Obrona tytułu mistrzowskiego udała się zwycięzcom z Australii Sébastienowi Ogierowi/Julienowi Ingrassii (F/F) razem z Jari-Matti Latvalą/Miikka Anttilą (FIN/FIN), którzy zajęli drugie miejsce, we wprost rekordowym tempie. Od 25 lat żadna seria rajdowych MŚ nie została rozstrzygnięta na tak długo przed końcem sezonu, jak w tym roku. Doskonały rezultat zespołu uzupełnili Andreas Mikkelsen/Ola Floene (N/N) w kolejnym Polo R WRC, kończąc rajd na trzeciej pozycji. Trzy zespoły Volkswagena zajmują również trzy pierwsze pozycje w klasyfikacji generalnej kierowców i pilotów. Ogier/Ingrassia i Latvala/Anttila będą w trzech najbliższych rajdach walczyć ze sobą o tytuł mistrzowski.
Pierwsze potrójne zwycięstwo Polo R WRC na antypodach
Potrójne zwycięstwo Volkswagena w Rajdzie Australii było pierwszym takim sukcesem w historii startów zespołu w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia wywalczyli 19 zwycięstwo w Polo R WRC w jego dwudziestym trzecim starcie. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila dorzucili do konta sukcesów 315-konnego World Rally Car z Wolfsburga trzydzieste piąte, a Andreas Mikkelsen/Ola Floene - trzydzieste szóste miejsce na podium od debiutu w Rajdzie Monte Carlo w 2013 roku.
Droga to tego historycznego sukcesu w żadnym wypadku nie była łatwa. Rajd Australii z trudnymi technicznie, krętymi odcinkami w lasach stanu Nowa Południowa Walia z jednej strony i odcinkami w otwartym terenie, pokonywanymi z dużą prędkością z drugiej strony, stanowi wielkie wyzwanie dla ludzi i sprzętu. Nieustannie zmieniający się rodzaj nawierzchni - od szorstkiego grubego żwiru po gładką glinę oraz ciągłe zmiany światła i cienia utrudniały pracę kierowcom i pilotom. Na 20 odcinkach specjalnych rajdowe samochody pokonały 302,26 km. Najdłuższym i najbardziej charakterystycznym odcinkiem był "Nambucca" na maratońskim dystansie 48,92 km, przebiegający przez lasy z ostrymi podjazdami, farmy i wąskie drewniane mosty.
Udana obrona tytułu w doskonałym tempie
Tylko raz w historii Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) zdarzyło się, aby któryś z producentów zapewnił sobie zwycięstwo wcześniej, niż Volkswagen w 2014 roku, czyli po zaledwie trzech czwartych sezonu. Po dziewięciu wygranych rajdach na dziesięć możliwych, z tego sześciu z dwoma zespołami na pierwszych dwóch miejscach, zwycięstwo Volkswagena w kategorii producentów jest już pewne. Już w 2013 roku Ogier i Latvala zdobyli tytuł dla producenta z Wolfsburga, i to z największą przewagą w historii Rajdowych MŚ (145 punktów). Przed pozostałymi rajdami w sezonie - we Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, aktualna przewaga Volkswagena wynosi 194 punkty.
Wewnętrzny pojedynek Volkswagena w kategorii kierowców i pilotów
Już przed Rajdem Australii było pewne, że o tytuł rajdowego mistrza świata w kategorii kierowców walczyć będzie między sobą trzech kierowców Volkswagena: Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala i Andreas Mikkelsen. Po dziesiątym rajdzie na antypodach w rywalizacji pozostało ich tylko dwóch. Mimo że Andreas Mikkelsen wyraźnie zwiększył swoją przewagę nad czwartym w tabeli kierowcą, nie ma już żadnych szans, by zostać mistrzem świata. Zatem rywalizacja, jaką od lat toczy Sébastien Ogier z Jari-Matti Latvalą, stała się też rywalizacją o tegoroczny tytuł mistrzowski. Już trzy razy pojedynki tych kierowców znalazły się w pierwszej dziesiątce najmniejszych różnic czasowych w historii WRC. W 2011 roku w Jordanii Ogier wyprzedził Latvalę o 0,2 sekundy. W 2010 roku w Nowej Zelandii Latvala był lepszy od Ogiera o 2,4 sekundy. Najmniejsza różnica od czasów startów obu kierowców w barwach Volkswagena to wynik z tegorocznego Rajdu Finlandii, gdy Latvala był lepszy od Ogiera o 3,6 sekundy. W Australii różnica między mistrzem a jego rywalem wyniosła tylko 6,8 sekundy.
