Volkswagen Touran 1.9 TDI 100 KM Trendline

Zakup Volkswagena Tourana jest jak małżeństwo z rozsądku. Niemiecki minivan spełni twoje oczekiwania, ale nie będziesz walczyć o niego bez opamiętania.

Kierowanie się beznamiętnym rozsądkiem podczas zakupu samochodu ma zdecydowanie więcej korzystnych konsekwencji niż w wypadku podejmowania życiowych decyzji i ulegania emocjom. Wprawdzie Touranem nie zachwycisz się od pierwszego spojrzenia ani też nie ulegniesz czarowi jego legendy bądź bogatej historii, jednak im dłużej będziesz go używał, tym bardziej docenisz niemieckie auto. Testujemy pojazd przygotowany do tego, aby radzić sobie z trudnościami.

Volkswagen swojego nowego minivana zaprezentował późno. Późno, bo pozostali producenci już wypracowali sobie pozycję na rynku. W Niemczech nie do pokonania był siedmioosobowy Opel Zafira, a w innych krajach europejskich dużą popularnością cieszyły się także minivany Renaulta i Citroëna. W Polsce Touran trafił do salonów dopiero latem ubiegłego roku i odniósł niekwestionowany sukces - do końca roku sprzedano ponad 600 pojazdów. Powodzenie zapewniają mu przestronne wnętrze (możliwość wyboru wersji siedmioosobowej), cenione diesle i bogate wyposażenie standardowe.

Przeciętny

Touran to typowy Volkswagen - nie zachwyca stylizacją karoserii. Choć nie ma powodów do narzekań, konkurenci (Ford Focus C-Max, Renault Scenic II) mają bardziej charakterystyczne nadwozia. Niemieccy inżynierowie uznali bowiem, że Touran powinien być przede wszystkim praktyczny, również we wnętrzu. Funkcjonalność to rzeczywiście najważniejsza cecha tego auta.

Prosta w formie deska rozdzielcza (taka sama jak w Golfie V) jest wprawdzie starannie wykonana i bardzo przejrzysta, ale jej projektanci nie wykazali się polotem. Nie zmieniono charakterystycznego dla Volkswagena podświetlenia wskaźników - nocą nasze oczy atakuje przeraźliwy niebieski kolor. Jednym się to podoba, inni uważają, że takie rozwiązanie absorbuje uwagę kierowcy.

Zadowalające

W ofercie znajdują się cztery jednostki napędowe: diesle - 1.9 TDI 100 KM, 2.0 TDI 136 KM, oraz benzynowe - 1.6 102 KM, 1.6 FSI 115 KM. Wprawdzie nie jest to oszałamiająca propozycja, ale w minivanach bardzo dobrze spisują się silniki wysokoprężne, a stosunkowo mały motor benzynowy pozwala na zakup tańszej wersji - za VW Tourana 1.6 Basis zapłacisz 71 690 zł. Co ciekawe, już w podstawowej wersji - właśnie Basis - samochód bardzo bogato (jak na Volkswagena) wyposażono w zakresie bezpieczeństwa i komfortu. Znajdziesz tu regulację wysokości fotela kierowcy i kolumny kierownicy w dwóch kierunkach, trzy niezależne fotele w drugim rzędzie, centralny zamek, radioodtwarzacz CD, elektrycznie sterowane szyby z przodu oraz szerokie opony 195/65 R 15. Klienci mogą być zadowoleni. Do pełni szczęścia brakuje jedynie klimatyzacji (dopłata: półautomatyczna - 6070 zł, automatyczna - 7110 zł). Niestety, wyposażenie dodatkowe nie jest tanie.

Model testowany - 1.9 TDI Trend-line - w specyfikacji podstawowej kosztuje 87 490 zł.

Ceny zakupu auta, biorąc pod uwagę jego bogate wyposażenie, nie wypadają źle na tle konkurencji.

(55,7/80 pkt)

Bardzo dobra

Mimo że minivany ze względu na rozmiary nie należą do najlepiej prowadzących się samochodów, Touran pod tym względem wypada znakomicie. Zawdzięcza to płycie podłogowej Golfa V i zawieszeniu tylnej osi z układem czterowahaczowym, co w tej klasie wciąż jest rzadkością.

Touran bardzo pewnie pokonuje zakręty i stabilnie jedzie na wprost, a jego zawieszenie dobrze tłumi nierówności. Starsze modele Volkswagena, zwłaszcza te wyposażone w cięższe silniki wysokoprężne, miały tendencję do bujania podczas jazdy po pofałdowanym asfalcie, a w nowym minivanie ta dolegliwość nie daje się już we znaki. Trzeba jednak zachowywać ostrożność podczas pokonywania np. kolein, ponieważ skok zawieszenia jest spory, a prześwit niezbyt duży. Układ kierowniczy pracuje przyjemnie. Prowadzący nie poczuje nawet, że siedzi za kółkiem stosunkowo dużego samochodu.

Wady? Jedna, związana z komfortem podróżowania. Volkswagen powinien poświęcić więcej uwagi hałasowi we wnętrzu wersji napędzanej silnikiem wysokoprężnym. Prawie 70 dB przy prędkości podróżnej (100 km/h, na piątym biegu) to raczej dużo w tej klasie. Taki poziom hałasu panuje np. w malutkiej Toyocie Yaris D4-D z dieslem. Ale już Audi A3 - z tym samym motorem co Touran - jest zdecydowanie cichsze.

