N-Gine DMP | Bokiem i pod górę!

?Bokiem do przodu? - tak, żartobliwie i dość obrazowo tłumaczy się drifting. W tym sporcie nie chodzi o prędkość, lecz o pokazanie umiejętności i stylu. Ten odsłania  ich cały wachlarz. Wszystko za sprawą najlepszych polskich i skandynawskich drifterów, którzy zjechali do Karpacza, aby rywalizować w IV rundzie mistrzostw Polski. Okazjonalnym torem popisów stał się fragment kultowego odcinka Rajdu Karkonoskiego

Weekendowe zawody w Karpaczu, IV runda N-Gine Driftingowych Mistrzostw Polsk i to  pierwsza w Europie i prawdopodobnie na Świecie oficjalna runda górska. Organizacja tej widowiskowej imprezy jest możliwa dzięki zaangażowaniu władz górskiego miasteczka, Automobilklubu Karkonoskiego oraz Polskiej Federacji Driftingu. Droga, na której rywalizuje  kilkudziesięciu zawodników to odcinek rajdowy o długości  750 metrów z 6 zakrętami, biegnący cały czas pod górę.

Jakim autem driftować?

Najlepiej sprawdzają się auta z napędem na tylną oś. To właśnie one mają największą nadsterowność oraz chęć do poślizgu. W przednionapędówkach poślizg ogranicza się do zarzucania hamulcem ręcznym czy stawiania samochodu bokiem przez hamowanie lewą nogą. Tzw. czterołapy natomiast potrafią jeździć dynamiczniej i efektowniej od przednionapędowych, ale taki drift wymaga to sporego zapasu mocy, a od kierowcy  niezwykłych umiejętności.

W tym sporcie równie ważne są opony i felgi. Pierwsze i drugie powinny być dobrej jakości. Opony nie mogą mieć zbyt dużego profilu, co mogłoby spowodować zsunięcie się opony z felgi. Często felgi są szersze od opon, co także minimalizuje ryzyko zsunięcia się opony. Jednak tym co odgrywa rolę pierwszorzędną jest silnik - niewątpliwie musi być mocny (minimum 150KM). Dlatego w driftingu najczęściej spotykane samochody to: Nissan Silvia, Nissan Skyline, Toyota Corolla AE86, Toyota Supra, Mazda RX-7.

Jakie są techniki driftingu ?

(na podstawie www.drifting.pl)

Lift Off Drift (Race Drift, Kensei Drift) - tej techniki używa się przy dość dużych prędkościach i w dość łagodnych łukach. W trakcie wchodzenia w zakręt kierowca puszcza na chwilę gaz, co powoduje delikatną nadsterowność. Później poślizg jest kontrolowany poprzez kontrę kierownicą i operowanie gazem. Do tej techniki potrzeba dość neutralnie wyważonego samochodu.

Feint Drift - tzw. "rybka". Kierowca przed zakrętem wykonuje skręt w odwrotnym do zakrętu kierunku, po czym nagłym ruchem zarzuca autem w prawidłową stronę. To powoduje zapoczątkowanie poślizgu.

Braking Drift - polega na przeniesieniu większości masy na przednią część samochodu poprzez krótkie, ale energiczne wciśnięcie hamulca podczas inicjacji zakrętu. Im bardziej nadsterowne auto, tym mniejsza powinna być siła nacisku na hamulec. Tylna oś traci w tym momencie przyczepność i rozpoczyna się poślizg.

Clutch Kick - w naszym języku będzie to po prostu strzał ze sprzęgła. W trakcie przechodzenia przez zakręt kierowca naciska na chwilę sprzęgło, by po chwili energicznie je odpuścić, co spowoduje "strzał" i nagłą utratę przyczepności.

Shift Lock - kierowca wciska sprzęgło przed zakrętem, zmniejszając nieco obroty. Często wykonywana jest wtedy redukcja na niższy bieg. W trakcie zakrętu sprzęgło jest odpuszczane, co daje efekt podobny do chwilowego zaciągnięcia hamulca ręcznego. Aby zminimalizować obciążenia, ta technika powinna być stosowana na bardziej śliskich nawierzchniach.

E-Brake Drift (Emergency Brake Drift, Side Brake Drift) - jedna z najprostszych i najłatwiejszych technik driftu. Chodzi oczywiście o zaciąganie hamulca ręcznego. Podczas zakrętu na wciśniętym sprzęgle zarzucamy na chwilę hamulec ręczny, co spowoduje chwilowe zblokowanie tylnej osi i zapoczątkuje poślizg samochodu. Często ta technika dołączana jest do innych technik w celu korygowania ewentualnych błędów lub ratowania się z opresji.

Dirt Drop Drift - polega na wyjechaniu tylną osią poza tor, lub w miejsce o mniejszej przyczepności. To spowoduje zapoczątkowanie poślizgu, nie utracając prędkości-technika bardzo przydatna w autach o małej mocy.

Jump Drift - kierowca wjeżdża tylnim kołem (tym po wewnętrznej stronie zakrętu) na "tarkę", co spowoduje jego "podskok" i chwilową utratę przyczepności, która zapoczątkuje nadsterowność.

Long Slide Drift - technika stosowana przy dużych prędkościach. Polega na zapoczątkowaniu długiego driftu jeszcze przed wejściem w zakręt. Dirft inicjowany głównie za pomocą hamulca ręcznego.

Swaying Drift (Choku-Dori, Manji) - technika podobna do Feint'a. Polega na powolnym zarzucaniu autem z boku na bok w trakcie jazdy na wprost.

FF Drift (Front Wheel Drive Drift) - za pomocą samochodu z napędem na przednie koła. Głównie polega na stosowaniu hamulca ręcznego oraz hamulców (może przydać się znana z rajdów technika hamowania lewą nogą).

Power Over - polega na spowodowaniu ciężkiej nadsterowności poprzez maksymalne wciśnięcie gazu w trakcie przechodzenia przez zakręt. Do tej techniki potrzebny jest spory zapas mocy.

11 września (niedziela) - oficjalny dzień Driftingowych Mistrzostw Polski

Wstęp dla publiczności od godz. 10.00 do 19.00 8.00 - otwarcie bram dla zawodników 9.00 - 9.30 - briefing dla zawodników Top32 9.50 - 10.20 - warm-up Top32 10.00 - otwarcie "Miasteczka Driftingowego" dla publiczności 10.30 - 13.00 - Top32 do Top16 13.00 - 14.00 - Drift Taxi (tylko sponsorskie) 14.15 - 14.45 - sesja autografów "Miasteczka Driftingowego" 15.00 - 15.20 - prezentacja Top16 rampa w "Miasteczku Driftingowym" 15.30 - 18.00 - Top16 18.10 - 18.30 - wręczenie nagród w "Miasteczku Driftingowym" 18.45 - zakończenie imprezy

Iwona Petryla

ZOBACZ TAKŻE:

N-Gine DMP | Kuba Przygoński driftem na górskich drogach

N-Gine DMP | Karpacz stolicą driftingu - program zawodów

Rajd Australii | Kościuszko : Odcinki przypominają mazurskie trasy

Baja Poland | Hołowczyc: mam dość spore ambicje sportowe

Więcej o:
Copyright © Agora SA