Przemysław Mazur - wywiad

Na moment przed startem Rajdu Estonii Przemysław Mazur, pilot Macieja Rzeźnika opowiada o tegorocznej rywalizacji na rajdowych trasach i zdradza najbliższe plany załogi

Po trzech rajdach jesteście wiceliderami punktacji RSMP 2012. Gdzie kryje się klucz do tak znaczącej poprawy Waszej skuteczności?

Przemysław Mazur : - Faktycznie drugie miejsce w klasyfikacji RSMP 2012 zawdzięczamy równej i niemal bezbłędnej jeździe w trzech, dotychczas rozegranych rajdach. Skuteczność w dojeżdżaniu do mety na przyzwoitych miejscach zaowocowała, że do tej pory, jedynie Kajetan Kajetanowicz z Jarkiem Baranem zdobyli więcej punktów. W naszym przypadku sukces, jakim jest bycie na pozycji wicelidera mistrzostw jest zasługą, ciężkiej pracy całego zespołu, ilości startów treningowych a także co oczywiste, startów zagranicznych w długich i wymagających rajdach. Maciek, jako kierowca czyni postępy, zupełnie inaczej teraz postrzega cały tydzień rajdowy, przystępuje do każdego rajdu bardziej skoncentrowany i wie, że wojny (czytaj sezonu) nie wygra jedną bitwą (czytaj rajdem), więc nie spoczywa na laurach, tylko ciężko pracuje w okresie pomiędzy naszymi startami. Mówię tutaj o pracy w postaci testów, startów różnymi samochodami ale też mam na myśli dbanie o kondycję fizyczną, która zdecydowanie też poprawia zdolność koncentracji i opóźnia zmęczenie w samochodzie rajdowym. Poza tym, cel jaki postawiliśmy sobie na początku sezonu, czyli "top 3" w tegorocznych zmaganiach w Polsce, jest dla nas sprawą priorytetową i staramy się konsekwentnie go realizować. Nie należymy do grupy zawodników, którzy przez większość swojej kariery "uczą się samochodu" więc chcemy stawiać czoła najlepszym w Polsce i nie oddawać im cennych sekund na odcinkach specjalnych. No chyba, że w tych miejscach gdzie kibiców jest wyjątkowo dużo i Maciek nie potrafi się powstrzymać od pociągnięcia ręcznego hamulca!

Przed jednym z najważniejszych dla Was startów - Rajdem Rzeszowskim - wybieracie się do Estonii, by rywalizować na szutrowych drogach Waszym treningowym Lancerem. Skąd wziął się pomysł na ten start?

Estonia to nasza wspólna z Maćkiem miłość od pierwszego wejrzenia. Pierwszy raz wystartowaliśmy tam w rajdzie zimowym w zeszłym roku. Atmosfera, trasy i niezwykle silna konkurencja, sprawiły że w tym roku wróciliśmy w zimie i ponownie wzięliśmy udział w chyba najpiękniejszym rajdzie w jakim dane nam było startować. Jestem daleki od tego aby porównywać rajdy zagraniczne do naszych, ale uwierzcie mi proszę, że rajdy w Estonii to jest coś niesamowitego. Dlatego też odpowiadając na pytanie, pomysł powstał już na początku roku i ma na celu oprócz sprawienia nam wielkiej frajdy, przynieść sporo nauki i doświadczenia w jeździe po szutrze. W końcu już za nie długo najważniejsza impreza w RSMP - Rajd Polski!

W tym roku wznowiliście również starty w Rajdowych Mistrzostwach Słowacji, czy zamierzacie kontynuować ten program startów?

Wszystko wskazuje na to, że faktycznie dokończymy sezon w Mistrzostwach Słowacji. Propozycja startów za południową granicą pojawiła się dość nieoczekiwanie, ponieważ nie na początku sezonu a w jego trakcie. Zdecydowaliśmy się przyjąć ofertę od A-Team i pozostałe rajdy zaliczane do Mistrzostw Słowacji pojedziemy właśnie w takich barwach. Niestety nie jest pewne jeszcze jakim samochodem, ponieważ koncepcji jest wiele, nie wykluczając samochodu klasy WRC. Z Maćkiem, mimo ogromnej sympatii do tej klasy samochodów, podchodzimy dość ostrożnie, bo trzeba pamiętać, że większość samochodów WRC to już leciwe urządzenia i często mają problem w dotarciu do mety. A nowe WRC chyba pozostaje poza naszym zasięgiem ze względu na finanse.

Czy planujecie starty w Mistrzostwach Europy w tym roku?