Klienci zainteresowani kupnem odmiany z silnikiem wysokoprężnym mają do wyboru dwie jednostki - 1.9 TDI 100 KM oraz 2.0 TDI 136 KM. Różnica w cenie wynosi 6000 zł. Choć słabszy motor wystarczy do napędu minivana, to jednak przy wyższych prędkościach nie zaszkodziłoby mu więcej wigoru. Dlatego nowy silnik 2.0 TDI wydaje się bardziej kuszącą propozycją.

W obydwu wersjach nienagannie działa sześciostopniowa ręczna skrzynia biegów. Przełożenia dobrane są prawidłowo, a biegi wybiera się precyzyjnie i pewnie. "Szóstka" poprawia komfort podróżowania przy wyższych prędkościach i pozwala skuteczniej korzystać z momentu dostępnego już przy niskich obrotach.

Zużycie paliwa? Sprawdziliśmy to podczas rajdu na oszczędność paliwa (specjalna technika jazdy) po górskich drogach w Sudetach. Znakomity wynik - 3,8 l/100 km (bez obciążenia i ze średnią prędkością 54 km/h) - robi wrażenie. W czasie codziennej eksploatacji Touran zużywa średnio 7,5 l/100 km.

(80/100 pkt)

Bez zastrzeżeń

Wnętrze jest dobrze rozplanowane, pozycja za kierownicą znakomita, a ilość miejsca dla pasażerów wystarczająca. Komfort podnoszą wysokie siedzenia. Bardzo wygodnie jeździ się w drugim rzędzie. Producent zainstalował tu trzy niezależne fotele z dużym zakresem regulacji. Skrajne można przesuwać, pochylać oparcia, składać i wymontowywać. Wszystkie czynności są intuicyjne i nie wymagają siły. Jak podróżuje się w fotelach trzeciego rzędu? Niestety, testowaliśmy wersję pięcioosobową. Dodatkowe dwa miejsca wymagają dopłaty 2970 zł.

W odmianie pięcioosobowej masz do dyspozycji ogromny bagażnik - blisko 700 l - to pojemność dużo większa niż w przeciętnym kombi. Jeśli dodasz do tego 660 kg ładowności, to pakując wakacyjny bagaż, nie staniesz przed dylematem "zabrać, nie zabrać?". Imponuje również liczba schowków - doliczyliśmy się ich aż 39 - która może wpędzić w spore kompleksy podróżników źle przygotowanych do dalekich wypraw.

Nowość to wielofunkcyjny ekran (obsługujący m.in. system audio) obudowany przyciskami. Informacje o ich funkcji w zależności od ustawień podaje ciekłokrystaliczny wyświetlacz. Systemem przewietrzania sterujemy głównie za pomocą pokręteł. Wszystko jest jasne i przyjemne w obsłudze. Zestaw wskaźników i ich funkcjonalność są tradycyjne dla Volkswagena.

Materiały (choć w części twarde) i jakość montażu mogą służyć za wzór innym samochodom tej klasy i nie tylko im.

(54/60 pkt)

Na piątkę

Touran wypada bardzo dobrze zarówno pod względem bezpieczeństwa czynnego, jak i biernego. W teście zderzeniowym przeprowadzonym przez niezależną organizację EuroNCAP, uzyskując najwyższy wynik - pięć gwiazdek - pokonał takiego rywala jak np. Ford Focus C-Max. Również praca układu jezdnego dodatkowo wspomagana przez układ ESP (zintegrowany z ABS, EDS i ASR) podnosi ogólną ocenę bezpieczeństwa czynnego. Dobre wrażenie robi również wyposażenie. Pasażerów chronią dwie poduszki czołowe, dwie boczne kurtyny powietrzne dla pierwszego i drugiego rzędu siedzeń. O bezpieczeństwo dzieci podróżujących w fotelikach dbają mocowania Isofix. To wszystko znajdziesz już w najtańszej wersji wyposażenia Basis. Do dokupienia pozostało... niewiele.

(58/60 pkt)

Szczęśliwe stadło

Małżeństwa z rozsądku uchodzą za te najbardziej szczęśliwe. Choć za minivanami nie oglądamy się na ulicy, doceniamy jednak ich funkcjonalność. To bardzo atrakcyjne rozwiązanie dla wieloosobowych rodzin, które nie planują wydania majątku na samochód. Nowy minivan Volkswagena jest jedną z najlepszych tego typu propozycji na rynku. Wyróżnia się przestronnym, praktycznym i nienagannie wykończonym wnętrzem (w razie potrzeby siedmioosobowym), bogatym już w podstawowej wersji wyposażeniem, cenionymi silnikami wysokoprężnymi i znakomitym układem jezdnym. n

Wynik megatestu

koszty i wyposażenie - (55,7/80 pkt)

jazda - (80/100 pkt)

funkcjonalność i jakość - (54/60 pkt)

bezpieczeństwo - (58/60 pkt)

werdykt - (247,7/300 pkt)

plusy/minusy

+ przestronne wnętrze

+ wysoki poziom bezpieczeństwa

+ atrakcyjne wyposażenie standardowe

- niezbyt dynamiczny i głośny silnik

- drogie wyposażenie dodatkowe

- mały prześwit

Więcej o:
Copyright © Agora SA