.
fot. Skoda
Felicia Kit Car była pierwszym tak zaawansowanym samochodem sportowym Škody od wielu lat. Zadebiutowała w Rajdzie Szwecji w 1995 roku. Nie był to jednak zbyt udany sezon. Wiele kłopotów tzw. wieku dziecięcego wielokrotnie nie pozwoliło dotrzeć załogom do mety. W 1996 roku postanowiono zmienić silnik z 1.5 na 1.6 8V pochodzące z grupy VW. Generował on moc około 170 KM i znacząco przyczynił się do zdobycia przez zespół Škody 3 miejsca w Rajdowych Mistrzostwach Świata w klasie F2. W 1997 roku podczas Rajdu Finlandii Felicia została zastąpiona przez Octavię Kit Car. Auto było nieco większe, ale posiadało już bardzo mocny silnik 2.0 o mocy od 250 - 270 KM. Samochód nie odznaczył się w historii większymi sukcesami. Stało się tak dlatego, że zespół na bazie Octavii przygotowywał wersję WRC, dla której Kit Car był tylko preludium.
W 1999 roku, na rajdowych trasach debiutuje Škoda Octavia WRC. Kierowcą fabrycznym jest m. in. Armin Schwarz, który podczas Rajdu Portugalii ustanawia nieoficjalny rekord w... skokach rajdowym samochodem - ponad 70 metrów na słynnej "hopie" w portugalskim Fafe. Możliwości Octavii WRC w pełni wykorzystał fabryczny kierowca Bruno Tiry. Zdobył on między innymi 4. miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Wielkiej Brytanii. Połowa roku 2000 była dla Octavii WRC czasem lekkich modyfikacji - wyposażono ją w jeszcze mocniejszy silnik oraz zmniejszono wagę nadwozia. Poprawiona została także aerodynamika spojlerów. Mimo sporej niezawodności, Octavia WRC nie liczyła się w pełni w walce o mistrzowskie tytuły z Fordem, Subaru czy Mitsubishi.
fot. Skoda
Nowy rozdział na kartach historii Škoda Motorsport rozpoczęła Fabia WRC. Została zbudowana na podstawie modelu Fabia RS i przygotowana do startów w sezonie 2005. W tym właśnie roku Fabia WRC zastąpiła Octavię WRC w fabrycznym zespole Škoda Motorsport. Podobnie jak Octavia dysponowała silnikiem 2.0, który przy współpracy z turbosprężarką Garett, generował 300 KM i 600 Nm momentu obr. Cała moc przekazywana był na drogę poprzez sekwencyjną skrzynię biegów i napęd na cztery koła. Za kierownicą Fabii WRC startowali między innymi takie rajdowe gwiazdy jak Colin McRae czy Didier Auriol.
fot. Skoda
Trzy lata przerwy w startach. Rok ciężkich przygotowań. Rok testów. Taki był początek projektu Fabia Super 2000, którym Škoda Motorsport kontynuuje swą udaną, ponad stuletnią tradycję rywalizacji sportowej. Rajdowy debiut samochodu Fabia S2000, miał miejsce w roku 2008. Wówczas nowy rajdowy model Škody, po raz pierwszy wziął udział w imprezie sportowej - rajdzie Barum Zlin. Pojazd został stworzony zgodnie z najnowszymi obowiązującymi standardami FIA, dotyczącymi samochodów klasy Super 2000. Samochód wyposażono w czterocylindrowy dwulitrowy silnik benzynowy o mocy ok. 260 KM i sekwencyjna skrzynia biegów. Škoda Motorsport zaprezentowała swój całkiem nowy pojazd na Rajdzie Monte Carlo w styczniu 2009 roku. Samochód wywołał prawdziwe poruszenie w całym środowisku rajdowym i zaskarbił sobie natychmiastowe uznanie. Podczas całej serii IRC (Intercontinental Rally Challenge) zespół świętował wiele sukcesów. Duety Hänninen - Markkula i Kopecký - Starý nadal za sprawą unowocześnionej wersji Skody Fabii S2000 święcą tryumfy na rajdowych trasach Rajdowych Mistrzostw Europy.
fot. Skoda