Dwa razy dodatkowe punkty w Power Stage: Latvala przed Ogierem
Wygranym Power Stage, za który przyznawane są dodatkowe punkty dla trzech najszybszych kierowców, Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila zapewnili sobie trzy punkty w kategorii kierowców i pilotów. Miejsce drugie i dwa punkty wywalczyli ich koledzy z zespołu Sébestien Ogier/Julien Ingrassia. W ciągu dwóch lat startów w MŚ, na 22 rozegrane Power Stage, duety Volkswagena zajęły 16 razy pierwsze miejsca i łącznie 39 razy zdobyły dodatkowe punkty.
Liczby i fakty dotyczące Rajdu Australii
20 odcinków specjalnych, 17 najlepszych czasów - w Rajdzie Australii Volkswagen dodał do bilansu Polo R WRC nowe sukcesy. Od pierwszego startu niemieckich World Rally Cars w Rajdzie Monte Carlo 2013, Volkswagen zapisał na swoim koncie 297 z możliwych 428 najlepszych czasów na odcinkach specjalnych, 679 razy samochody z Wolfsburga należały do trzech najszybszych aut. W samym tylko Rajdzie Australii kierowcy Volkswagena 42 razy na 20 odcinków specjalnych znaleźli się w pierwszej trójce.
Wypowiedzi po zakończeniu Rajdu Australii
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
Jost Capito, Dyrektor Volkswagen Motorsport
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Australii - wyniki końcowe
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 2:53.18,0 godz.
02. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 6,8 s
03. Andreas Mikkelsen/Ola Floene (N/N), Volkswagen + 1.18,0 min
04. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 1.44,0 min
05. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Ford + 1.53,6 min
06. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 2.56,2 min
07. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 4.28,2 min
08. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 5.10,0 min
09. Robert Kubica/Maciej Szczepaniak (PL/PL), Ford + 6.39,8 min
10. Chris Atkinson/Stephane Prevot (AUS/B), Hyundai + 9.29,4 min
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Australii - wyniki Power Stage
01. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen 5.20,7 min
02. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen + 1,2 s
03. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 3,8 s
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja
Kategoria kierowców
01. Sébastien Ogier, 214 punktów;
02. Jari-Matti Latvala, 164;
03. Andreas Mikkelsen, 125;
04. Mikko Hirvonen, 83;
05. Thierry Neuville, 79;
06. Mads Ostberg, 74;
07. Kris Meeke, 67;
08. Elfyn Evans, 61;
09. Martin Prokop, 37;
10. Henning Solberg, 26;
11. Juho Hänninen, 20;
12. Bryan Bouffier, 18;
13. Dani Sordo, 18;
14. Hayden Paddon, 16;
15. Robert Kubica, 14;
16. Ott Tänak, 11;
17. Benito Guerra, 8;
18. Chris Atkinson, 7;
19. Pontus Tidemand, 6;
20. Jaroslav Melichárek, 4;
21. Dennis Kuipers, 4;
22. Nasser Al-Attiyah, 3;
23. Lorenzo Bertelli, 2;
24. Matteo Gamba, 2;
25. Craig Breen, 2;
26. Yuriy Protasov, 2;
27. Jari Ketomaa, 1;
28. Karl Kruuda, 1;
29. Khalid Al-Qassimi, 1;
30. Julien Maurin, 0
Kategoria producentów
1. Volkswagen Motorsport; 348 punktów;
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 154;
3. M-Sport, 146;
4. Hyundai Motorsport, 141;
5. Volkswagen Motorsport II, 109;
6. Jipocar Czech National Team, 40;
7. RK M-Sport WRT, 25;
8. Hyundai Motorsport N, 22