Rajd Barum | Polacy walczą o punkty na Morawach

Po rozegranym wczoraj miejskim superoesie w Zlinie w Rajdzie Barum prowadzi Juho Hänninen. Za nim sklasyfikowani są Andreas Mikkelsen i Jan Kopecky. Na trasie, która miała 9,36 km Maciej Oleksowicz był drugi w klasyfikacji ERC, a Michał Sołowow trzeci

Aż 123 załogi widnieją na liście startowej trwającego  41. Barum Czech Rally Zlin. Tak liczna obsada jest spowodowana tym, że rajd jest równocześnie rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Europy (ERC), rundą IRC oraz rundą Międzynarodowych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Czech

Wśród teamów rywalizujących na Morawach są zawodnicy zespołu Castrol TRW Motointegrator - Maciej Oleksowicz i Andrzej Obrębowski. Ten team,  startujący Fordem Fiestą S2000, to najwyżej sklasyfikowana polska załoga w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Europy.

Wiele osób mówi, że nie przepada za Rajdem Barum, ze względu na nierówną nawierzchnię i dużą liczbę drzew przy trasie, ale ja go bardzo lubię i nie mogę się go doczekać, bo odcinki specjalne przypominają mi te, które znam z Polski. W tym roku trasa rajdu nieco różni się od zeszłorocznej. Odcinki są niby takie same, ale inaczej poprowadzone, więc nie możemy korzystać z zeszłorocznych notatek, musieliśmy je przygotować od nowa. Oczywiście pomaga nam zdobyte w zeszłym roku doświadczenie, dzięki któremu charakterystyka oesów na Morawach nie jest nam obca - mówi Maciej Oleksowicz.

Popularna czeska „Barumka” rozgrywana jest od 1971 r. Od 28 sezonów jest eliminacją Mistrzostw Europy, a w 2007 r. włączono go do kalendarza Intercontinental Rally Challenge (IRC). Bazę rajdu zlokalizowano w znajdującym się we wschodnich Morawach mieście Zl~n - niespełna 80-tysięcznej stolicy Kraju zlińskiego. Swoją nazwę rajd wziął od wieloletniego partnera i sponsora imprezy - czeskiego producenta opon - firmy Barum.

Na zawodników czeka 248,5 km odcinków specjalnych podzielonych na 15 prób. Pierwsza - superoes, wytyczony na ulicach Zlina, odbyła się w piątek wieczorem. Ta przejeżdżana trzykrotnie próba była bardzo widowiskowa, bo na jej trasie ścigało się jednocześnie kilka załóg.  

Dziś rozegrane zostanie kolejne 8 oesów, pozostałe 6 - w niedzielę. Są wśród nich takie klasyki jak Pindula (12,95 km) i Troják (28,69 km). Asfaltowe odcinki zlokalizowano na wschodnio morawskich szosach w promieniu 50 km od bazy rajdu.

Asfalt na oesach jest mocno zróżnicowany - raz jest śliski, raz bardzo przyczepny, ale niemal zawsze jest nierówny. Trudno tu szukać płaskich tras jak na Maderze czy we Włoszech. Samochód cały czas podbija, tnie się łuki, więc w wielu miejscach na drogę jest naniesiony piach. Trasa jest bardzo szybka, ale poszczególne próby różnią się od siebie. Mamy tu oesy z długimi prostymi, ale są również partie bardziej kręte. Na pewno będzie bardzo ciekawie, zwłaszcza, że w Rajdzie Barum pogoda zawsze jest zagadką. Nierzadko zdarzało się, że deszcz zaskakiwał kierowców na niektórych odcinkach - opowiada Maciej Oleksowicz.


Kibice, którzy nie zdecydowali się na wyjazd do Czech będą mogli śledzić wyniki rywalizacji na antenie stacji Eurosport. Podsumowanie pierwszego dnia rajdu będzie można obejrzeć dziś o godzinie 23:00. Relacja z drugiego dnia rywalizacji będzie wyemitowana w niedzielę o tej samej porze.

41. Barum Czech Rally Zlin - wyniki po SS1

1. Juho Hänninen/Mikko Markkula       Skoda Fabia S2000      7.03,4
2. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene        Skoda Fabia S2000       +0,5
3. Jan Kopecky/Petr Stary                   Skoda Fabia S2000       +1,1
4. Freddy Loix/Frederic Miclotte          Skoda Fabia S2000       +2,2
5. Guy Wilks/Phil Pugh                        Peugeot 207 S2000      +2,6
6. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul       Peugeot 207 S2000       +5,3
7. Bryan Bouffier/Xavier Panseri         Peugeot 207 S2000       +8,0
8. Roman Kresta/Petr Gross               Skoda Fabia S2000        +10,7
9. Vaclav Pech/Petr Uhel                     Mitsubishi Lancer Evo IX      +12,6
Pavel Valousek/Zdenek Hruza            Peugeot 207 S2000      +12,6
...
15. Maciej Oleksowicz/Andrzej Obrębowski    Ford Fiesta S2000       +18,5
17. Michał Sołowow/Maciek Baran                  Ford Fiesta S2000        +18,7
70. Jarosław Kołtun/Tadeusz Burkacki            Citroen DS3 R3           +1.00,6
72. Szymon Kornicki/Robert Hundla                Citroen C2 R2 Max      +1.03,4
103. Jerzy Para/Michał Piskorski                     Renault Clio RS            +2.00,1

źródło: Castrol TRW Motointegrator

Iwona Petryla

ZOBACZ TAKŻE:

Hungarian Baja | Małysz pierwszy raz z licencją

Rajd Dolnośląski | Kierowcy o przygotowaniach

WRC | Loeb z Citroënem do 2013

Więcej o: