Debiutująca 17 maja 1975 roku na torze w Brnie Škoda 130RS błyskawicznie wspinała się po szczeblach sportowej kariery. Z każdą kolejną konfrontacją coraz śmielej zaznaczała swą obecność w rajdach, wyścigach torowych oraz górskich, by wkrótce zdominować ich klasyfikacje generalne. Po opanowaniu areny motorsportu krajów socjalistycznych, nadszedł czas na karierę międzynarodową.
Pokonanie grupy A2 i dwunaste miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Monte Carlo w 1977 zwróciło na fabryczny team marki oczy całego świata. Škoda na dobre zadomowiła się w zawodach zaliczanych do kalendarza Mistrzostw Europy oraz Mistrzostw Świata.
Sezony 1978-80 okazały się bezprecedensowym serialem triumfów marki o światowym zasięgu. Rajdy Szwecji, Wielkiej Brytanii, Akropolu, tory Monza, Vallelunga, Pergusa, Brands Hatch czy Silverstone, to tylko wybrane, najsłynniejsze miejsca kolejnych zwycięstw. Brąz dla marki w kategorii producentów Mistrzostw Europy 1980 wydawał się być ukoronowaniem tej kariery.
Korona tytułów została zdobyta w kolejnym sezonie. Nieprawdopodobna wręcz dyspozycja fabrycznych kierowców i ekip serwisowych oraz szczytowa forma rozwoju modelu 130RS zaowocowały zdobyciem przez Škodę tytułu mistrza Europy sezonu 1981 w kategorii producentów.
Takie nazwiska kierowców fabrycznych, jak: J.Bobek, M.Žid, V.Blahna, O.Horsák, M.Fousek, O.Brunclik, M.Zapadlo, V.Havel, J.Šedivý, J.Srnský i P.Samohýl na zawsze zapisały się na kartach motoryzacyjnego wyczynu.
Iwona Petryla źródło: Škoda
Rajd Wielkiej Brytanii | Kościuszko jednak II Wicemistrzem Świata
Rajd Wielkiej Brytanii | Triumf Latvali. Całe podium dla Forda!
Rajd Wielkiej Brytanii | Kościuszko: W przyszłym roku powalczę o tytuł Mistrza Świata