Nie planujemy walki w Mistrzostwach Europy pomimo bardzo dobrego wyniku w Rajdzie Bułgarii. Trochę żałuję, że nie uda się pojechać przynajmniej czterech rajdów zaliczanych do mistrzostw Starego Kontynentu ale cóż...nie da się mieć wszystkiego. Tak jak wcześniej wspomniałem, priorytetem na ten sezon jest miejsce na podium w klasyfikacji generalnej Mistrzostw Polski i to tym rozgrywkom podporządkowaliśmy kalendarz startów. Oczywiście z rajdów zaliczanych do Mistrzostw Europy, pojedziemy w Rajdzie Polskim, do którego już rozpoczęliśmy przygotowania, startem w Rajdzie Estonii. Może realizując nasze założenia z początku roku, czyli miejsce od 1 do 3 w generalce w Polsce, nasz zespół postanowi w przyszłym roku powalczyć w takich rajdach jak Jaenner Rally, Rajd Chorwacji czy Bosphorus. W pierwszej kolejności musimy zrealizować jednak założenia i spełnić oczekiwania.

Dziękuję za rozmowę.

Przemysław Mazur (ur. 23 maja 1978 r. w Krakowie) -jeden z najbardziej utytułowanych pilotów rajdowych w PolscePrzemysław Mazur (ur. 23 maja 1978 r. w Krakowie) -jeden z najbardziej utytułowanych pilotów rajdowych w Polsce fot. użyczone Przemysław Mazur (ur. 23 maja 1978 r. w Krakowie) - pilot rajdowy

Jeden z najbardziej utytułowanych pilotów rajdowych w Polsce. Startując samochodami Peugeot 106 rally, Peugeot 206 Super 1600 oraz Suzuki Ignis S1600 zdobył wiele tytułów mistrzowskich, wygrywając w swojej klasie rajdy zaliczane do Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. W roku 2007 Przemysław Mazur powrócił na rajdowe trasy po rocznej przerwie kontynuując karierę z Maciejem Lubiakiem w zespole Fiat Castrol Rally Team startując samochodem Fiat Abarth Grande Punto S2000. Sezon 2008 rozpoczął w zespole rajdowym Diverse Extreme Team startując samochodem Mitsubishi Lancer Evo IX oraz Fiatem Abarth Grande Punto S2000.

W sezonie 2008 Przemek Mazur startuje samochodem FiatAbarth Grande Punto S2000 wraz z Grzegorzem Grzybem, reprezentując barwy zespołu Fiat-Rufa Rally Team. W tym samym roku Przemysław Mazur wygrał po raz pierwszy w swojej karierze rajd w klasyfikacji generalnej, Rajd Slovnaft w Bratysławie.

Osiągnięcia:

2009 Wicemistrz Słowacji w Klasyfikacji Generalnej (Zespół Rufa Rally Team) Wicemistrz Słowacji w klasie N4 (Zespół Rufa Rally Team)

2008 II Wicemistrz Europy Strefy Centralnej w klasie S2000 II Wicemistrz Słowacji w Klasyfikacji Generalnej (Zespół Fiat-Rufa Rally Team) Wicemistrz Słowacji w klasie N4 (Zespół Fiat-Rufa Rally Team) 2007 Zawodnik zespołu rajdowego Fiat-Castrol Rally Team.

2006 Wicemistrz Słowacji w Klasyfikacji Generalnej Wicemistrz Słowacji w klasyfikacji Super 1600

2004 Mistrz Polski w klasyfikacji Super 1600 (Zespół Suzuki-Shell Helix Rally Team)

2003 Mistrz Polski w klasyfikacji Super 1600 (Zespół Peugeot Sport Polska Rally Team) 2000 Wicemistrz Polski w Markowym Pucharze Peugeot 106 Rally

Talent Roku wśród Pilotów Rajdowych

Hobby Drugą pasją, której Przemysław Mazur poświęca czas i przygotowania kondycyjne to wspinaczka wysokogórska. Na swoim koncie ma między innymi zdobycie szczytów zaliczanych do Korony Ziemi:

Mont Blanc ( 4 810 m n.p.m., Alpy ), Elbrus ( 5 642 m n.p.m., Kaukaz ), Aconcagua ( 6 962 m n.p.m., Andy ), Kilimanjaro ( 5 895 m n.p.m., Kilimanjaro ).

Absolwent Wyższej Szkoły Zarządzania,  na swym koncie ma także tytuł MBA uzyskany w Oxford Brooks University.

ZOBACZ TAKŻE:

Rajd Estonii | Nadbałtycki trening Polaków

Rajd Bosforu | Sołowow wiceliderem Mistrzostw Europy

Wybiorą najlepszego mechanika

Więcej o:
Copyright © Agora SA